Pokaż, że natura jest ci bliska. Jak przy pomocy filozofii Jana Jakuba Rousseau tworzyć marketing w dobie ekologicznych katastrof?

Twoja firma dynamicznie się rozwija. Jest pionierem w branży, a obrazki z ultra-nowoczesnej linii produkcyjnej wzbudzają zazdrość konkurencji. Wszystko jest super… ale przed klientem niekoniecznie warto się tym chwalić.

 
 

Od setek lat rozwój nauki i techniki wzbudza w ludziach dwa skrajne uczucia: podziw i zachwyt lub wprost przeciwnie: strach i nostalgię za stanem natury. Jan Jakub Rousseau był jednym z najważniejszych przedstawicieli tego drugiego stanowiska. 

 

Rousseau uważał, że człowiek jest z natury dobry, a jego zepsucie bierze się z rozwoju technicznego. Dlatego im więcej nowoczesności czy nowinek tym… gorzej. 

 

Pozornie ciężko tu o jakiekolwiek zastosowanie do biznesu. Dla filozofa człowiek im bardziej oderwany od technologii, tym lepszy. Dzikie plemiona, jakie wówczas odkrywano były dla niego ucieleśnieniem doskonałości, zaś największymi jej wrogami ci, którzy wymyślili własność prywatną i pieniądze. 

 

Jednak paradoksalnie to stwarza ogromne możliwości marketingowe. Im bardziej pokażesz, że sprawy środowiska są ci bliskie – tym lepiej. Gdyby to Rousseau pisał Ci strategię rozwoju, to z pewnością poradziłby unikanie wizerunku zimnego technokraty i wyłuszczenie bardziej emocjonalnej strony swojej działalności. 

 

Filozof w swojej myśli wybiegał nieco w przyszłość. Jego dzieła zapowiadały już pojawienie się kultury romantyzmu, gdzie to nie na rozum, lecz raczej na uczucia zwracano uwagę.

 

Wiele słów krytycznych powiedziano pod adresem takiego podejścia, ale chyba każdy zgodzi się, że jest ono bardzo popularne. Któż z nas nie przeżywa czasem zmęczenia cywilizacyjnym hukiem i nie chciałby uciec na łono przyrody? Kluczem w biznesowym wykorzystaniu filozofii Rousseau jest uświadomienie sobie takiego mniej lub bardziej ukrytego pragnienia i jego wykorzystanie. 

 

Szanuj środowisko naturalne, postaw na zrównoważony rozwój i unikaj parcia do zysku za wszelką cenę. A następnie nie zapomnij o tym wspomnieć na Facebooku… to  wszystko, wraz z obrazowymi przykładami to idealna recepta na marketing, jaką zaproponowałby francuski myśliciel. 

 

Francuz zastanawiał się jak przywrócić naturalny ład w społeczeństwie. Doszedł do wniosku, że klucz leży w wychowaniu ludzi, a raczej w jego odpowiednim ograniczeniu i pozwoleniu na wyrażenie swojej własnej osoby. 

 

Każdy człowiek z natury wie co dla niego dobre. Prowadzenie dzieci za rękę i nadmierny rygor prowadzą do patologii, a co dopiero mówić o dorosłych! W praktyce biznesowej można z tym walczyć dając klientowi większe panowanie nad produktem, który ostatecznie otrzymuje. Wszelkiego rodzaju personalizacje mogą się wydawać głupią fanaberią, ale są ucieleśnieniem idei powrotu do rzekomego stanu natury, gdy każdy był sam swoim panem i nie musiał przyjmować rozwiązań innych za prawdy objawione. 

 

Rousseau nie jest totalnym przeciwnikiem kultury. Widzi w niej paradoksalne zjawisko, które z jednej strony jest destrukcyjną siłą niszczącą człowieka, z drugiej zaś ramą w której może on się w pełni urzeczywistnić. Proponuje więc ustrój który miałby uratować zalety cywilizacji bez wylewania dziecka z kąpielą. 

 

Najlepszym ustrojem jest demokracja w której każdy ma tyle wolności na ile sam ustanawia reguły rządzące swoim życiem. W sytuacjach konfliktowych wkraczać miała wola powszechna całego społeczeństwa – kto się z nią utożsamiał był wolny absolutnie. 

 

Oczywiście taki system nie jest stały i niezmienny. To dla nas kolejna cenna lekcja: to co wczoraj mogło być czymś niesłusznym i nieatrakcyjnym dziś mogło zmienić swoją wartość. Rousseau twierdzi, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu władzy, sam proponując “nad-model” który by je wszystkie regulował:

 


Jaka władza by formalnie nie była, to u jej największych podstaw leży wola ludu, który w każdej chwili ma prawo ją odwołać. Dokładnie tak samo jak na rynku!

 

Klienci mają różne gusta, bardzo często te obecne kompletnie negują te sprzed kilku lat. Ale w tej chaotycznej walce różnych przekonań jest jedna, święta na rynku zasada: stała reguła zachowań klientów jest taka, że nie ma żadnych stałych reguł jakimi posługują się klienci! To chyba najcenniejsza lekcja, jaką biznesmen może wynieść z analizy filozofii Jana Jakuba Rousseau.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]