Przeciążenie informacyjne: jak marketerzy mogą sobie z nim radzić i ocalić klientów przed frustracją

This is too much! Young woman can't handle workload anymore. Busy multitasking trying to manage it all by herself working on several computers simultaneously sitting at desk in office. Face expression

Zbyt wiele informacji?

Antyczni Grecy używali pojęcia farmakonu dla określenia substancji, która w zależności od dawki jest lekiem bądź trucizną: gdy weźmiesz jej niewiele, uzdrowi Cię, jednak w większej ilości – zaszkodzi. Ten termin pokazuje, że nic nie jest jednoznacznie dobre lub złe: od przybytku głowa jednak boli. Podobnie jest z informacją: w odpowiednich dawkach daje nam lepszy ogląd sytuacji i pozwala podejmować trafne decyzje, jednak w nadmiarze paraliżuje i odbiera energię.

Wszyscy cierpimy na informacyjną bulimię: konsumujemy za dużo emaili, list, zdjęć, porad, które zrewolucjonizują nasze życie, inspirujących poradników, atrakcyjnych ofert ważnych tylko DZISIAJ, treningów, które musimy zrobić w domu TERAZ… to więcej niż możemy przyswoić. Powiadomienia, wiadomości, media społecznościowe, meandry researchu (kto nigdy nie zawędrował w dziwne miejsce internetu, próbując znaleźć odpowiedź na nudne, branżowe pytanie, niech pierwszy rzuci komentarzem). Jesteśmy ciągle podłączeni do sieci – nieskończonego źródła wiadomości. I uzależniamy się od niego.


Jak Internet rzeczy zrewolucjonizuje Twój marketing?

Pobierz darmowego ebooka i zobacz


 

Dotyka to wszystkich, zarówno marketerów, jak i ich klientów. Jak zatem możesz lepiej zarządzać tym nadmiarem informacji i nie pogłębiać tego doświadczenia u Twoich klientów?

Przeciążenie informacyjne w liczbach

  • Zapominasz nawet 75% wiedzy, którą przyswajasz, jeżeli natychmiast jej nie wykorzystasz. Innymi słowy, pozyskujemy masę informacji tylko po to, by stracić je chwilę potem
  • Straty spowodowane przez przerwy w pracy (niewielki ułamek problemu nadmiaru informacji) szacuje się na ponad 1 miliard dolarów rocznie
  •  „W 1976 na rynku znajdowało się 9000 produktów, a dziś ta liczba urosła do 40 000. Przeciętna osoba kupuje około 150 rzeczy, więc podczas każdej wizyty w sklepie ignorujesz bądź rezygnujesz z kilkunastu tysięcy rzeczy. W 2011, Amerykanie przyjmują każdego dnia 5 razy więcej informacji niż w 1986, co oznacza, że trzeba włożyć sporo wysiłku w opanowaniu tego zalewu.

Symptomy: czy doświadczasz przeciążenia?

Czy masz poczucie, że wokół Ciebie jest zbyt dużo informacji? Że czytasz za wiele? Stan przeciążenia ma kilka istotnych symptomów.

  •      Obniżenie produktywności: ciężko Ci przychodzi zamykanie spraw. Zadania piętrzą się, ale Ty nie potrafisz ich pozamykać. Masz wrażenie, że realizacja zadań zajmuje CI zbyt wiele czasu
  •      Złudzenie produktywności: czujesz się zajęty i zmęczony, ale koniec końców nie widzisz wymiernych rezultatów
  •      Trudności ze skupieniem: robisz masę zadań na raz: tu odpowiadasz na emaila, tam piszesz ofertę, a teraz jeszcze wyjaśniasz coś koledze
  •      Riserczoza: zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, sięgasz do Google. A jak już zaczniesz szukać … końca nie widać. Przeglądasz kolejne strony i posty, ale w końcu poszukiwanie staje się celem samym w sobie i nie prowadzi do działań. Robisz research zamiast działać, a nadmiar możliwości paraliżuje Cię
  •      Frustracja: jesteś wyczerpany i nie nadążasz ze swoimi zadaniami. To prowadzi tylko w jednym kierunku: do złości, frustracji, stresu. Zaś im bardziej jesteś sfrustrowany, tym niższa jest Twoja produktywność. Błędne koło!

Jeżeli zdiagnozowałeś się z przeciążeniem, nie przejmuj się za bardzo – to powszechna dolegliwość. Zobacz, jak sobie z nią poradzić.

Rady dla marketerów: jak poradzić sobie z nadmiarem informacji i zwiększyć produktywność

  •      Zjedz tę żabę z samego rana. Żabę, czyli TO zadanie, Zadanie-Którego-Nazwy-Nie-Można-Wymawiać, zadanie, przed którym uciekasz, bo jest nieprzyjemne, albo wymaga skonfrontowania się z czymś nowym lub nieprzyjemnym. Oczywiście, możesz zamiast niego zrobić tysiąc mniejszych, nie tak istotnych zadań – tylko że żaba wciąż tam będzie gdy jutro rano przyjdziesz do pracy. Dlatego zachowaj się jak dorosła osoba i spójrz prawdzie w oczy: nie lubisz tego, ale trzeba to zrobić. Nie uciekaj. Gdy szybko się z tym uporasz, cały Twój dzień będzie lepiej zorganizowany.
  •      Ogranicz liczbę ekspertów, których czytasz. Na świecie jest za dużo wiedzy; i tak nie przeczytasz wszystkiego, a próbując być na bieżąco z każdym branżowym portalem po prostu oszalejesz, przy okazji tracąc masę czasu na bezproduktywnych lekturach.
  •      Redukuj. Znajdź zadania, nawyki czy inne aktywności, które zabierają Ci za dużo czasu w stosunku do efektów. Nie chodzi o to, żebyś został maszyną do wykonywania zadań – ale jeśli chcesz odpoczywać lub marnować czas, rób to w dobrym stylu i faktycznie się relaksuj, a nie trwoń energii na czynności, które na żadnym polu nic CI nie dają poza chwilowym odłożeniem trudniejszej pracy na później.
  •      Planuj (realistycznie) i rób przerwy. Twoja energia naturalnie fluktuuje, więc planuj pracę zgodnie z tym. Jeżeli liczysz, że będziesz demonem produktywności przez 12 godzin, to spotka Cię srogie rozczarowanie. Znaj siebie i wiedz, kiedy pora na małą przerwę.
  •      Wykorzystuj dane klientów. Czy pozyskujesz i zbierasz informacje o nich? Czy używasz narzędzia, które pozwoli Ci je przekuć w działanie? Czy znasz priorytety i wiesz, jakie dane są najważniejsze?

Jak ochronić Twoich klientów przed nadmiarem niepotrzebnych informacji?

O ile nie sprzedajesz mat do jogi albo profesjonalnych poduszek do medytacji zen, prawdopodobnie kierujesz swoja komunikację do osób podobnie przytłoczonych nadmiarem treści, jak Ty sam (żart! Mnisi i jogini są tak samo uzależnieni od smartfonów i powiadomień jak my wszyscy). Dlatego zadbaj, by Twoja komunikacja nie produkowała nadmiaru niepotrzebnych informacji. Skoro sam zmagasz się z wszechobecnym natłokiem wiedzy, nie skazuj odbiorców na to samo.  

  •      Nie dodawaj swojej cegiełki do hałasu informacyjnego. Szanuj czas Twojej publiczności: twórz treści dobrej jakości i dbaj o dostarczenie ich do osób, które mogą być nimi zainteresowane.
  •      Personalizuj. Nie ma czegoś takiego jak „obiektywna wartość” Twojego materiału – zawsze zależy ona od tego, do kogo jest adresowanay, od potrzeb tej osoby w danym momencie.  Dlatego stosuj technologie marketingu, by lepiej dopasowywać treści i oferty do indywidualnych użytkowników w każdym kanale.
  •      Dbaj o wartość: czy to jest pożyteczne? Czy to jest oryginalne? Czy sam chciałbym coś takiego dostać/ przeczytać/ obejrzeć? W sieci jest tak dużo treści, które tylko powielają rzeczy powiedziane już miliard razy przedtem, nudnych treści, które nic nie wnoszą i jedynie marnują naszą uwagę… Nie dokładaj się do tego. Nie uczestnicz w tym festynie słabego kontentu. Po prostu produkuj mniej treści, kładąc większy nacisk na ich jakość, dopasowanie oraz repurposing.
  •      Edukuj: marketerzy często redukują swoją komunikację do wiadomości sprzedażowych, a przecież „KUP” to nie jest jedyna rzecz, jaką masz do powiedzenia swoim obecnym i potencjalnym klientom, prawda? Zaoferuj im przewodniki, poradniki, infografiki, które dostarczają wiedzę, ułatwiają wybór rozwiązania, porównają produkt z innymi. W natłoku towarów, które możemy kupić, odbiorcy docenią te marki, które pomagają w podjęciu decyzji.
  •      Nie podnoś fałszywego alarmu. Uwaga Twojej publiczności to ograniczony zasób – jeśli będziesz nadużywał zwrotów typu „Tylko teraz”, „Tylko dla Ciebie”, „Tyko dziś”, a te okażą się bez pokrycia, odbiorcy przestaną na nie reagować. Staniesz się tym wszechobecnym medialnym szumem, który się ignoruje.
  •      Upewnij się, że wiadomość pasuje do kontekstu. Ta sama wiadomość może brzmieć i wyglądać zupełnie inaczej w zależności od tego, co teraz dzieje się z daną osobą w tym momencie, co aktualnie robi i gdzie jest. Pomyśl o zniżce, którą wysyłasz dokładnie w momencie, kiedy klient przechodzi obok Twojego sklepu stacjonarnego, a nie o losowo wybranej godzinie, emailu po wizycie z produktami oglądanymi podczas niej albo o smsie z życzeniami urodzinowymi i zniżką – ich siła leży właśnie w odpowiednio dobranym momencie nadania.  
  •      Obserwuj zachowanie użytkowników: jak reagują na Twoje wiadomości? Czy w nie klikają, otwierają? Czy doczytują treści lub oglądają je do końca? Jedynie reakcje użytkowników pozwalają Ci zweryfikować, co działa, a co nie.

Wczuj się w sytuację swojego klienta: tak jak Ty musi się on zmagać każdego dnia z setkami niepotrzebnych informacji: powiadomieniami, które nic nie wnoszą, jałowymi emailami, głupimi artykułami, które pojawiają się w facebookowym feedzie. Tak jak Ty, Twój klient bywa tym zmęczony. Dlatego szanuj jego czas i jego uwagę: dbaj o jakość komunikacji, a przede wszystkim o jej dopasowanie do odbiorcy i kontekstu. Precyzyjnie dobrany czas wysyłki emaila, targetowanie w social media czy dynamiczne treści na stronie www realnie podnoszą jakość doświadczenia: redukujesz wtedy ilość zbędnych z punktu widzenia odbiorcy informacji i dajesz mu jedynie najbardziej smakowite kąski.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]