Najnowszy benchmark CPA w Google Ads, zrealizowany we wszystkich branżach wykazał średnie CPA na poziomie 56,11 USD w wynikach wyszukiwania oraz 90,80 USD w sieci display. Pozyskiwanie nowych, potencjalnych klientów jest kosztowne. Czy automatyzacja marketingu może pomóc w obniżeniu kosztów pozyskiwania potencjalnych klientów?
Firmy ze wszystkich branż poświęcają dużą część swojego budżetu na generowanie nowych potencjalnych klientów, inwestowanie w reklamy oraz promowaniu (promowanie) swoich produktów i usług. Co więcej, w wielu firmach reklamy zajmują większość budżetu marketingowego. Według raportu Online Consumer Trends 2019, 44 procent kupujących nigdy nie wraca po pierwszym zakupie, a co za tym idzie, obniżenie kosztów akwizycji jest jeszcze bardziej istotne w skalowaniu działalności.
Co to jest CPA i dlaczego jest ważny w Twojej firmie
Cost Per Action (CPA) jest to kwota pieniędzy wydana w kampanii w celu wygenerowania określonego działania (np. pozyskania danych nowego potencjalnego klienta). Pokazuje on więc bezpośrednio, w jaki sposób pieniądze wydane na kampanie marketingowe przekładają się na powiększenie bazy klientów. Obliczenia CPA mogą być również stosowane w przypadku firm nie prowadzących bezpośredniej sprzedaży internetowej – akcja może być pozyskaniem leadu, rejestracją, prośbą o kontakt lub jedną z wielu innych związanych z konwersją. Dokładna definicja tego „działania” będzie się różnić w zależności od firmy, jednak w wielu branżach często oznacza ona po prostu pozyskanie danych potencjalnego klienta. CPA można zmierzyć dla całego sklepu lub dla konkretnej kampanii czy kanału. Na tej podstawie można określić, które kampanie są w opłacalne, a które wymagają poprawy.
Jak mierzyć CPA
Wzór na obliczenie CPA to całkowity koszt kampanii (wydane pieniądze w takim celu, aby potencjalni klienci podjęli określone działanie) podzielone przez liczbę klientów, którzy faktycznie podjęli pożądane działanie. Przykładowo, jeśli wydano 1000 PLN na kampanię, a 100 klientów podjęło określone działanie, CPA wynosi 10 PLN. Należy określić, ile kosztuje doprowadzenie do realizacji określonej czynności i ile faktycznie zleceniodawca jest gotów za to zapłacić.
Benchmark CPA w Google Ads
Koszt działania różni się znacznie w zależności od branży i kanału. Koszt będzie ulegać zmianom w przypadku wyników wyszukiwania i sieci reklamowej Google.
Podstawowym celem marketera w tym kontekście jest dotarcie do grupy docelowej przy jednoczesnym obniżeniu kosztów pozyskiwania klientów.
Jednym z najczęstszych problemów związanych ze zbyt wysokim CPA jest brak możliwości przekształcenia anonimowych użytkowników w potencjalnych klientów. Ogromna liczba odwiedzin jest generowania z płatnych źródeł (Google Ads, GDN, Facebook), a w sytuacji gdy nie uda Ci się przekonwertować anonimowego użytkownika podczas jego pierwszej wizyty, będzie trzeba ponownie zapłacić, aby powrócił na daną stronę internetową.
Jak łatwo obniżyć CPA dzięki rozwiązaniom dostępnym w SALESmanago
Użytkownicy, którzy odwiedzają witrynę i nie znajdują od razu tego czego szukali, zazwyczaj ją porzucają. Chcąc przedstawić im spersonalizowane treści, aby więcej osób faktycznie pozostawało na stronie swoje dane, przeglądało produkty i stawało się wiernymi klientami marki, należy sięgnąć do innych metod niż dotychczas. Aby to osiągnąć oferta musi być poprawnie dostosowana i dopasowana do zainteresowań potencjalnych klientów. SALESmanago pomaga personalizować stronę WWW w zależności od źródła odwiedzin, działań jakie klient podejmuje na stronie oraz w oparciu o to czym jest zainteresowany. Można z łatwością dotrzeć do odwiedzających stronę, dzięki:
- Personalizowanym banerom pasującym do zainteresowań potencjalnych klientów
SALESmanago zapewnia personalizowanie treści na stronie i dostosowuje ją do profili behawioralnych potencjalnych klientów. Pierwszym krokiem jest użycie spersonalizowanych banerów, które mogą być wyświetlane dla zdefiniowanych segmentach użytkowników lub w reakcji na aktywność kontaktów. Personalizacja polega tutaj na zastąpieniu domyślnej kreacji taką zdefiniowaną wcześniej w scenariuszu automatycznym. Ponadto można uruchomić testy A/B/X, które pozwolą wybrać najciekawszy testowany element w oparciu o najwyższy współczynnik klikalności. Można stosować je do testowania spersonalizowanych banerów, formularzy kontaktowych i stron docelowych. Działania te będą skutkowały zwiększeniem konwersji oraz poprawą odbioru witryny przez odwiedzających.
- Rekomendacjom produktowym stworzonym w oparciu o profil klienta oraz jego aktywność
Dynamiczne rekomendacje produktowe wyświetlające się na danej witrynie, pozwolą dopasować oferty wyświetlane klientom w czasie rzeczywistym. System dokonuje analizy, które produkty były wyświetlone przez każdego użytkownika i pomoże z łatwością do nich wrócić lub zaproponować podobne, zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami (np. produkty z tej samej kategorii, tego samego producenta, w przedziale cenowym +/- 20%). Mechanizm ten działa dla wszystkich użytkowników, w tym anonimowych.
- Popupy z treściami dostosowanymi do zainteresowań klienta z prośbą o pozostawienie danych kontaktowych
Dynamiczne pop-upy, zawierające rekomendowane treści, są jednym z najciekawszych sposobów wykorzystania modułu monitorowania kontaktów w czasie rzeczywistym. Bazując na informacji, dlaczego konkretny użytkownik wszedł na stronę i czego na niej szukał, pozwala na komunikować się z nim przez wyświetlenie formularza zawierającego określone informacje. Treść i moment wyświetlania popupa można idealnie dopasować do profilu kontaktu. W rezultacie, potencjalny klient odwiedzając stronę, otrzymuje dokładną odpowiedź na swoje potrzeby.
SALESmanago oferuje szereg funkcji angażujących odwiedzających witrynę, które wpływają bezpośrednio na poprawę współczynnika konwersji kampanii prowadzonych na wszystkich kanałach. Obniżenie CPA pomoże skalować Twój biznes oraz poprawi efektywność marketingu.