Premia dla zarządu czy podwyżka dla pracowników? Idealna receptura na podział firmowych dochodów według Johna Rawlsa

 
 

Jak podzielić dobra wytwarzane przez społeczeństwo? Jak zapewnić, by każdy miał dostęp do podstawowych praw? I właściwie… czemu miałby mieć? Jak przyjrzymy się bliżej, problemy relacji pracodawców i pracowników mają wiele wspólnego z tym, czym przez wieki zajmowali się filozofowie polityki, m.in John Rawls specjalizujący się w teorii sprawiedliwości społecznej.

 

Z ideami sprawiedliwości zazwyczaj tak jest, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Ludzie biedni, którym się nie powodzi z pewnością łatwiej znajdą argumenty za wysokimi podatkami i redystrybucją. Z kolei bogaci dla odmiany chętniej będą zwolennikami “wolnej amerykanki” – no bo przecież “życie bywa niesprawiedliwe, nic z tym nie zrobimy”. Czy można jakoś uniknąć tej względności stanowisk i sprawić, by sprawiedliwość była naprawdę ślepa?

 

John Rawls istoty sprawiedliwości upatrywał właśnie w tym, że musi być zdefiniowana z całkowicie neutralnej perspektywy. Odpowiedni system można stworzyć tylko jeżeli założy się na oczy hipotetyczną “zasłonę niewiedzy”.

 

Planując jakiekolwiek reguły w społeczeństwie musimy założyć, że nie wiemy jaką rolę w nim pełnimy. Tak jakbyśmy mieli urodzić się na nowo, nieświadomi tego w jakiej rodzinie to nastąpi: czy będziemy miliarderami czy robotnikami. Tak samo w firmie dobrze pomyślane zasady powinny być pisane przez kogoś kto na chwilę “zapomni” o tym na jakim stanowisku pracuje. Musi założyć takie reguły, z których byłby zadowolony zarówno jako CEO jak i w roli młodszego sprzedawcy.

 

Zdaniem amerykańskiego filozofa “zasłona niewiedzy” musi obejmować kompleksowe właściwości człowieka: zarówno pochodzenie, status majątkowy jak i osobiste predyspozycje.

 

Rawls uważał, że nikt specjalnie nie zasłużył sobie na posiadanie przyrodzonych talentów, więc dobry system nie powinien takich ludzi uprzywilejowywać. Tak samo w dobrze zarządzanej korporacji trzeba zrobić taki system organizacji pracy, możliwości awansu i wynagradzania pracowników by wszyscy mieli równe szanse. Oczywiście, przyjęcie zasady “zasłony niewiedzy” oznacza, że generalnie będziemy patrzeć na świat przez pryzmat tych najsłabszych. Nie oznacza to jednak, że Rawls proponował jakieś formy komunizmu, gdzie każdy dostaje tyle samo.

 

Zdaniem Amerykanina nierówności są jak najbardziej dopuszczalne, o ile służą tym najgorzej usytuowanym. Rawlsowi nie chodziło o to, by zapewnić każdemu szczęśliwe życie, lecz by każdy miał równe szanse w wyścigu o jego zdobycie. 

 

Trudno jest się zmotywować do pracy, gdy ewentualny awans nic nam nie da, bo wszyscy zarabiają tyle samo… Filozof akceptował wolny rynek i konkurencję, zakładał jednak, że państwo powinno ograniczać zbyt duże dysproporcje. To trochę jak w korporacji: nie chodzi o to, by po równo nagradzać nowych i doświadczonych pracowników, lecz o to, by ci nowi mieli takie same szanse dalszego rozwoju. Zbyt duże skupienie zarządu na tych z dłuższym stażem pracy i pełniących bardziej odpowiedzialne funkcje może sprawić, że powstanie szklany sufit, którego nikt nowy nie będzie w stanie przebić. 

 

Sprawiedliwy system nie jest jednak według Rawlsa jedynie pobożnym życzeniem wrażliwych pięknoduchów. Jako zbieżny z ludzką psychiką ma gwarantować spokój, stabilność i akceptację przez wszystkich.

 

Dobrze zorganizowany system podziału dóbr jest nie tylko słuszny, ale też praktyczny. Pracownicy, którzy wiedzą, że dochody i rozwój firmy mają wpływ na ich osobiste kariery będą czuli się z nią bardziej związani. W społeczeństwie sprawiedliwe zasady mają gwarantować brak rozruchów i poparcia dla populistów. Oczywiście w żadnej firmie nie wybuchnie rewolucja przeciwko uprzywilejowanym członkom zarządu. Jednak marna to pociecha – na dłuższą metę i zarząd poniesie konsekwencje niesprawiedliwego traktowania szeregowych pracowników, bo nigdy nie odniosła długoterminowego sukcesu firma, w której praca przypomina obóz niewolników.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]