ROI z Marketing Automation osiąga 30% – dlaczego 50% firm nie jest przekonane, że było warto?

Rzadko zdarza się, aby nowe wdrożenie lub inwestycja firmy przynosiła 30% zwrot i mimo to nie wyglądała na wartą realizacji lub opłacalną. RazorSocial we współpracy z VentureBeat przeprowadziło ciekawe badania w obszarze Marketing Automation. Okazało się, że opisany wyżej przykład dotyczy właśnie systemów do automatyzacji marketingu i sprzedaży. Dlaczego mimo średniego ROI z wdrożenia Marketing Automation na poziomie 27.8%, firmy nie są pewne, że warto pójść w tą stronę?

Większość firm, które wdraża Marketing Automation faktycznie uzyskuje dodatnie ROI. Wielkość zwrotu z dokonanej inwestycji zależy głównie od umiejętnego wybrania systemu, który spełni potrzeby firmy i samej firmy, która skutecznie go wykorzysta. Mimo, że ankietowane firmy uzyskały wysokie ROI z marketing automation, to nie są pewne, czy zrobiły by to ponownie gdyby miały szansę  zacząć do nowa.

Według wyników badania średnie ROI z wdrożenia Marketingu Automation wyniosło 27.8%. Natomiast praktycznie wszystkie ankietowane firmy zanotowały dodatnie ROI,  a 5% najlepszych z nich uzyskało bardzo duży, bo aż 150% wzrost przychodów.

Tym bardziej ciekawią odpowiedzi na kolejne zadane pytanie „Czy inwestycja w Marketing Automation opłaciła się?”. Oto wyniki:

  • 48% – zdecydowanie tak
  • 42% – nie jestem pewien
  • 7% – nie

Dlaczego pomimo pozytywnych wyników inwestycji prawie połowa firm nie jest pewna czy było warto?

 

Przyczyn może być kilka. Jedną z nich może być samo słowo „automatyzacja”, które sugeruje że wszystko będzie się działo samo i bez naszego wysiłku. Nie bez znaczenia będzie, również wybrane narzędzie. Rynek systemów Marketing Automation jest bardzo bogaty i różnorodny. Znajdziemy na nim rozwiązania o pełnej kompleksowej funkcjonalności oraz systemy wyspecjalizowane dla konkretnych branż lub węższym zastosowaniu w marketingu, np. tylko do inbound marketingu lub tylko do social media.  Trzeci możliwy czynnik to niedostateczne wsparcie ze strony firmy oferującej samo rozwiązanie.

1. Brak świadomości czego wymaga Marketing Automation

Systemy Marketing Automation faktycznie ułatwiają pracę marketerów i sprzedawców oraz oszczędzają ich czas. Zanim jednak zaczną to robić należy je w odpowiedni sposób wdrożyć, skonfigurować automatyzacje i zasilić treściami, tak aby cały mechanizm mógł faktycznie automatycznie i płynnie realizować powierzone mu zadania.

2. Wybór odpowiedniego systemu

Mimo wspólnego mianownika Marketing Automation. Systemy dostępne na rynku różnią się oferowanymi funkcjonalnościami. Wybierając odpowiedni z nich dla własnej firmy powinniśmy kierować się nie tylko ceną, a przede wszystkim naszymi obecnymi potrzebami w zakresie marketingu i sprzedaży. Ważne też jest, aby wybrane rozwiązanie pozostawiało możliwość rozwoju i wprowadzania nowych działań. Jeśli pozwoli tylko realizować aktualne potrzeby, to szybko może się okazać, że będzie potrzebna zmiana na inne lub zakup dodatkowego.

Przydatny artykuł: 5 kroków do wybrania odpowiedniego systemu Marketing Automation

3. Wsparcie od dostawcy systemu Marketing Automation

Marketing Automation to bardzo fajne i elastyczne narzędzia o ogromnych możliwościach. Dlatego bardzo ważny jest wsparcie w trakcie wdrożenia i później podczas pracy z systemem. Absolutne minimum, którego powinniśmy wymagać to bezpłatny dostęp do pakietu szkoleń i opracowań na temat  Marketing Automation, e-booków, case studiem, przykładowych automatyzacji, instrukcji obsługi i innych materiałów pomocnych we wdrożeniu i bieżącej obsłudze. Jeśli dodatkowo wraz z licencją otrzymamy dedykowanego opiekuna klienta i bezpłatny pakiet działań startowych, to wdrożenie powinno przebiec płynnie, a pozytywne ROI zauważymy dużo szybciej.

Podsumowanie

Analizując informacje udostępnione przez VentureBeat widzimy, że Marketing Automatio praktycznie zawsze przynosi przychód firmie. Mimo, że nie wszystkie firmy są przekonane co do opłacalności przeprowadzonego wdrożenia, to wśród marketerów dominują pozytywne komentarze. Najlepsi z nich raportują nawet 150% wzrost przychodów od momentu wdrożenia Marketing Automation i równoległy wzrost liczby klientów. Marketing Automation nie tylko pozwala skuteczniej docierać do potencjalnych i aktualnych klientów z dokładnie dopasowanym i spersonalizowanym komunikatem ale dodatkowo dzięki identyfikowaniu i monitorowaniu zachowania każdego z klientów pozwala lepiej zrozumieć ich potrzeby i skuteczniej optymalizować marketing i sprzedaż koncentrując się na kliencie.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]