Śmierć. Najlepszy powód, by iść na zakupy

 

Przyzwyczailiśmy się myśleć, że informacje o ofiarach wojny, wydarzeniach takich, jak katastrofy samolotów, śmiertelne wypadki samochodowe czy też perspektywa rychłego zejścia z tego świata wprawiają ludzi w nieco filozoficzny nastrój. Zaczynają oni wówczas kontemplować kruchość własnej egzystencji i daremność wszystkiego, co materialne. To absolutnie nie jest dobry nastrój do zakupów. A może jednak jest?

 

Czy Schopenhauer, w obliczu śmierci, poszedłby na zakupy?

 

Nie jest jasne, czy Schopenhauer, w obliczu nieuniknionej a rychłej śmierci, wpadłby w zakupowy szał. Zdania ekspertów są podzielone.

 

W książce “The Will to Consume: Schopenhauer and Consumer Society” Ryan Gunderson stara się zademonstrować, że: “(…) próba ucieczki przed cierpieniami osamotniającej pracy poprzez konsumpcję, wepchnęła społeczeństwo konsumpcyjne w nową sieć cierpienia wywołaną nieustannym rozwojem wytworzonych pragnień, tworząc niewielki, ale nieustanny ból, który najlepiej zrozumieć w świetle zsocjologizowanej i historyzującej filozofii Schopenhauera”. Jeśli, podobnie jak autor, wielki filozof widziałby w konsumpcji jedynie kolejną pułapkę, zapewne z łatwością by jej uniknął. 

 

Z drugiej strony Rafael Lucian w artykule “Consumption as a Lifestyle: A Reflection on the Schopenhauer Perspective” proponuje nieco inne podejście do tematu. Twierdzi, że: “Konsumowanie ekstrapoluje utylitaryzm i hedonizm; zakupy jako czynność czysto racjonalna nie wyczerpują zestawu motywacji, które napędzają konsumpcję.”. Po czym konkluduje: “(…) refleksja prowadzi do zrozumienia, że metafizyka piękna według Schopenhauera (2012) przedstawia wciąż obecne związki pragmatyczne, które łączą działania marketingowe z poszukiwaniem lepszej jakości życia poprzez estetykę, przewyższając dualistyczną logikę utylitarnej czy hedonicznej konsumpcji i natychmiastowej nagrody, która za nią idzie”. W tak nakreślonej perspektywie Schopenhauer mógłby dostrzec jakiś sens w otaczaniu się pięknymi przedmiotami w ostatnich chwilach życia, choćby z powodów utylitarnych.

 

Jeśli zaś chodzi o nas, maluczkich … czy popadlibyśmy w takiej sytuacji w szał zakupowy? Wyniki badania tego zagadnienia wykonane na John Molson School of Business (JMSB) oraz HEC Montréal okazały się nad wyraz interesujące.

 

Niepokojący eksperyment o zakupach i śmierci

 

Istniały już przedtem badania, których wyniki wskazywały, iż myśl o śmierci inspirowała jednostki do wzmożonej obrony swojego obrazu świata, w celu zachowania poziomu samooceny. Myśl o śmierci zmusza ludzi do poszukiwania sposobu poradzenia sobie ze śmiertelnością. Utwierdzanie się w swoich przekonaniach ułatwia ten proces.

 

Profesorowie marketingu Michel Laroche i Marcelo Nepomuceno postanowili przetestować te wyniki na dwóch grupach:

 
  • Antykonsumenci. Ludzie z własnej woli opierający się trendowi konsumpcyjnemu z poczucia daremności materialnych starań lub powodowani pragnieniem prostego życia.
  • Superkonsumenci. Ludzie którzy, najprościej rzecz ujmując, kupują do upadłego.
 

Laroche i Nepomuceno przeprowadzili dwa eksperymenty. 503 amerykańskich studentów uniwersyteckich musiało najpierw odpowiedzieć na serię pytań, co pozwoliło oszacować ich skłonność do opierania się konsumpcji. Następnie przypisano każdego z nich losowo do jednej z dwóch grup:

 
  • Grupa Myśli o Śmierci. Jej uczestników poproszono, aby opisali swoje uczucia na myśl o rychłej śmierci.
  • Grupa kontrolna. Uczestnicy mieli opisać emocje towarzyszące myśli o bolesnym zabiegu stomatologicznym.
 

W następnym etapie uczestnicy mieli ocenić swoją skłonność do zakupu serii produktów. Obie grupy wypełniały formularz, odpowiadając na pytania o chęć wydania pieniędzy na określone produkty. Na jedno z pytań o zepsutą lodówkę można było odpowiedzieć na wiele sposobów, od “Na pewno kupię nową za 600 dolarów” po “Na pewno naprawię za 200 dolarów”.

 

Porównując zmiany w ocenach u członków obu grup, badacze byli w stanie zidentyfikować tendencje do spadku lub wzrostu pragnienia konsumpcji na myśl o śmierci.

 

Superkonsumenci kupują do upadłego. Dosłownie

 

Wyniki, opublikowane w  The Journal of Consumer Affairs, zaskoczyły badaczy.

 

Laroche i Nepomuceno spodziewali się, że antykonsumenci, poddani myśli o śmierci, będą jeszcze mocniej opierać się konsumpcji. Wskazywałoby to na opór jako istotne źródło samooceny.

 

Okazało się, że na antykonsumentach myśl o rychłym zgonie nie wywarła w tym zakresie żadnego wrażenia. Jak się okazuje, opór przed konsumpcją nie stanowi źródła samooceny. Wskazuje to też na to, że antykonsumenci ogólnie przejmują się konsumpcją mniej niż superkonsumenci. 

 

W tej ostatniej bowiem grupie różnice okazały się znaczne. 

 

Superkonsumenci, na myśl o śmierci, stają się jeszcze bardziej podatni na konsumpcyjne odruchy. Kupowanie i posiadanie towarów i usług okazuje się istotnym źródłem samooceny superkonsumentów. Kiedy myślą o śmierci, chcą kupować jeszcze więcej, ponieważ to pozwala im czuć się ze sobą lepiej.

 

Można by powiedzieć, że antykonsumenci skłaniają się ku wykładni Shopenhauera dokonanej przez Ryana Gundersona, zaś superkonsumenci – do tej Rafalea Luciana.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]