Negative target group – jak ją znaleźć i czego cię nauczy?

 
 

Negative Target Group to jedno z mniej znanych narzędzi marketingu. Dobrze wykorzystane potrafi być niezwykle skuteczne. Pomaga tworzyć lepsze treści, lepiej targetować reklamy i w efekcie przekłada się to na wzrost zwrotu z inwestycji. Czytaj dalej by dowiedzieć się, jak znaleźć negative buyer persona i czego możesz się z nich nauczyć?

 

Badanie McKinsey pokazuje, że reklamy dopasowane do potrzeb klientów mogą znacząco zwiększyć ROI – nawet 8-krotnie, a także podnieść sprzedaż o co najmniej 10%. Statystyki mówią, że na każdego dolara wydanego na Google Ads firmy uzyskają 2 $ przychodu. Jest to bardzo dobry punkt wyjścia do rozważań na temat tego czy dobrze wydajesz swój budżet marketingowy. Jeżeli twoje ROI jest poniżej tych dwóch dolarów, to znaczy, że masz przed sobą spore pole do optymalizacji wydatków. Można to robić na wiele sposobów, ale kluczem jest tutaj odpowiednie dopasowanie targetowania i rozpoznanie grupy docelowej.

 

Pierwszym krokiem na pewno jest ustalenie buyer person. Na tej podstawie tworzysz grupy docelowe, do których targetujesz poszczególne kampanie i kreacje reklamowe. Czasem jednak zdarza się tak, że mimo ustalenia grupy targetowej generujesz duży ruch, ale nie przekłada się na konwersje. Może to oznaczać, że w wybranej grupie znajdują się osoby, które tylko pozornie do niej pasują. I to właśnie one mogą stanowić podstawę do stworzenia negative buyer persona.

 

Czym jest negative target group?

 

Negative target group, negative target market, negative target persona – to wszystko określenia na osoby i grupy osób, do których z różnych powodów nie chcesz kierować swojego przekazu, ponieważ nie są one odbiorcami tego co oferujesz. Są to osoby, które przyjdą na twój event, skorzystają z darmowych próbek, ale nie zostawią po sobie wartościowych danych, ani nie zostaną klientami w przyszłości. To osoby, które kupią twój produkt, a potem zostawią negatywną recenzję w sieci, ponieważ nie odpowiada on ich potrzebom, mimo że na etapie wyświetlania reklamy i zakupu wydawało się, że jest dobrze dopasowany. To osoby, które będą najbardziej problematycznymi klientami, ponieważ ich oczekiwania nie będą się pokrywać z obietnicą, którą dajesz razem z produktem.

 

Dlaczego oznaczenie negative target market jest ważne?

 

Wydawać by się mogło, że negative buyer persona to osoby, których będziesz chciał unikać jak ognia. W pewnym sensie jest to prawda. Jednak aby skutecznie je wykluczać targetując przekaz marketingowy, dobrze jest wiedzieć, kim one są w pierwszej kolejności. Ponieważ może się tak zdarzyć, że negative buyer persony produktu A będą twoimi idealnymi buyer personami produktu B, bardzo możliwe, że znajdują się w twojej bazie danych. I absolutnie nie są personae non gratae, których absolutnie nie chcesz mieć w swojej bazie. To po prostu klienci, którzy kupią tylko wybraną grupę produktów, a nie będą zainteresowani pozostałymi. Dlatego określenie negative target group dla usługi lub produktu pozwoli ci mądrze stosować wykluczenia w poszczególnych kampaniach, a także odpowiednio dopasować treści warunkowe i treści dynamiczne w spersonalizowanej komunikacji e-mail oraz spersonalizowanej komunikacji na stronie www.

 

Jak znaleźć negative buyer persona?

 

Na różnych poziomach budowania strategii marketingowej pojawiają się różne metody ekstrahowania negative buyer persona. Dziś skupię się na tym, jak znaleźć je i oznaczyć na platformie CDP. W negative target group można umieścić:

 
  • osoby, które weszły na stronę www lub konkretny URL przypadkiem, np. kliknęły niechcący w reklamę na Facebooku. To osoby, które zniknęły ze strony bez żadnej interakcji po jednokrotnym jej odwiedzeniu.
  • osoby, które w 90% są zainteresowane produktami z kategorii X (czytają o nich, odwiedzają adresy URL wybranych kategorii, kupują konkretne produkty), ale jednorazowo dokonują zakupu z kategorii Y (np. jako prezent).
  • osoby, które były zainteresowane produktem dawno temu, ale kupiły go raz, lub nie kupiły wcale.
  • osoby, które zmieniły miejsce zamieszkania, więc część ofert związanych z lokalizacją już ich nie dotyczy, a może wręcz denerwować.
  • osoby, których potrzeby zmieniły się wraz z wiekiem (lub z wiekiem ich dzieci).
  • osoby zainteresowane tematyką, ale niezainteresowane produktami (np. kibice czytający newsy o rywalach ulubionej drużyny). Będzie to np. grupa, która wchodzi na bloga i czyta treści, ale nigdy nie wchodzi do sklepu, albo osoba, która przeszła przez cykl Lead Nurturing dla konkretnej kategorii zainteresowań, ale nie wykonała żadnej mikro-konwersji.
  • osoby, które spełniają założenia grupy docelowej, ale nie wykazały aktywności zakupowej, subskrybują newslettery, ale nigdy w nie nie klikają, nie reagują na e-maile z promocjami.
 

Jakich danych szukać tworząc negative target group?

 

Aby stworzyć negative buyer persona, można korzystać z szeregu danych. Ich dobór będzie w dużej mierze zależeć od tego, jakimi informacjami dysponujesz, jaki typ eCommerce prowadzisz i jakie są główne założenia dotyczące tej anty-persony. Na pewno warto zwracać uwagę na:

 
  • dane transakcyjne,
  • aktywności związana z subskrypcjami,
  • aktywności na www,
  • aktywności w aplikacji mobilnej,
  • dane demograficzne (wiek, lokalizacja),
  • dane deklaratywne,
  • segmenty związane z zainteresowaniami i aktywność w ich obrębie,
  • dane dotyczące predykcji.
 

Odpowiednie ich zestawienie na przykład w Centrum Hiper Segmentacji SALESmanago da ci pożądany efekt w postaci gotowych segmentów osób, którym nie chcesz sprzedawać określonych produktów lub usług.

 

Jak korzystać z negative buyer persona?

 

Kiedy już porządnie oznaczysz negative target group dla poszczególnych produktów, kategorii produktów lub usług, możesz zacząć stosować je do poprawy swojej komunikacji marketingowej.

 

Obszar #1 PPC

 

Pierwszym co rzuca się na myśl, jest oczywiście wykluczanie tych osób z kampanii PPC. To obszar, w którym optymalizacja wydatków jest najszybciej i najwyraźniej widoczna. Wykluczenie negative buyer person z poszczególnych kampanii pozwoli ci mądrze sterować współczynnikami konwersji, a także zwiększy poziom zadowolenia klientów z nabytych produktów i usług. To jednak nie wszystko. W końcu marketing nie kończy się na Google i Facebooku. Pozostałe kanały marketingowe także bardzo skorzystają z wyodrębnienia negative target market.

 

Obszar #2 E-mail i www

 

Tworząc kampanie mailowe możesz skupić się na dostosowaniu przekazu do najlepszych buyer person, a adresując wysyłkę dla pewności z grupy odbiorców wykluczyć te osoby, które znajdują się w negatyw target group. Wpłynie to pozytywnie na statystyki wysyłki. Trafi ona do osób zainteresowanych samym produktem. Przełoży się to zarówno na takie wskaźniki jak open rate (OR), click-through rate (CTR), jak i konwersje wspierane w tym kanale. Co więcej, lepsze targetowanie kampanii e-mail wpłynie też pozytywnie na twoją reputację. Mniej wiadomości będzie ignorowanych i oznaczanych jako spam.

 

Nie oznacza to wcale, że musisz nagle tworzyć setki kampanii tylko po to, żeby trafić do każdej osoby indywidualnie. Customer Data Platform (CDP) daje ci możliwość hiper personalizacji treści. Oznacza to w praktyce, że każdy z odbiorców może dostać przekaz dostosowany 1:1 do swoich potrzeb i zainteresowań.

 

Negative buyer persona możesz wykorzystać także tworząc wiadomości z treściami warunkowymi. W tym scenariuszu przygotowujesz jedną kreację, do której możesz dodać dynamicznie zmieniające się elementy. Będą one różne dla różnych osób odbierających e-mail. Podobnie sprawa ma się z treściami na stronie www. Treści warunkowe i dynamiczne zmieniają krajobraz twojego serwisu tak, aby osoby odwiedzające wiedziały tylko to, co je interesuje.

 

Możesz też podkreślać cechy nielubiane przez negative buyer persona w różnych treściach, żeby uchronić te osoby przed kupnem produktu, który ich nie zadowoli.

 

Obszar #3 Rozwój produktu

 

Innym zastosowaniem negative buyer persona jest obszar związany z Product Development. Analiza negatywnej grupy docelowej, w tym przyzwyczajeń, zachowań i transakcji tych osób, pozwala znaleźć obszary produktu, które – z pozoru atrakcyjne – mogą się wydawać trudne dla niektórych odbiorców. Jeśli pragniesz, żeby twój produkt był bardziej uniwersalny, możesz skupić się na rozwoju odkrytych obszarów tak, aby dopasować go lub inną jego wersję także do potrzeb tej grupy. Pozwoli ci to zwiększyć pulę odbiorców i stworzyć jeszcze lepszy produkt. Możesz na to spojrzeć również z innej strony: to, co uwielbiają wyidealizowane buyer persony, a nie cierpią negative buyer persony, to także wskazówki odnośnie kierunku rozwijania produktu, który będzie jeszcze lepiej sprzedawał się w wybranej grupie.

 

Czy usuwać negative buyer persona z bazy danych?

 

Zdecydowanie nie! Negative buyer persona to często osoby, które są pożądane w innych segmentach grupy odbiorców. Wiedza o ich istnieniu powinna być raczej wykorzystana do jeszcze lepszej personalizacji wysyłanych komunikatów. Pomogą w tym treści dynamiczne i testy A/B/X.

 

Zanim zaczniesz sprzątać bazę danych, zapytaj siebie o to, co jeszcze możesz zrobić, by polepszyć doświadczenie tych grup. Skup się raczej na mądrym wykluczeniu segmentów z grup odbiorców, niż usuwaniu ich bez zastanowienia.

 

Jeśli jednak twoje zabiegi nie przynoszą żadnego pozytywnego skutku, rozważ porządki w swojej CDP. Jeśli masz tam osoby, które od ponad 1 roku nie wykazały aktywności w danym kanale, to warto zastanowić się, czy dalej chcesz przepalać budżet na reklamy i SMSy do nich i psuć reputację w kanale e-mail.

 

Negative target group – kilka słów na koniec

 

Wszystkie kontakty w twojej bazie danych są ważne. Część z nich dlatego, że konwertują, kupują i budują długoterminową relację z marką. Pozostała część dostarcza ci wielu cennych informacji, pomaga ci się uczyć na własnych błędach i dzięki temu ulepszać produkt bądź usługę.

 

Negative buyer persony to źródło wielu danych, które mówią ci, czego nie robić. Jeżeli nie chcesz przepalać twoich marketingowych pieniędzy, masz narzędzia i chęć, aby się uczyć, znajdziesz w nich kolejną fantastyczną drogę do optymalizacji swoich wydatków i jednocześnie uzyskania większych zwrotów z inwestycji.

 

Targetowanie produktów do odpowiednich klientów sprawi również, że będziesz budować mocniejsze relacje z nimi. Zwiększy to także prawdopodobieństwo, że z czasem kupujący i płacący klienci staną się adwokatami marki i twoimi prywatnymi influencerami.

 

Czy chcesz wypróbować negative target group? Porozmawiaj ze swoim opiekunem w SALESmanago i wspólnie stwórzcie negative buyer persony dla twojego e-commerce.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]