Opt-out i co dalej? Nie trać klientów, którzy wypisali się z Twoich maili

Depositphotos_24797145_s-2015To się zdarza. I boli. Klienci wypisują się  z Twojej listy.

Nie ma w tym nic strasznego czy nadzwyczajnego – pamiętaj, że w skali roku każdy biznes traci nawet 20% kontaktów w ramach naturalnej fluktuacji leadów.

Co możesz wobec tego zrobić? Po pierwsze, skoncentrować się na zmniejszaniu skali zjawiska, wiedząc, że nie uda się go kompletnie wyeliminować. Po drugie, nie opuszczaj klientów, którzy się wypisali – skontaktuj się z nimi za pośrednictwem innego medium. Po trzecie, wykorzystaj feedback od tych, którzy się wypisują.


Otwórz się na najnowsze trendy w marketingu i poznaj możliwości, jakie daje Internet Rzeczy. Pobierz ebooka za darmo


Ustal, dlaczego tak się stało

Pamiętaj, że zachowania tego typu należy przeanalizować – szczególnie, jeśli jakaś kampania przynosi szczególnie wysoki odsetek wypisań. Monitoruj regularnie liczbę wypisań, by wiedzieć, kiedy ich ilość przekracza normę.

Z jakich powodów ludzie najczęściej wypisują się z newsletterów? Według badań  Constant Contact, najczęściej dzieje się tak, gdy:

– odbiorca otrzymuje zbyt dużo maili od firmy,

– maile przestały odpowiadać jego potrzebom,

– treść maili okazała się inna niż oczekiwana.

Lepiej zapobiegać niż leczyć: unikaj nawału maili, wykorzystuj wiedzę o potrzebach klienta … i wiedz, że niezależnie od tego, jak świetne są Twoje mailingi, będziesz tracił subskrybentów. Przygotuj się na to.

 

Landing page po wypisaniu

Strona, na która trafia odbiorca po kliknięciu w link wypisania ma ogromne znaczenie – może sprawić, że klient zachowa pozytywne uczucia albo zdecyduje się jedynie zredukować częstotliwość otrzymywania emaili zamiast całkowicie wypisać się z listy. Zaoferuj tam możliwość zmiany częstotliwości otrzymywania powiadomień.

Zadaj na tej stronie pytanie o powody wypisania – zbieranie danych na ten temat może wskazać Ci miejsca, które należy usprawnić. To również znak Twojego zainteresowania opinią klientów. Zbieraj dane i wyciągaj wnioski.

Pamiętaj też o dodaniu tekstu w stylu: „Będzie nam Cię brakowało” – daj znać, że wypisanie klienta nie jest Ci obojętne – zauważasz je, chcesz poznać jego powody i oferujesz alternatywę (rzadsze mailingi).

 

Ujemne punkty scoringu

Wypisanie się z listy świadczy o poważnym załamaniu w relacji między klientem a marką – dlatego Twój obraz klienta powinien to odzwierciedlać. Jeśli używasz platformy Marketing Automation, przypisz temu zachowaniu ujemne punkty scoringu.

Dzięki temu będziesz wiedział, jak adresować komunikację do tego klienta w przyszłości.

 

To nie koniec świata

Wypisanie użytkownika nie musi oznaczać od razu końca Waszej relacji. Masz do dyspozycji jeszcze inne media, za pomocą których możesz się z nim komunikować. W momencie, kiedy się wypisał, to szczególnie ważne, by podtrzymać więź.

Istnieje pokusa, by w tej sytuacji zaproponować leadowi, by zapisał się z powrotem, przypominając mu o tym, co stracił. Jednak powinieneś uszanować jego decyzję i po prostu dalej dostarczać mu świetne treści i atrakcyjne, dopasowane oferty. Skoncentruj się nie na przywróceniu go na listę mailingową, ale podtrzymywaniu relacji – innymi środkami i w innych kanałach. Nie marnuj potencjału, który tkwi w już wyedukowanym kliencie, wstępnie zainteresowanym ofertą.

 

Przykład: Facebook

Świetnym pomysłem na adresowanie naszych klientów, którzy wypisali się z mailingu, jest stosowanie Facebook Custom Audiences – pozwoli nam ona wysłać reklamę adresowaną do osób, które się wypisały. W ten sposób możemy upewnić się, że ci, którzy już nie otrzymują naszego newslettera, wciąż otrzymują najważniejsze czy najbardziej pożyteczne informacje.

Raz na jakiś czas warto przygotować taką specjalną ofertę dla wypisanych bądź zaproponować im przydatny materiał. Wykorzystaj feedback od klientów, by wiedzieć, co będzie dla nich najbardziej atrakcyjne.

 

Czego nigdy nie rób:

  1. Nie chowaj linku do wypisania: to prosta droga do tego, by użytkownicy zamiast się wypisać, oznaczali Cię jako spam,
  2. Nie zamieszczaj nieaktywnego linka. Przetestuj procedurę wypisu: zobacz, czy link na pewno działa,
  3. Nie wysyłaj maili: szanuj decyzję swojego odbiorcy (i prawo!).
  4. Nie wysyłaj maila z potwierdzeniem: „Zostałeś wypisany z listy”. Czy po to ktoś wypisuje się z listy mailingowej, by dostać kolejnego maila?

 

Doświadczony marketer wie, że opt-out nie musi oznaczać końca relacji z danym klientem. Należy wyciągnąć wnioski i zadbać o komunikację w innych kanałach, np. w mediach społecznościowych.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]