Generowanie popytu i generowanie leadów to często mylone pojęcia, zwłaszcza, że są one stosowane w Polsce od niedawna. Różnica między nimi tkwi w celach, jakie przyświecają tym działaniom. Generowanie leadów (Lead Generation) ma na celu zdobywanie kolejnych adresów e-mail do bazy kontaktów. Generowanie popytu (Demand Generation) służy zaś bezpośredniemu zwiększeniu popytu na oferowane produkty lub usługi. Znajomość różnicy między tymi pojęciami jest niezbędna do prawidłowego zdefiniowania działań koniecznych do osiągnięcia obranego celu.
Działy marketingu często mylą Lead Generation z Demand Generation
Częstą praktyką jest stosowanie zamiennie generowania leadów i popytu, oraz wynikająca z tego unifikacja działań w tym zakresie. Jest to błędne podejście, gdyż generowanie leadów i popytu to cele wymagające odmiennych strategii i stosowania innych narzędzi. Różnica między nimi wynika wprost z definicji – efektem działań ma być w jednym przypadku zwiększenie ilości leadów, w drugim zaś wzrost popytu.
Lead Generation to działania informacyjne – służą uzyskaniu kontaktu do leadu
Lead Generation to w skrócie wymiana contentu za dane – kontakt, chcąc otrzymywać od nas informację, podaje nam swoje dane kontaktowe – na przykład zapisuje się na newsletter. W zamian otrzymuje wartościowe informacje na interesujący go temat. Lead Generation bezpośrednio polega zatem na edukowaniu, a nie działaniach marketingowych.
Demand Generation – zwiększanie popytu na dobra
Demand Generation służy zaś edukowaniu w celu maksymalizacji popytu na nasze dobra. Skuteczność tych działań opiera się na dotarciu z komunikatem do jak najszerszej grupy odbiorców. Aby zebrać jak największą ilość odbiorców, należy usunąć wszelkie bariery mogące przeszkadzać w zapoznaniu się z komunikatem. Jedną z nich jest rejestracja, czyli podstawa generowania leadów.
Lead Generation i Demand Generation powinny być stosowane szeregowo
Z tego też powodu kombinacja działań z obydwu dziedzin przynosi mniejsze efekty, niż zastosowanie ich szeregowo. To, jaką kolejność zastosować, zależy od rozmiarów i jakości bazy leadów, istniejącego już popytu oraz wiedzy odbiorców.