Pokolenia X, Y i Z. Jak do nich trafić z komunikacją marketingową?

Co zrobić, by skutecznie dotrzeć do trzech najliczniejszych obecnie generacji w społeczeństwie, Pokoleń X, Y i Z?  – znalezienie odpowiedzi na to pytanie to bolączka każdego marketera. Każde z nich różni się zachowaniami zakupowymi, przyzwyczajeniami, sposobem szukania informacji, preferowanymi kanałami komunikacji. Planując strategię marketingową skierowaną do wybranej grupy docelowej, należy mieć na uwadze jej specyfikę, preferencje i potrzeby. Przyjrzyjmy się charakterystyce każdego z trzech pokoleń i zastanówmy się, jak zaplanować posunięcia marketingowe, by osiągać zamierzone cele i przyciągnąć te grupy klientów.

 

Pokolenie X

 

 

O pokoleniu X mówi się, że to ci urodzeni mniej więcej między 1965 a 1980 rokiem. Najczęściej wymieniane cechy wspólne dla tej generacji to skoncentrowanie na pracy i robieniu kariery, ale również odpowiedzialność i wyznawanie wartości rodzinnych. To pokolenie o wiele częściej i swobodniej korzysta z technologii niż poprzedzająca ich generacja – Baby Boomers, ale wykorzystuje ją głównie do pracy i umie żyć bez internetu i mediów społecznościowych. Chociaż “Iksi” wychowali się przed erą Ecommerce, zakupy online stały się jedną z ich ulubionych aktywności w internecie.

 

Jak dotrzeć do pokolenia X?

 

  • Email marketing. To kanał komunikacji preferowany przez około 80% przedstawicieli tego pokolenia! Nieustannie używają go w pracy oraz do kontaktu z rodziną i znajomymi i pozytywnie reagują na maile wysyłane przez marki.
  • Kupony. Ta generacja dużą wagę przykłada do oszczędzania, dlatego z wdzięcznością wykorzystują kupony promocyjne. Aż 85% z nich przyznaje, że ich ostatni zakup dokonany został pod wpływem otrzymanej zniżki.
  • Programy lojalnościowe. Co prawda pokolenie X nie cechuje się tak dużą lojalnością wobec firm jak Baby Boomers, ale przytłaczająca większość z nich (aż 88,6%!) korzysta z programów lojalnościowych, dzięki którym może zaoszczędzić pieniądze.
  • Marketing na Facebooku. Ulubiony portal społecznościowy pokolenia X, na którym szukają głównie rozrywki i zabawnych treści. Profile marek, na którym publikowane są angażujące materiały, wzmacniają więzi “Iksów” z firmą.

 

Pokolenie Y – millenialsi

 

 

Urodzeni w latach 80. i 90. Dla nich technologie cyfrowe są nieodłączną częścią rzeczywistości i sprawnie je wykorzystują, by ułatwiać sobie życie oraz zapewnić rozrywkę. Wokół milenialsów krąży mnóstwo mitów. W mediach często określa się ich jako roszczeniowych, oderwanych od rzeczywistości, rozpieszczonych. Jednak jak każdy kij ma dwa końce, tak i millenialsi mają drugie oblicze – dla nich liczy się “być” a nie “mieć”. Jakość życia i doświadczenia są dla nich ważniejsze niż przymus nabywania przedmiotów, nie przedkładają pracy ponad wszystko. Odwrót millenialsów od nieskrępowanego konsumpcjonizmu powoduje, że marki w swojej komunikacji powinny odwoływać się do innych potrzeb niż chęć posiadania.  

 

Jak dotrzeć do pokolenia Y?

 

  • Millenialsi mają słabość do marek, które oferują wartość dodaną, np. wspierają szczytny cel lub budują wizerunek oparty na wartościach. Pomocny w przyciągnięciu millenialsów będzie storytelling oraz stworzenie atrakcyjnej otoczki wokół produktu – swoistej filozofii czy stylu życia.
  • Social media. Millenialsi chętnie wykorzystują ten kanał do komunikacji z markami, więc warto go wykorzystać nie tylko do działań marketingowych, ale i obsługi klienta – przydatne tutaj będą boty, na przykład Automatic Sales Chat od SALESmanago, który możesz zintegrować z firmowym Messengerem.
  • Uczestnictwo w działaniach marki i User Generated Content. Millenialsi lubią tworzyć i mieć poczucie, że należą do społeczności. Dlatego chętnie angażują się w akcje i konkursy organizowane przez marki, zwłaszcza takie, które współgrają z ich wartościami, używają hashtagów powiązanych z ulubionymi firmami itd.
  • Real-time marketing. Pokolenie Y docenia improwizację i swobodę w komunikacji marek – to dlatego przypadki real-time marketingu w wykonaniu firm szybko stają się viralowe. Nie ma recepty na dobry viral – potrzebny jest łut szczęścia, wyłapanie w porę nadarzającej się okazji i błyskawiczne stworzenie angażującej kreacji.

 

Pokolenie Z

 

 

Najmłodsze pokolenie, obejmujące osoby urodzone począwszy od końca lat 90. Od najmłodszych lat żyją wśród ekranów: laptopów, smartfonów, tabletów. Zanurzeni w cyfrowym świecie, nie wyobrażają sobie życia bez internetu, mediów społecznościowych, gadżetów. Dodatkowo przedstawiciele tej generacji są bardzo skoncentrowani na sobie i oczekują, że natychmiast otrzymają to, czego pragną.

 

Jak dotrzeć do pokolenia Z?

 

  • Personalizacja. Indywidualne podejście 1:1 i dostarczenie “Zetkom” dokładnie tego, czego potrzebują, to klucz do ich serc. Świetnie sprawdzą się rekomendacje produktowe bazujące na ich preferencjach, historii zakupów i przeglądania.
  • Nowe portale społecznościowe. Stary dobry Facebook czy Twitter wśród nowego pokolenia nie są tak popularne. Ostatnie badania wykazały, że tylko połowa amerykańskich nastolatków używa Facebooka. Większą popularnością cieszą się social media stawiające na treści wizualne: YouTube, Snapchat i Instagram.
  • Influencer marketing. Ta generacja docenia autentyczność i bardziej niż przekazowi marketingowemu firm ufa rekomendacjom blogerów czy youtuberów, których śledzi. Osoby z pokolenia Z utożsamiają się z influencerami, którzy reprezentują podobny styl życia, zainteresowania czy wartości, więc są bardziej skłonne sięgnąć po produkt zareklamowany przez ulubionego twórcę.

 

Zamiast zakończenia – garść porad

 

  • Twórz segmenty odbiorców zdefiniowanych na podstawie przynależności pokoleniowej. W segmentowaniu bazy twoich kontaktów pomoże platforma Marketing Automation. Przemyśl, jaki przekaz związany z twoją marką może trafić do każdego z pokoleń i twórz komunikaty marketingowe dopasowane do poszczególnych grup, by jak najlepiej wykorzystać wiedzę o ich preferencjach i przyzwyczajeniach.
  • Przedstawiciele wszystkich trzech pokoleń korzystają z social media, ale w zupełnie inny sposób oraz w innym stopniu. Nie wrzucaj wszystkich do jednego worka! Reklama w mediach społecznościowych charakteryzuje się tym, że daje wiele możliwości targetowania – przykładem mogą być tutaj grupy niestandardowych odbiorców na Facebooku (Custom Audiences), do tworzenia których również możesz wykorzystać dane zebrane w SALESmanago dzięki integracji z Facebook Ads.
  • Twoja marka powinna prowadzić spójne działania w wielu kanałach, zarówno offline, jak i online. Jeśli ograniczysz się np. tylko do działalności na Facebooku, nie dotrzesz aż do połowy przedstawicieli Pokolenia Z, którzy nie mają tam konta! Nie możesz pozwolić sobie na pominięcie tak szerokiej grupy odbiorców. Postaw na omnichannel, czyli zintegrowaną komunikację we wszystkich kanałach. Jak to osiągnąć? Przeczytaj naszego ebooka 12 sposobów na Omnichannel marketing.

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]