Pierwsza stacjonarna księgarnia Amazona: rewolucja w e-commerce?

a.com_logo_RGBJeff Bezos 20 lat temu ustalił zasady, na których działa e-commerce. Dziś, kiedy wszyscy coraz głośniej wyrażają obawy co do handlu offline, Amazon otwiera w Seattle pierwszą stacjonarną księgarnię.

 

Czemu sklepy stacjonarne miały odejść w niepamięć?

Sklepom stacjonarnym wieszczono śmierć od początków e-commerce. Użytkownik w sieci może spokojnie zrobić research i porównać cenę produktu, a także wygodnie go kupić nie wychodząc z domu.


Niezwykłe doświadczenie zakupowe dzięki Marketing Automation. Pobierz darmowego ebooka


 

Nadzieję sklepom fizycznym miały przynieść becony i aplikacje mobilne, jednak wielu analityków sceptycznie patrzy na możliwość zasypania online-offline gap.

 

Pierwsza stacjonarna księgarnia Amazonu

Wczoraj, 3 listopada 2015, otwarto Amazon Books. Księgarnia znajduje się w Seattle i ma na stanie 6000 książek, w tych samych cenach, w jakich można je kupić w sieci.

Sklep ma łączyć online i offline: na półkach znajdują się recenzje użytkowników sklepu internetowego, a o doborze asortymentów decyduje analiza Big Data (uwzględniająca recenzje, oceny, sprzedaż, etc).

 

Amazon wprowadza też wyjątkowe rozwiązania – np. jedynie u nich książki mają być ustawione zawsze okładką, nie grzbietem do przodu.

 

Rzeczy, które nie mogą być wirtualne

Wydawcy debatują nad księgarnią z jeszcze innych powodów: to przecież Bezos stworzył najlepiej sprzedający się czytnik ebooków oraz imperium książki elektronicznej. Czy stacjonarny sklep wskazuje na wyczerpanie się rynku ebooków? Czy książka elektroniczna, tańsza i wygodniejsza, okazała się tylko przelotną modą? Tak uważa Richard Mollet, przewodniczący Publishers Association (dla The Guardian). Amazona oskarżano o zniszczenie małych księgarni oraz zamach na tradycyjną książkę. Tymczasem po latach gigant angażuje się w projekt, który zdaje się uosabiać wszystko, z czym walczył.

W pierwszym kwartale 2015 r. sprzedaż ebooków spadła o 7.5% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku (LA Times).

 

Jak stacjonarna księgarnia Bezosa może zmienić e-commerce?

Niezależnie od jej wyników, księgarnia Amazona na pewno wywoła poruszenie w e-commerce i stanie się źródłem inspiracji.

  • Amazon Books ma być sklepem offline opartym na 20 latach doświadczenia w handlu online,
  • Amazon Books pokazuje, jak przekroczyć online-offline gap i odpowiedzieć na efekt ROPO,
  • Być może księgarnia stacjonarna okaże się rewelacyjnym narzędziem marketingowym, kierującym klientów do sklepu online i zwiększy sprzedaż w sieci. Don Reisinger z Fortune uważa, że należy Amazon Books traktować jako wzmocnienie rdzenia Amazona, czyli kanału online, a nie autonomicznym kanałem,
  • Księgarnia może również służyć jako punkt odbioru zamówionych książek – na podobnej zasadzie, jak w Polsce działa Bonito,
  • Sprzedaż w sklepach stacjonarnych okaże się na tyle satysfakcjonująca, iż gigant zacznie inwestować więcej w ten kanał,
  • Wzmocni się polityka oferowania tych samych cen w sklepach online i offline. Dzięki temu oszczędzimy klientom wielokrotnego porównywania cen.
  • Amazon zaskoczy nas jeszcze innowacyjnymi rozwiązaniami łączącymi online i offline. Może będzie to aplikacja, może beacony, a może jeszcze bardziej zaskakujący projekt?

 

Niezależnie od zysków, jakie przyniesie Amazon Books, zapewne wielu będzie przyglądać się losom księgarni. Pamietajmy jednak, że Bezos znany jest z testowania wielu strategii i chętnego angażowania się w projekty beznadziejne, jak „Aleksandria”, która miał zgromadzić wszystkie wydane kiedykolwiek książki w jednym miejscu. Czy księgarnia fizyczna podzieli jej los?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]