Najlepiej, żeby sprzedało się samo: co współcześni marketingowcy wyciągną z filozofii taoizmu

Chińscy filozofowie tysiące lat temu doszli do wniosku, że nie jest sztuką dokonywać widowiskowych czynów, sztuką jest żyć tak, by nie były one potrzebne.
 

 
W jednej z licznych przypowieści zawartych w najważniejszej księdze taoizmu „Zhuangzi” cesarz spytał się swego nadwornego lekarza, kto jest najlepszym medykiem w Cesarstwie. Ten zaś odpowiedział: „Panie! Potrafię uleczyć beznadziejne przypadki, którym nikt nie daje szans – i dlatego wie o mnie całe państwo. Jednak mój starszy brat potrafi uleczyć chorobę gdy tylko się rozwija, przez co słyszała o nim cała wioska. Lecz najlepszym lekarzem jest mój najstarszy brat: on wie jak żyć, by w ogóle nie zachorować. Przez to zna go tylko moja rodzina.
 

Według taoistów cały świat jest przesiąknięty tao czyli, upraszczając, pewną kosmiczną równowagą. Zadaniem człowieka jest znaleźć tą równowagę. Stąd też ideałem mędrca nie jest ktoś, kto dużo robi, nawet jeśli odnosi przy tym względne sukcesy. Należy przestrzegać zasady Wu Wei, czyli „action without action”, gdzie rolą człowieka jest pozwolenie sprawom biec zgodnie z naturą. W powyższej przypowieści największym lekarzem był więc nie ten kto leczył przypadki beznadziejne, lecz ten, kto posiadł sztukę życia w zdrowiu, tak by interwencja lekarza nie była potrzebna.
 
Nie inaczej taoista doradzałby sprzedawcom. Sztuką marketingu w takim ujęciu byłoby nie wymyślenie jakiejś fantastycznej strategii która umożliwi wciśnięcie wszystkiego wszystkim, ale takiej, w której produkt sprzedawałby się sam, bez wielkich kampanii. Takie podejście jest może mało widowiskowe (tak jak w przypowieści, gdzie największą sławę uzyskał lekarz cudotwórca), lecz najskuteczniejsze. Ale co zrobić, jeżeli produkt do niczego się nie nadaje? Posłuchajmy kolejnej opowieści:
 
Przechodzili pewnego razu mędrzec i drwal obok uschniętego drzewa. „Popatrz mistrzu – powiedział drwal – to drzewo jest kompletnie bezużyteczne”. Na to mistrz zareagował: „Głupiś! Przez to, że drzewo to jest suche i spróchniałe stoi sobie dalej, gdy inne dawno już zostały ścięte”. Jakiś czas później przechodzili obok wielkiego, pięknego dębu, przy którym drwal stanął zafascynowany nie mogąc wydobyć ani słowa. Mistrz jednak nawet nie spojrzał mówiąc: „Chodź, gdyby to drzewo było coś warte już dawno by je ścięto”.
 
Taoizm jest filozofią skrajnie relatywistyczną. Świat który postrzegamy jest tak naprawdę jednością którą utrzymuje w ryzach tao, to zaś, że widzimy go podzielonego na różne przedmioty i zjawiska jest wynikiem naszej słabości, jaką jest kurczowe trzymanie się własnego, subiektywnego punktu widzenia.
 
Nie ma więc czegoś takiego jak słaby produkt czy niedostępny klient. Są produkty które chcemy sprzedać nieodpowiednim klientom i klienci, którym oferujemy nieodpowiednie produkty. Kilka lat temu Apple próbował wypuścić „ekonomiczną” wersję iPhone. Wyszło kiepsko, bo ludzie, których interesują tańsze smartfony nie bardzo kręci iPhone (albo wręcz ich odstrasza), natomiast klienci szukający iPhone liczą się z wyższą ceną. To świetny przykład jak próba siłowego przełamania tao zakończyła się porażką.
 
Jednak taoizm w marketingu znajdzie swe zastosowanie nie tylko w kształcie wybranej strategii, ale także w sposobie jej projektowania. Ideałem mędrca tao jest postrzeganie zjawisk całościowo. Najlepsze byłoby oczywiście takie oczyszczenie umysłu, by całkowicie wyzbyć się punktów widzenia i całościowo ogarnąć cały świat, osiągając pełną harmonię z tao. Jednak można się tą zasadą kierować także w bardziej przyziemnych sprawach. Wykonując dowolną działalność, w tym zajmując się marketingiem zbyt często zamykamy się w ciasnych horyzontach „oczywistych” praktyk i przyzwyczajeń. „Posty na Facebooku wrzucamy o tej i o tej godzinie”, „do każdego tekstu powinno być dołączone zdjęcie”, „na końcu wpisu dobrze jest zamieścić call to action” i wiele, wiele innych.
 
Tymczasem dla taoisty nie ma rzeczy oczywistych. Osiągnięcie harmonii z tao polega właśnie na eliminowaniu oczywistości i zdawaniu sobie sprawy ze wszystkich możliwych rozwiązań. Samsung robił początkowo konserwy rybne. Czy gdyby tkwił w świecie przyzwyczajeń i oczywistości byłby dziś tym czym jest?
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]