W czym Polska jest liderem? 9 faktów gospodarczych i społecznych

Czy Polska przeżywa dziś renesans?

W artykule zatytułowanym „Druga epoka jagiellońska” Vendeline von Bredow z „The Economist” stawia tezę, że od XVI wieku Polska nie była tak dostatnia, spokojna i silna jak dziś.

 

Czasami z wewnątrz tego nie dostrzegamy, ale Polska staje się jednym z najważniejszych ośrodków innowacji i technologii na świecie, co zauważają coraz częściej zagraniczni komentatorzy i dziennikarze. Alison Coleman z Forbesa przygląda się z zachwytem naszym startupom i wyjaśnia przyczynę rozkwitu: „W Polsce jest sporo technologicznych innowacji oraz utalentowanych ludzi, a gospodarka kraju jest w stosunkowo dobrym stanie w porównaniu do innych krajów europejskich”.

 

Może faktycznie mamy w Polsce odrodzenie i jest tak dobrze, jak dawno nie było. Postanowiliśmy zbadać sprawę i zebrać garść statystyk. Nie patrzymy na emocje czy ideologię, ale na konkretne, wymierne liczby. Te pokazują, że faktycznie, są powody do entuzjazmu! Zobacz, czego mogą nam zazdrościć inne kraje i z czego naprawdę możemy – i powinniśmy – być dumni.


Zerowy Moment Prawdy. Aby go wygrać, pobierz darmowego ebooka


 

 

1. Edukacja na najwyższym poziomie

W 2014 roku Polska zajęła 10 miejsce w raporcie Pearsons The Learning Curve, który ocenia jakość edukacji. To 5 lokata w Europie! Wysoki standard polskiej edukacji potwierdzają również inne badania, np. OECD, gdzie Polska zajmuje pozycję 11.

 

Przekłada się to na sukcesy polskich uczniów w międzynarodowych konkursach. Przywołajmy Wojtka Różowskiego, 16-latka, który wygrał Konkurs Naukowy E(x)plory 2015, potem zaś zdobył złoto w prestiżowym europejskim konkursie Informatrix (więcej: Gazeta Prawna).

 

Polskim systemem edukacji zachwyca się Amanda Ripley, autorka „The Smartest Kids in the World: and How They Got That Way”), zwracając uwagę na ogromny progres, jaki zaszedł w naszym kraju: „Polsce udało się dokonać tego, czego nie były w stanie zrobić inne kraje. Od 2000 do 2006 r. średnia punktów na egzaminie PISA za czytanie polskich 15-latków wzrosła o 29 (…). W ciągu mniej niż dekady przeszły od poziomu poniżej średniej dla rozwiniętego świata do poziomu powyżej średniej. W tym samym czasie wyniki Stanów Zjednoczonych pozostały na tym samym pułapie”.

 

 

2. Najlepsi programiści

Polscy programiści należą do najlepszych na świecie: zajmują miejsca w najważniejszych światowych konkursach, takich jak TopCoder, Google Code Jam, Facebook Hacker Cup czy Capture the Flag (CTF).

Deweloperzy tacy jak Łukasz Sentkiewicz (Sky_) czy Przemysław Dębiak  (Psyho) nie mają sobie równych!

 

Także polscy uczniowie tryumfują w ogólnoświatowych olimpiadach informatycznych.

 

3. Polskie startupy

Polskie startupy od dawna przykuwają uwagę zagranicznych obserwatorów, którzy doceniają ich nowatorskie pomysły.

Wymieńmy kilka z tych, które odnoszą globalny sukces:

  • Platforma edukacyjna Brainly
  • System do umawiania wizyt u lekarza DocPlanner, który jest pośrednikiem między lekarzami a pacjentami w przestrzeni internetu
  • Producent beaconów do trackingu offline Kontakt.io (możesz zintegrować je z Marketing Automation, by wytworzyć synergię między sklepami online i offline)
  • Atsora: narzędzie, które ułatwia firmom świadczącym usługi finansowe komunikację z małymi biznesami
  • aplikacja do identyfikacji głosowej VoicePin
  • przełomowe dla robotyki Husarion: dzięki nim możesz stworzyć własnego robota
  • nowe rozwiązania energetyczne: Saule Technologies Olgi Malinkiewicz wprowadza do użycia perowskity: elastyczny i praktyczny materiał, który akumuluje energię słoneczną.
  • Tylko: aplikacja, która pozwala Ci zaprojektować własne meble od A do Z
  • SALESmanago: platform Marketing Automation, oferująca unikalne na skalę światową rozwiązania (SALESmanago Copernicus – Machine Learning – AI, integrację z beaconami do trackinu offline, Marketing Automation dla anonimowych użytkowników czy omnichannel marketing w czasie rzeczywistym). W lutym 2016 firma pozyskała 25 mln zł dofinanowania od 3TS Capital Patners. W 2015, SALESmanago odnotowało wzrost o 200%.

 

 

4. Lider m-commerce

W Polsce najszybciej rozwija się sektor mobile commerce i według prognoz w 2018 będziemy europejskim liderem handlu mobilnego pod względem wartości per capita (źródło: raport The New World of Retail)

Generalnie nowe technologie szybko się u nas adaptują. Tak było np. z NFC: w jej używaniu przodowały UK i Polska.

 

Polski konsument jest chętny do testowania nowych opcji.

 

5. Błyskawiczny rozwój ecommerce

Według raportu Gemiusa Polska jednym z najszybciej rozwijających się rynków ecommerce w Unii Europejskiej, ze stałym wzrostem na poziomie 25% na rok.

W 2014, kiedy inne kraje UE notowały wzrost o 16%, polski ecommerce rozwinął się o 20%.

Justyna Skorupska z Deloitte mówi o nowej generacji polskich klientów: wymagających, robiących research przed zakupem oraz mobilnych.

 

6. Polska idealnym miejscem do rozwoju biznesu dla inwestorów

Według badań McKinsey Polska ma niezwykły potencjał jako lider biznesu przyszłości, czyli sektora usług dla przedsiębiorstw. Na tym tle jesteśmy nie tylko wyjątkowi na tle regionu: sektor ten rośnie dwukrotnie szybciej niż w Indiach.

 

To również najszybciej rozwijający się sektor polskiej gospodarki.

 

7. Jedyny kraj w Europie, który uniknął kryzysu

Ten fakt zwrócił uwagę wielu zagranicznych komentatorów, którzy w związku z tym często mówią o nim jako o bezpiecznym miejscu dla inwestorów.

W tym klimacie wypowiadają się m. in. John Derrick (Why We Invest Heavily in Poland) czy Frank Holmes. Ten ostatni na łamach Business Insidera wskazuje na stabilną ciągłość polskiego rozwoju: post-komunistycznego kraj staje się dziś jednym z najzamożniejszych w UE, obok UK, Francji, Niemiec czy Hiszpanii.

 

8. Najszybszy rozwój gospodarczy w UE

Spójrzmy na fakty: w ciągu ostatnich 10 lat polska gospodarka ciągle się rozwijała i ani razu nie osiągnęła wartości ujemnej i za każdym razem wyprzedzając kraje strefy euro, mówi cytowany powyżej Frank Holmes.

Dynamikę wzrostu polskiej gospodarki na tle innych krajów Unii obrazuje wykres poniżej.

 

9. Jedno z najciekawszych miejsc do odwiedzenia

Turyści kochają Polskę! Kraków znalazł się w rankingu najpiękniejszych miast świata wg CNN. Z kolei Lonely Planet rozpoznaje, że kryzys, który odbił się po kieszeniach wielu miast będących atrakcjami turystycznymi (cóż, wakacje to jeden z pierwszych luksusowych wydatków, które obetniemy, kiedy zaciskamy pasa), nie dotknął Polski.

 

Dzięki coraz lepszym połączeniom transportowym coraz chętniej zagraniczni turyści odwiedzają Polskę… i zakochują się w niej!

 

 

Polska ma ogromny potencjał! Przede wszystkim jako miejsce rozwoju nowych technologii, co zawdzięczamy wysokiemu poziomowi edukacji, świetnym programistom, dobrym warunkom do rozwoju biznesu i zagranicznych inwestycji oraz ciągłemu wzrostowi gospodarczemu.

 

A  co Wy dodalibyście do listy?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]