Podstawy scoringu kontaktów w systemie Marketing Automation

W obecnym modelu sprzedażowym jedynie około 20-25% pozyskanych kontaktów jest gotowych do bezzwłocznego podjęcia decyzji zakupowej. Wykorzystanie scoringu dla pozyskiwanych kontaktów ułatwia rozpoznanie kontaktów już gotowych oraz wychwycenie momentu, w którym pozostałe kontakty będą gotowe do podjęcia decyzji. Czym jest scoring kontaktów i jak powstaje?

Moduł scoringu kontaktów to innymi słowy proces polegający na przypisywaniu wartości punktowej do konkretnego kontaktu. Punkty przydzielane są na podstawie zachowań klientów oraz posiadanych o nich danych. W ten sposób na karcie kontaktu przydzielone punkty sumują się i powstaje konkretna wartość. Jej wysokość może oznaczać gotowość danego kontaktu na rozmowę z działem sprzedaży i dokonanie zakupu. Rozróżniamy dwa główne rodzaje informacji służących za podstawę do budowania scoringu:

  1. Informacje pozyskane o kliencie za pomocą monitorowania i identyfikowania jego zachowania;
  2. Informacje, które zostały dobrowolnie przekazane przez klienta.

Informacje z obu źródeł możemy pozyskiwać za pomocą systemu Marketing Automation. W pierwszym przypadku wykorzystujemy moduł do monitorowania i identyfikowania zachowania kontaktów online, dzięki któremu dowiemy się:

  • czym interesował się klient na stronie WWW;
  • z jakiego źródła/frazy nastąpiło wejście;
  • jak reagował na otrzymywane wiadomości e-mail;
  • jakie kampanie marketingowe go sprowadziły lub w jakich był aktywny;
  • co polubił lub skomentował za pomocą social media.

Informacje drugiego typu, również mogą być pozyskiwane przez system Marketing Automation. Dane, które przekazują nam klienci najczęściej pozyskujemy poprzez:

  • interakcję bezpośrednią i dodanie danych do CRM;
  • telemarketing;
  • formularze kontaktowe, ankiety, itp.;
  • szkolenia online i offline.

Łącząc te wszystkie dane o kliencie i przypisując za nie odpowiednią ilość punktów otrzymujemy uniwersalne narzędzie oceniające gotowość zakupową pozyskanych kontaktów.

Przygotowując reguły scoringu warto przestrzegać kilku prostych zasad.

1. Scoring powinien odzwierciedlać przede wszystkim stopień gotowości do zakupu

Przypisując punkty za poszczególne zachowania kontaktów łatwo osiągnąć sytuację, w której scoring będzie określał jak bardzo potencjalny klient lubi naszą firmę, co może nie mieć żadnego przełożenia na jego decyzję zakupową. Tylko wykorzystanie ścisłej współpracy działów marketingu i sprzedaży oraz posiadanej przez nich wiedzy pozwoli na znalezienie tych zachowań i cech, które rzeczywiście prowadzą klienta do decyzji zakupowej i warto na ich podstawie określać scoring.

2. Nie każde zachowanie prowadzące do zakupu jest tak samo ważne

Po rozpoznaniu tych zachowań i cech potencjalnego klienta, które prowadzą go do decyzji zakupowej. Należy określić, które z nich są ważniejsze z punktu widzenia procesu sprzedażowego i powinny powodować przypisanie większej ilości punktów. Trudno ogólnie zdefiniować, które zachowania i cech są ważniejsze. Dlatego też należy wykorzystać wiedzę działu sprzedaży do określenia, które z nich faktycznie były najważniejsze lub najczęstsze w wypadku kontaktów, które stały się klientami firmy.

3. Scoring to zarówno dodawanie punktów jak i ich odejmowanie

Skoro rozpoznajemy zachowania prowadzące do decyzji zakupowej, to naturalnie są też takie, które oddalają potencjalnego klienta od zakupu. Dlatego prawdziwy scoring kontaktów opiera się na regułach dodających i odejmujących punkty.

4. Im więcej ocenianych punktów styku klienta z firmą tym lepiej

Zbieranie informacji o kliencie i budowanie jego profilu na podstawie jak największej ilości danych ma właściwie same plusy, jeśli chodzi o możliwości budowania scoringu lub dopasowywania odpowiednich treści do jego zainteresowań. Dlatego wybierając system oferujący scoring kontaktów warto wybrać taki, który pozwala gromadzić dane o klientach z jak największej ilości miejsc i w możliwie krótkim czasie.

Podsumowując, scoring kontaktów to integralna część procesu zarządzania kontaktami. Monitorując zachowanie kontaktów jesteśmy w stanie określić stopień ich zaangażowania i gotowości do podjęcia decyzji zakupowej. W sytuacji optymalnej dział sprzedaży kontaktuje się w odpowiednim momencie jedynie z klientami gotowymi do zakupu, w których rozpoznaniu kluczową rolę pełni scoring kontaktów.

Poznaj scoring kontaktów w systemie SALESmanago

Zarejestruj się na bezpłatne konto testowe

 

Artykuły powiązane

Engagement Index pozwala określić poziom zaangażowania klienta na wszystkich etapach cyklu życia klienta.

5 prostych taktyk przynoszących sukces w zarządzaniu kontaktami

Monitoring zachowania kontaktów w Social Media i wykorzystanie tych danych do segmentacji, scoringu i automatyzacji marketingu

 


SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]