Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo

 
 

Lean Marketing wymaga skuteczności, ale taki tytuł może wydawać się przesadą. To nie jest jednak wygórowane oczekiwanie, a propozycja rozwiązania. Jest to wykonalne – jeśli masz odpowiedni Workflow. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest Workflow, jak działa, kto odpowiada za jego efektywność, a ostatecznie – jak skorzystać z doświadczenia twórców szablonów.

Utrata produktywności i źle zarządzane leady kosztują firmy ponad 1 bilion dolarów rocznie. Niektórych z tych kosztów można uniknąć dzięki oprogramowaniu do automatyzacji baz danych (CMO Council).

W poprzednim artykule na temat naszej najnowszej funkcji wyjaśniliśmy czynniki napędzające niesamowity rozwój rynku rozwiązań automatyzacji Workflow. W tym miejscu chcemy przybliżyć Ci, czym tak naprawdę jest Workflow i jak potężnym narzędziem może być w twoich rękach.

 

Jak działa Workflow?

 

Workflow jest częścią zjawiska Marketing Automation, dlatego przed szczegółowym omówieniem potrzebny jest pewien kontekst.

Według Gartnera „Marketing Automation to system, który pomaga marketerom w realizacji wielokanałowych kampanii marketingowych, udostępniając środowisko skryptowe do tworzenia reguł biznesowych i interfejsów do różnych aplikacji innych firm”.

Oczywiście skuteczność takiego systemu zależy całkowicie od kompetencji jego twórców. A co z Workflow?

„Reguły Workflow umożliwiają automatyzację standardowych procedur i procesów wewnętrznych w celu zaoszczędzenia czasu w całej organizacji. Reguła Workflow jest głównym kontenerem zestawu instrukcji Workflow. Instrukcje te zawsze można streścić w instrukcji if/then.” (Salesforce)

Workflow to po prostu struktura poleceń. Zwykle wizualizujemy je jako przepływy, ponieważ przewidują one realizację kolejnych instrukcji, które umożliwiają operacyjną realizację strategii Marketing Automation.

Co składa się na Workflow?

 

Czym jest i co robi Workflow?

 

Workflow wykorzystują strukturę „jeśli/to” do wykonywania określonych działań, gdy spełniony jest określony warunek. Zautomatyzowany Workflow przynajmniej w kontekście marketingu eCommerce, zawsze obejmuje:

  • Różne punkty styku w Customer Journey
  • Warunki kolejnych kroków (mogą to być cechy lub zachowania użytkownika lub klienta)
  • Akcje, które są automatycznie uruchamiane przez instrukcje, takie jak wysłanie wiadomości e-mail do kontaktu z listy lub dodanie nowego kontaktu do listy.
 

Ogólnie rzecz biorąc, każdy Workflow jest skonfigurowany jako z góry określony zestaw instrukcji, wykonywanych w określonej kolejności, aby osiągnąć dwa cele:

  • Aby ułatwić odwiedzającemu konwersję i stanie się klientem
  • W celu uruchomienia cyklu lead nurturing, zwiększając świadomość (marki lub produktu) oraz motywację zakupową.
 

W SALESmanago traktujemy to jako element Customer Intimacy.

 

Podsumowując, szablony Workflow umożliwiają dystrybucję treści i spersonalizowanych (lub hiperspersonalizowanych) wiadomości do kontaktów z firmowej bazy danych:

  • O różnych punktach styku z marką przewidzianych przez strategię, które odpowiadają różnym momentom Customer Journey
  • Aby dać impuls do konwersji
  • Z ostatecznym celem pogłębienia relacji, a przede wszystkim budowy Customer Intimacy
 

Ale w jaki dokładnie sposób szablony Workflow osiągają te cele? Jakie funkcje lub działania w witrynie odwiedzającego lub klienta powinny wywoływać jakie odpowiedzi?

Na te pytania odpowiada już marketer. I to kompetencje marketera tworzącego konkretną strukturę są kluczowe i przesłaniają kompetencje twórców oprogramowania Marketing Automation.

 

Przykłady celów i taktyk Workflow

 

Kluczowymi czynnikami udanego, wydajnego Workflow są:

  • Jasno określone cele marketingowe
  • Sprawdzona taktyka
  • Świadomość potencjału różnych kanałów
 

Przyjrzyjmy się dwóm przykładom fachowo opracowanych szablonów Workflow. Pierwszą stworzył Marcin Ostrowski, ekspert ds. marketingu, który na stałe współpracuje z takimi firmami jak Eurospin czy RC Lens.

Cele marketingowe tego szablonu to zwiększenie zaangażowania klientów i budowanie lojalności. Marcin stosuje taktykę Lead Nurturing. Pamiętać należy, że Lead Nurturing nie jest celem samym w sobie, to tylko taktyka do osiągnięcia celu.

Marcin zdecydował się realizować swoją taktykę omnichannel, poprzez:

  • Email Marketing e-mailowy
  • SMS-y
  • Custom Audience
 

Szczegóły: Lead Nurturing rozpoczyna się w momencie dodania kontaktu do systemu. Wysyłamy e-mail wprowadzający, a następnie staramy się ustalić najlepszy sposób komunikacji z kontaktem. Lead Nurturing polega na dostarczaniu każdemu leadowi tej samej treści, podzielonej na części, z wykorzystaniem najlepszego kanału dla danego leada. Sprawdzamy więc, czy wiadomość e-mail została otwarta. Jeśli tak, wysyłamy jeszcze dwa e-maile. Jeśli nie, sprawdzamy, czy mamy numer telefonu. Jeśli tak, wysyłamy wiadomość informującą leada, że w jego skrzynce mailowej czekają interesujące informacje (jeśli Lead Nurturing klienta jest nieciekawy, to w ogóle nie warto go prowadzić), a następnie wysyłamy kolejnego maila. Następnie sprawdzamy, czy ten e-mail został otwarty. Jeśli tak, resztę treści wysyłamy e-mailem, jeśli nie, ponownie kontaktujemy się SMS-em.

Jeśli nie mamy numeru telefonu, ponownie wysyłamy e-mail, aby upewnić się, że pierwszy nie został wysłany do spamu lub w inny sposób utracony. Jeśli drugi e-mail zostanie otwarty, zakańczamy komunikację w tym kanale Lead Nurturingu. Jeśli nie został otwarty, dodajemy kontakt do listy niestandardowych odbiorców i GAds, aby zwiększyć obecność marki innym sposobem, niż poprzez dostarczanie contentu. W przypadku klientów korzystających z SM Mobile po zainstalowaniu aplikacji tworzony jest osobny Lead Nurturing nad potencjalnymi klientami. Jeśli klient ma własną aplikację, oba szablony powinny działać jednocześnie.

Innym przykładem jest Workflow stworzony przez Aleksandrę Urban, ekspertkę współpracującą z Cenomi Group, Nahdi, Alphorm i Miss Group. Ten szablon ma kilka powiązanych ze sobą celów marketingowych: Zmniejszenie churnu, zwiększenie Customer Lifetime Value, zwiększenie zaangażowania klientów, hiperpersonalizacja obsługi klienta i budowanie lojalności.

W tym celu szablon wykorzystuje taktykę badania NPS, realizowaną trzema kanałami:

  • Email Marketing
  • Mobile Push
  • Mobile Marketing
 

Szczegóły:E-mail: Po dokonaniu zakupu czekamy (czas do ustalenia), a następnie sprawdzamy, czy kontakt wyraził zgodę marketingową. Jeśli tak, wysyłamy wiadomość z linkiem do ankiety NPS, jeśli nie, zakańczamy Workflow. Po wysłaniu tej wiadomości czekamy (czas do ustalenia), a następnie sprawdzamy, czy kontakt otworzył poprzedniego e-maila (z linkiem do ankiety NPS). Jeśli tak, oznaczamy, że Workflow został zakończony; jeśli nie, nie wysyłamy kontynuacji.

SMS: Po zakupie czekamy, a następnie wysyłamy SMS z linkiem do ankiety NPS. Następnie czekamy ponownie przed wysłaniem kontynuacji, a na koniec dodajemy znacznik zakończenia ścieżki.

Powiadomienia web push: podobny schemat.

Personalizacja strony: Po zakupie czekamy, a następnie uruchamiamy WAR, który ma na celu wyświetlenie czatu zachęcającego leada do przekazania informacji zwrotnej. Czekamy, a następnie sprawdzamy, czy kontakt odwiedził stronę (a tym samym widział okno czatu). Jeśli tak, sprawdzamy, czy kontakt posiada tag, który konsultant mógł mu przypisać ręcznie po wystawieniu recenzji. Jeśli kontakt ma ten tag, kończymy Workflow. Jeśli nie ma tagu, uruchamiamy kolejny WAR, który ma za zadanie wyświetlić pop-up do ankiety NPS. Jeśli kontakt nie odwiedził strony, dodajemy tag no-campaign.

Omnichannel: Po zakupie czekamy i sprawdzamy, czy kontakt zapisał się do newslettera. Jeśli tak, wysyłamy wiadomość e-mail z testem A/B. Jeśli nie, sprawdzamy, czy kontakt posiada tag “zgoda web push”. Czekamy, a następnie sprawdzamy, czy kontakt podał numer telefonu. Jeśli tak, wysyłamy SMS; jeśli nie, sprawdzamy, czy kontakt jest w SM Mobile. Jeśli tak, wysyłamy mobilne powiadomienie; jeśli nie, sprawdzamy, czy kontakt jest zapisany na NS. Jeśli tak, wysyłamy e-mail; jeśli nie, uruchamiamy WAR, która otwiera okno czatu zachęcające kontakt do napisania recenzji. Czekamy, a następnie sprawdzamy, czy kontakt odwiedził adres URL. Jeśli tak, wysyłamy web push; jeśli nie, wyślemy kolejną wiadomość e-mail. Na koniec dodajemy znacznik gotowej ścieżki.

 

Dlaczego twórca Workflow ma znaczenie?

 

Chociaż oprogramowanie Marketing Automation samo w sobie jest rozwiązaniem skutecznym, szablony Workflow utworzone za pomocą takiego oprogramowania mogą być sprawdzone i skuteczne lub wadliwe i nieefektywne.

Projektanci oprogramowania Marketing Automation mogą stworzyć bezproblemowy, intuicyjny interfejs, który pozwala użytkownikom budować i wykonywać szablony Workflow z wieloma funkcjami, opcjami i możliwościami customizacji – bez kodowania. Ale ostatecznie zostajesz sam na sam z programem, i robisz wszystko, co w twojej mocy, korzystając z własnej wiedzy… a może jednak możesz mieć wsparcie?

Nowoczesne systemy Marketing Automation wymagają ciągłego rozwoju, zwłaszcza jeśli są połączone z Customer Data Platforms, a wykwalifikowani eksperci eCommerce w Martech współpracują z największymi markami eCommerce na świecie. Ich Biblioteki Workflow katalogują najskuteczniejsze sprawdzone taktyki marketingowe i mogą pomóc firmom osiągnąć ich najbardziej ambitne cele marketingowe.

Zasadniczo Biblioteka Workflow umożliwia marketerom dostęp do wiodących światowych ekspertów marketingu eCommerce. To jest realne wsparcie dziesiątków doświadczonych ludzi, z których doświadczenia możesz korzystać wprost.  Oczywiście musisz poeksperymentować z dostępnymi szablonami, aby znaleźć najlepszy dla swoich celów, ale dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu Marketing Automation i Bibliotekom Workflow możesz mieć pewność, że zaczynasz od rozwiązań, które nie tylko działają, ale są odpowiedzialne za sukces niektórych z największych marek eCommerce na świecie.

 

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]