Skuteczny Lead Nurturing – darmowa checklista

Głównym zadaniem cyklu edukacyjnego, zwanego z angielska Lead Nurturing jest przygotowanie potencjalnych klientów do dokonania zakupu. Nie każda osoba, która pojawia się na stronie jest gotowa, żeby od razu wyłożyć na stół swoje dane, i przelać pieniądze. Bardzo często ludzie trafiają do Twojego cyfrowego królestwa dopiero poszukując najlepszych dla siebie rozwiązań. Cykl wiadomości, które krok po kroku przybliżą takiej osobie produkt, usługę i firmę potrafi zdziałać cuda i znacznie skrócić cały proces zakupowy. Dobrze przygotowany Lead Nurturing jest dość chętnie otwierany i klikany przez odbiorców – średni Open Rate naszych klientów wynosi 35%, a średni Click Through Rate to 21%. Jak zatem zaprojektować i wdrożyć cykl edukacyjny, który przyspieszy decyzje zakupowe klientów i pozwoli stworzyć długie i owocne relacje z nimi?

 

Przygotowanie cyklu, który będzie skuteczny wymaga dość metodycznego podejścia. Nie wystarczy napisać kilka wiadomości i ustawić je w formie autorespondera. Funkcjonalny Lead nurturing wymaga zdefiniowania celu, przygotowania planu, zastosowania automatyzacji marketingu i mierzenia rezultatów. Żeby ułatwić Ci pracę, przygotowałam w porozumieniu z naszymi opiekunami klientów szczegółową checklistę poszczególnych etapów przygotowania cyklu edukacyjnego. Poniżej znajdziesz omówienie poszczególnych punktów, a pod nimi listę do pobrania.

  • Ustal cel – na początku musisz zdecydować po co tworzysz dany cykl. Zastanów się, czy ma on skrócić proces sprzedażowy i ułatwić pracę sprzedawców (B2B), zwiększyć ilość transakcji na produkty ekskluzywne (Ecommerce), przeprowadzić użytkowników przez proces onboardingu, a może stać się serwisem posprzedażownym dla nowo zakupionego produktu?
  • Posegmentuj bazę – zrób porządek w bazie kontaktów i wyodrebnij grupy odbiorców, do których chcesz skierować dany cykl. Świetnie nadaje się do tego analityka RFM, która bada zachowania transakcyjne klientów. Możesz użyć też filtrów dotyczących branży, czy stanowiska, albo też danych demograficznych.
  • Przeanalizuj persony nabywcze – stworzenie persony nabywczej, tzw. buyer persona (obraz typowego klienta stworzony w oparciu o dane behawioralne z CRM; z reguły firmy tworzą więcej niż jedną personę) bardzo ułatwia zaprojektowanie cyklu edukacyjnego. Profil typowego klienta pozwala znaleźć informacje i korzyści, które najbardziej będą interesować potencjalnych nabywców. Takie działanie wpływa na późniejszą otwieralność wiadomości i zaangażowanie czytających je osób.
  • Poznaj ścieżki konwersji – dowiedz się jaka droga wiedzie od przypadkowego internauty do klienta, żeby łatwiej dobrać kolejność prezentowania treści i wysyłanych zachęt.
  • Wybierz grupę docelową – wiesz już co chcesz osiągnąć i do kogo możesz kierować swoje wiadomości. Zrób następny krok i zdefiniuj do kogo chcesz kierować ten konkretny cykl edukacyjny.
  • Zbierz treści (blog, www, internet) do wiadomości – zamiast tworzyć długaśne maile (niewskazane) przekieruj czytelników w odpowiednie miejsca na blogu, stronie www, w swoim centrum pobierania, czy w sieci. Wybierz treści edukacyjne budujące krok po kroku historię, którą chcesz opowiedzieć.
  • Wybierz czas trwania cyklu i ilość wiadomości – na ile wiadomości chcesz rozbić swój cykl? 4, 7, a może 12? I jak czesto mają one być wysyłane? Dobrą praktyką jest rozłożenie Lead Nurturingu na okres pokrywający się z czasem w jakim nowe kontakty przechodzą do rozważania zakupu (między innymi dlatego musisz przeanalizować ścieżkę konwersji). Według badań, częstotliwość wysyłki powinna wahać się pomiędzy 6 a 45 dni. Ważnym jest żeby nie spamować ludzi mailami codziennie.
  • Naszkicuj lejek edukacyjny – zaprojektuj jak mniej więcej powinien działać Twój cykl edukacyjny. Ustal poszczególne etapy, na przykład: wiedza o produkcie, wiedza o firmie, demo. Ustal jakie warunki muszą być spełnione, żeby dany kontakt przeszedł na kolejny etap. To pomoże Ci śledzić skuteczność kampanii i sprawnie przekazywać wyedukowane leady do działu sprzedaży.
  • Rozrysuj schemat komunikacji – rozrysuj „rozmowę” z użytkownikiem w formie najprostszego algorytmu. Na tym etapie zacznij się zastanawiać, jak będziesz reagował, jeśli użytkownik zignoruje wiadomość, a jak jeśli klinie we wszystkie linki w niej zawarte.
  • Rozpisz system tagów – ten krok nie jest obowiązkowy, ale znacznie ułatwia późniejsze zarządzanie kontaktami. Zastanów się, które elementy są kluczowe w całym cyklu (pobranie ebooka, wejście na stronę produktu, otworzenie wszystkich wiadomości, przejście na kolejny etap lejka edukacyjnego, a może dopiero wypróbowanie wersji demo) i dopasuj do nich odpowiednie tagi.
  • Opracuj system punktowy (scoring) – podobnie jak tagi, punkty przyznawane za konkretne akcje pomagają zarządzać kontaktami i procesami.
  • Przygotuj wiadomości cyklu – skorzystaj z kreatora drag & drop i gotowych szablonów, albo stwórz własną wiadomość od zera. Pamiętaj, że musi się dobrze wyświetlać na wszytskich typach urządzeń – laptopach, smartfonach i tabletach!
    • powitanie i informacja o ilości i częstotliwości wiadomości – w dobrym tonie jest się przedstawić i przywitać. Poinformuj odbiorcę kim jesteś, dlaczego do niego piszesz i jak długo będzie trwał cykl. Użytkownik będzie wiedział, czego ma się  spodziewać i dlaczego warto czytać Twoje wiadomości.
    • budowanie świadomości  – w pierwszych wiadomościach opowiadaj użytkownikowi o idei przyświecającej powstaniu produktu, o materiałach i dbałości z jaką podchodzisz do procesu tworzenia, przesyłaj badania dotyczące zastosowania danego produktu czy usługi i pokazuj przykłady zastosowań.
    • potwierdzenie słuszności wyboru – tu możesz się zacząć trochę chwalić: opowiadaj o sobie, informuj o zdobytych nagrodach, pokaż opinie klientów. Słowem: upewnij odbiorcę, że dobrze trafił.
    • wezwanie do działania – na koniec musisz powiedzieć wyraźnie odbiorcy, czego od niego oczekujesz. Wyślij mu zaproszenie na webinar, link do wersji demo i dodaj wyraźne wezwanie do działania.
  • Przygotuj wiadomości dodatkowe – komunikacja może się przenosić na różne kanały, na przykład web push, czy sms, jeśli tylko pasują do ogólnej koncepcji. Jeśli uważasz, że będzie to korzystne, to przygotuj również dodatkowe wiadomości wpasowujące się w cykl edukacyjny. W tej kategorii znajdą się również alerty dla działu sprzedaży i marketingu informujące o leadach gotowych do kontaktu.
  • Wybierz moment wysłania pierwszej wiadomości (do 24h) – najlepiej jest wysłać ją w momencie, kiedy dany użytkownik jeszcze kojarzy Twoje logo i pamięta po co wchodził na Twoją stronę. Optymalnym moment to do 24 godz. po wystąpieniu zdarzenia uruchamiającego cykl.
  • Zdefiniuj odstępy pomiędzy wiadomościami – tak jak już było wspominane najpier ustal długość cyklu, a następnie podziel ten czas przez ilość planowanych wiadomości.
  • Wybierz akcje wspomagające dla osób, które nie otworzyły wiadomości i nie kliknęły w wiadomości – czasami mimo Twoich starań, odbiorca ignoruje wiadomości, albo przestaje reagować na to, co do niego wysyłasz. Po pierwsze, jest to dla Ciebie wyraźny sygnał że cykl wymaga tuningu. Po drugie, przygotuj się zawczasu na taką ewentualność. Platforma marketing automation oferuje szereg kanałów komunikacyjnych, jak na przykład sms czy web push, za pomoca których możesz skontaktować się z użytkownikiem i poinformować go o czekającej w skrzynce wiadomości.
  • Połącz wiadomości w cykl edukacyjny – najlepiej będzie wykorzystać do tego celu kreator Workflow. Z łatwością przeniesiesz do niego wyrysowany wcześniej algorytm i ustawisz wszystkie zależności pomiędzy wysyłanymi wiadomościami.
  • Uruchom kampanię – wisienka na torcie: uruchom kampanię!

Zanim jednak osiądziesz na laurach, pamiętaj, że że kampanię należy na bieżąco monitorować i optymalizować. Na szczęście platformy marketing automation są wyposażone w dokładne panele analityczne, co znacznie ułatwia to zadanie.

Twoja Checklista:

Pobierz

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]