Porzucanie i odzyskiwanie koszyków: kompletny przewodnik dla marketerów w e-commerce

Young woman carrying basket while shopping in the supermarket

99% klientów nie kupi podczas pierwszej wizyty, dowodzi badanie SeeWhy. 68.53% załadowanych koszyków jest przez klientów porzucane (Baymard Institute). Poniżej piszemy, dlaczego tak się dzieje i jak temu zapobiec.


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz ebooka za darmo


 

Dlaczego porzucamy koszyki?

Dlaczego klient ładuje produkty do koszyka, a potem przerywa transakcję? Często w grę wchodzi przypadek – coś go rozprasza i skłania do zmiany zajęcia. Jednak interesujących wskazówek dostarcza badanie Business Insider. Respondenci wykazali w nim następujące przyczyny porzucania koszyków:

  • Po doliczeniu kosztów dostawy cena okazała się dużo wyższa, niż klient początkowo podejrzewał (58%). Pamiętaj, że praktyka zaniżania cen po to, by dobrze wypadać w porównywarkach, a potem rekompensowania sobie tego wysokimi kosztami transportu ma krótkie nogi, a klient nie da się na to złapać – na pewno nie więcej niż raz. Konsumenci generalnie oczekują darmowej dostawy, więc możliwość zaoferowania im takiej opcji (choćby od zamówień na wyższą kwotę) zwiększa zaufanie i prawdopodobieństwo zakupu. Dobrym rozwiązaniem jest oferować przynajmniej dwie opcje dostawy: szybką i droższą oraz tańszą.
  • Klient od początku nie miał intencji zakupowej – przymierza się do zakupu danego produktu i chciał zobaczyć, ile będzie musiał w sumie będzie musiał zapłacić, po doliczeniu wszystkich kosztów (57%). Klient może chcieć kupić dany produkt, ale dopiero po researchu! Prosumenci, którzy nie dadzą się łatwo wyprowadzić w pole i szukają okazji, często rozbijają proces zakupowy na kilka rozłożonych w czasie etapów, m. in. sprawdzenie w kilku sklepach ile wyniesie cena, łącznie ze wszystkimi kosztami. Klient-badacz szuka najlepszej oferty, dlatego warto skusić go popupem ze zniżką na wybrany produkt, kiedy będzie wychodził.
  • Klient zachowuje produkt na później (55%): często przeszukując sklep klienci zachowują w koszyku produkty, które ich interesują, po to, by oszczędzić sobie wysiłku wyszukiwania ich później, kiedy już będą chcieli dokonać zakupu. Ale wciąż wybór towaru na później jest znaczącą deklaracją intencji – zadbaj, by użytkownik o niej nie zapomniał.
  • Wartość koszyka była zbyt mała, by kwalifikować się na darmową dostawę (50%): możesz w koszyku zamieścić licznik, który wskazuje, ile zabrakło do kwoty darmowej dostawy.
  • Koszty dodatkowe zostały podane na końcu koszyka (37%): kiedy klient konfrontuje się z niespodziewanie wysokimi kosztami dostawy po załadowaniu koszyka i wypełnieniu danych, czuje się oszukany. I słusznie! Dlatego podawaj pełną cenę już na początku zamówienia. Rozważ nawet zapis ceny z dostawą na stronie produktu (np. drobniejszym drukiem pod ceną właściwą).
  • Zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę za przewidzianą cenę dostawy (28%): czasem klienci potrzebują towaru naprawdę szybko i frustruje ich niemożność otrzymania go w pożądanym terminie.
  • Sklep nie oferuje preferowanej metody płatności (25%): zbieraj feedback klientów dotyczących form płatności. Oczywiście nie ma sensu wprowadzać nowej metody płatności dla pojedynczego użytkownika, ale jeśli wielu z nich deklaruje chęć używania kanału, którego nie obsługujesz, warto wziąć takie sugestie pod uwagę.

Jak wynika z powyższej listy, znaczącą rolę w porzucaniu koszyków ma nie tylko przypadek (klient rozprasza się przez pojawienie się innego bodźca), lecz drobne błędy czy luki, które możemy z łatwością naprawić. To dobry znak! Według ekspertów z BI, 63% porzuconych koszyków da się odzyskać.

 

Jak usprawnić e-sklep, by zmniejszyć ilość porzucanych koszyków?

  • Prezentuj cenę całkowitą na początku koszyka: nie zaskakuj klienta dodatkowymi kosztami na samym końcu.
  • Zezwalaj na zakup bez rejestracji: zawsze możesz skłonić do założenia konta po zakupie, w osobnym mailu, w którym pokażesz korzyści, z jakimi się wiąże posiadanie konta. Ale nie każ się odbiorcy cofać do zakładania konta, a potem ponownie przechodzić kolejnych etapów koszyka. Wydłużenie procesu zakupu znacząco zwiększa ryzyko, że klient w trakcie zrezygnuje, bo nie będzie miał sił do wypełniania kolejnych pól raz jeszcze.
  • Przedstaw jasną politykę zwrotów. Klient ma poczuć się bezpiecznie, a świadomość „Zawsze mogę zwrócić” zmniejsza ryzyko związane z zakupem. Podkreśl prawo do zwrotu, nawet jeśli wynika ono z prawa i obowiązuje wszystkich sprzedawców online.
  • Zadbaj, by łatwo było edytować zawartość koszyka: ułatw usunięcie jednego produktu. Kiedy klient rozpoznaje, że wyszło trochę za dużo, może zrezygnować z jednej rzeczy. Kiedy nie może tego zrobić, najprawdopodobniej porzuci cały koszyk w sytuacji frustracji ceną.
  • Jak się wyświetla na urządzeniu mobilnym? Koniecznie zoptymalizuj checkout pod urządzenia mobilne. Pamiętaj, że niedociągnięcia nie będą Ci wybaczone.

 

Dodatkowe rozwiązania, które pozwalają odzyskać porzucone koszyki

  • Popupy przy wyjściu: tzw. exit-triggered popup ze zniżką przykuje uwagę klientów, którzy początkowo weszli do sklepu bez mocnej intencji zakupowej. Zniżka (lub prezent lub darmowa dostawa) może okazać się dodatkową motywacją, która przekona klienta, że oto znalazł swoją najlepszą ofertę.
  • Emaile dynamiczne z zawartością porzuconego koszyka. Takie wiadomości odnotowują o 193% wyższe OR, o 439% wyższe CTR, oraz o 621% wyższą konwersję (zob. nasze Case Study). Czemu działają? Może to zabrzmi banalnie, ale w ten sposób oferujesz klientowi coś, czego on chce, nie losowo wybrany produkt.
  • Kilka emaili: czy wysyłać jedną wiadomość, czy kilka? Ilość wiadomości zależy od specyfiki Twojego biznesu. Droższe produkty wymagają dłuższego zastanowienia, więc spokojnie możesz wysłać 3 wiadomości, w wypadku tańszych lepiej poprzestać na 1 lub 2. Jeśli wysyłasz więcej niż jedną, zadbaj, by różniły się treścią. Pierwsza może być przypomnieniem o zawartości koszyka, druga – zawierać zniżkę (czy inny bonus), trzecia ostrzegać przed wyczerpaniem zapasu.
  • Zawrzyj zdjęcie produktu: to silniej przemówi do wyobraźni niż sam opis czy nazwa.
  • Pierwsza wiadomość w przeciągu 24 godzin: nie czekaj z wysłaniem kampanii dłużej niż dzień, ponieważ odbiorca zapomni o wizycie, a chęć zakupu opadnie. Kuj żelazo póki gorące!
  • Retargeting: możesz zastosować kampanię retargetingową typu display (takie są bardziej skuteczne kiedy klient oglądał produkt, wykazał wstępne zainteresowanie) lub email (kiedy intencja zakupowa jest silniejsza). Ale co zrobić, kiedy nie mam adresu email do kogoś, kto zaczął procedurę zakupu, jednak nie doszedł do etapu podawania danych?
  • Anonymous Marketing Automation: dzięki integracji z zewnętrznymi bazami danych, system SALESmanago może zidentyfikować Twoich anonimowych użytkowników i zaadresować do nich wiadomość email.

 

Zawalcz o swoje koszyki!

Czasem o porzuceniu koszyka decydują czynniki niezależne od Ciebie: przygodne rozproszenie czy brak funduszy w kieszeni klienta. Jednak masz dwie ścieżki działania, które pomogą skłonić mniej zdecydowanych do zakupu:

  1. optymalizacja check-outu, by zniechęcić do porzucania koszyka: prezentacja ceny całkowitej od początku, opcja zakupu bez rejestracji, edytowalny koszyk, gwarancja możliwości zwrotu i optymalizacja procesu pod urządzenia mobilne,
  2. aktywne działanie w momencie porzucenia: popupy przy wyjściu, emaile z zawartością porzuconego koszyka, retargeting.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]