Prowadzenie biznesu w świecie, w którym konkurencja wyrasta jak grzyby po deszczu nie jest najłatwiejszym zadaniem. Nie wystarczy już stworzenie strony internetowej, szeroki wybór oferowanych produktów i atrakcyjna cena. Konieczne jest przeprowadzenie szeregu działań, które mają za zadanie zwrócenie uwagi naszych potencjalnych klientów (i wyszukiwarki Google). Niezmiernie ważne staje się zainwestowanie w platformę Marketing Automation oraz skupienie się na działaniach SEO. Należy pamiętać, że reklama internetowa, pozycjonowanie stron i automatyzacja nie mogą być pojedynczymi akcjami – wszystko powinno przyjąć formę dobrze rozplanowanej strategii. Jak sprawić by kampania marketingowa przyniosła oczekiwany sukces? Odpowiednie przygotowanie i prowadzenie to klucz do sukcesu.
Mamy kilka rad, które ułatwią to karkołomne zadanie. Brzmi interesująco? Zapraszam do lektury!
1. Ustal cele swojej kampanii marketingowej
Kampania bez ustalonego celu jest z góry skazana na porażkę. Określenie konkretnej koncepcji oraz KPI pozwala nam na zmierzenie stopnia osiągnięcia założeń. Odpowiedz sobie na pytania:
- Co konkretnie chcę osiągnąć?
- Jak długo mi to zajmie?
- Jaki budżet przeznaczę na kampanię?
- Jakich zasobów potrzebuję?
- Jak chcę osiągnąć zamierzony rezultat?
Ustalanie celów na podstawie modelu SMART pozwoli na stworzenie skonkretyzowanych, mierzalnych, akceptowanych, realnych oraz terminowych założeń. Celem może być zwiększenie sprzedaży o 15%, wygenerowanie x nowych leadów czy zwiększenie zainteresowania tworzonymi treściami. Zaawansowana analityka umożliwi ich zmierzenie a także porównywanie, wyciągnięcie wniosków i reagowanie na pozytywne i negatywne trendy w czasie rzeczywistym.
2. Zidentyfikuj grupę docelową
Różne treści, produkty i kanały przekazu przemawiają do różnych odbiorców. Inne treści będziemy kierować do kobiet a inne do mężczyzn, odmienną komunikację zastosujemy w przypadku młodych ludzi niż do osób dorosłych. Dokładne określenie grupy odbiorców pozwoli na dopasowanie treści na stronie WWW, spersonalizowanie wiadomości (personalizowane maile, SMSy), które zaprocentują większym zainteresowaniem i zaangażowaniem Twoich potencjalnych klientów. Dzięki stworzeniu Buyer Persony, czyli profilu idealnego klienta, lepiej poznasz i zrozumiesz swoją publiczność, wyraźniej zobaczysz, czego potrzebuje i co powinieneś jej dostarczyć.
3. Zaplanuj treści i narzędzia do akcji marketingowej
Marketing Automation daje Ci dostęp do ogromnych zasobów wiedzy o Twoich klientach: ich zwyczajach, preferencjach, profilu demograficznym. Tę wiedzę możesz przekuć na konkretne działania. Zebrane dane wykorzystaj do zaplanowania kanałów dystrybucji i treści.
Wybór jest ogromny:
- email marketing,
- website marketing,
- social media
- ad remarketing
- mobile
- wyszukiwarka
Testuj różne scenariusze, by dowiedzieć się co najlepiej oddziałuje na Twoich potencjalnych klientów. Zaprzyjaźnij się ze swoimi największymi sprzymierzeńcami – testami A/B i A/B/X.
4. Stwórz dedykowany landing page
Jeśli prowadzisz kampanię marketingową nigdy, przenigdy nie kieruj swoich klientów na stronę główną. Klient będzie zdezorientowany a szukanie tego, co chcesz mu przekazać będzie trwało wieki, co tylko przyczyni się do jego frustracji i zniechęcenia. Odpowiednio skonstruowany, responsywny i spersonalizowany landing page pozwoli skupić uwagę klienta dokładnie na tym, co chcesz mu przekazać – bez zbędnego rozpraszania.
Twój landing page powinien:
- treścią i designem nawiązywać do innych środków reklamy
- budować zaufanie do marki
- jasno prowadzić do ‘call to action’
Źródło: Unbounce
5. Lead Nurturing
Żadna kampania marketingowa, raz wcielona w życie nie może być pozostawiona sama sobie. Należy zadbać o dobre relacje z potencjalnym klientem, zbudowanie zaufania do marki, edukację oraz zwiększenie lojalności obecnych klientów. Pomoże tutaj Lead Nurturing – którego celem jest: utrzymanie kontaktu z potencjalnym klientem, przekazanie kluczowych idei na temat produktu lub usługi potencjalnemu klientowi, wskazanie najlepszego momentu do sprzedaży.
6. Przeprowadzaj analizy skuteczności
Każde działanie marketingowe, które podejmujesz musi być poddane szczegółowej analizie.
To dzięki niej dowiesz się czy odniosłeś sukces. Istnieje wiele narzędzi, które pomogą przeprowadzić takie analizy. Platforma SALESmanago Marketing Automation umożliwia wyświetlanie kompleksowej analityki najważniejszych procesów marketingowych i sprzedażowych i precyzyjne kontrolowanie przebiegu kampanii marketingowych i sprzedażowych – wszystko to w jednym miejscu. Przeprowadzona analiza pozwoli na weryfikację i ewentualne udoskonalenie kampanii, pozwoli na ukazanie jej słabych i mocnych stron i wyciągnięcie wniosków, które pozwolą na prowadzenie skuteczniejszych działań w przyszłości. Przygotowanie szczegółowego raportu z prowadzonych działań pozwoli powtórzyć sukces marketingowy w przyszłości i wzbogaci Twoją wiedzę na temat klientów.