Marketing Automation i Mistrzowie Szwecji w piłce nożnej? Poznaj Case Study AIK Fotboll!

Czy pozyskanie 100 000 Euro w jednej kampanii nie brzmi świetnie?
Tym bardziej, że można ją wykorzystać w kolejnych latach, bez konieczności poświęcania wielu godzin pracy na jej ponowne przygotowanie.
Najważniejszą kwestią, która przesądziła o sukcesie, było użycie wysoce spersonalizowanej komunikacji, dzięki czemu odbiorcy mogli poczuć się zauważeni i docenieni przez AIK.

Case Study AIK

 
 
Cele AIK

Kluby piłkarskie dobrze wiedzą, jak ważne jest zaangażowanie i wsparcie kibiców w rozwój. W listopadzie 2018 AIK zwróciło się do DATA TALKS, które jako partner SALESmanago miało odpowiadać za wprowadzenie marketing automation do stosowanych dotychczasowych kampanii w digital marketingu.
Założony cel był prosty – rozwinięcie zaangażowania kibiców.

Niedługo po wdrożeniu uruchomiono dwie kampanie, z których:

  • jedna wpłynęła na zwiększenie o 79% ilości abonentów w płatnym kanale wideo,
  • druga skierowana była na zwiększenie współczynnika konwersji, dzięki spersonalizowanym ofertom z trudno dostępnymi gadżetami. Osiągnięte wyniki były fantastyczne. Do tej pory uważana jest za najlepszą kampanię przeprowadzoną z użyciem marketing automation w AIK.

Co ciekawe, nawet jeden z największych dzienników w Szwecji – Svenska Dagbladet, zauważył efekty jakie osiąga AIK poza boiskiem i 29 listopada opublikował artykuł pt. “Teraz AIK stanie się również mistrzem Szwecji w Internecie”.
 
 
Krok 1 – Zdefiniowanie Kampanii

Po dwóch udanych kampaniach, AIK zdecydowało na początku 2019 roku, że nadszedł czas na trzecią. Tym razem postanowiono skupić się na sprzedaży karnetów.

Kampania targetowana była do osób, które posiadały karnety w ubiegłym sezonie, a wciąż nie zakupiły biletów na ten nadchodzący.
 
 
Krok 2 – Segmentacja bazy (ultras czy karnet rodzinny)

Po zdefiniowaniu celu i grupy odbiorców kampanii, nadszedł czas na segmentację bazy, aby osiągnąć bardziej spersonalizowany ton komunikacji. Zrezygnowano na tym etapie z wysyłki tej samej wiadomości do całej bazy, na rzecz wyboru priorytetów, które mogły przesądzić o zakupie.

Np. Fan śpiewania podczas meczu wybierze z pewnością karnet na cały sezon, aby dopingować swoją drużynę. Zaś z drugiej strony mamy fanów spędzania meczy w rodzinnym gronie.

Segmentacja bazy została wykorzystana, aby podzielić kontakty na trzy segmenty w oparciu o typ biletu jaki dana osoba posiadała w poprzednim sezonie.
Takie jak:

  • stały kibic
  • kibic z rodziną
  • ultras

Każdy z tych segmentów otrzymał inną wiadomość, lecz założenie było takie samo – “Kup karnet na sezon 2019”. Personalizacja polegała m.in. na umieszczonej grafice oraz zwrotom użytym w treści.

Oto przykłady wiadomości:


 

 
 

Krok 3 – Wysyłka (mailing oraz SMS) i wyniki

Jak firma AIK zdecydowała się skonfigurować kampanię?

Po pierwsze, trzy różne e-maile zostały wysłane do wybranych segmentów.

Kibice zostali zaproszeni do zakupu karnetu na cały sezon.
Wynikiem pierwszej wiadomości e-mail był współczynnik konwersji wynoszący 9%, co uznano za bardzo udany wynik.

Po siedmiu dniach wysyłano e-maile z przypomnieniami do tych, którzy jeszcze nie zakupili biletów. Również w tym przypadku wysłano trzy różne e-maile do poszczególnych segmentów. Te wiadomości uzyskały współczynnik konwersji na poziomie 5%.
Do tych, którzy nie kupili biletów okresowych po otrzymanych e-mailach wysłano kilka dni później SMSy.

To kolejna zaleta automatyzacji marketingu: jeżeli nasz e-mail czasami trafi do spamu lub jeżeli odbiorca jest na wakacjach i nie przegląda poczty to możemy użyć innego kanału np. wspomnianych SMSów.

Po kilku następnych dniach wysłano kolejny raz SMS do tych, którzy jeszcze nie zdecydowali się na zakup.

Ostatecznie z osobami, które nie zakupiły karnetów po otrzymanych e-mailach i SMSach skontaktowali się pracownicy biura obsługi klienta AIK.

Automatyzacja marketingu pozwoliła na ograniczenie zaangażowania ludzi w proces sprzedaży, bez utraty spersonalizowanej formy kontaktu.

Kampania w skrócie:


 
 
Efekt końcowy? Zadowoleni kibice i udana kampania.

Dzięki automatyzacji marketingu możesz mieć pewność, że dotrzesz do właściwej osoby we właściwym czasie, właściwym kanale i z właściwym komunikatem.
Innymi słowy: możliwości są nieograniczone!

Rozpoczęcie pracy z automatyzacją marketingu nie musi być skomplikowane.
Chodzi o określenie co chcesz osiągnąć i kim jest Twoja grupa docelowa. Następnie podzielenie bazy na segmenty, dzięki czemu komunikacja będzie bardziej spersonalizowana.

W tej kampanii AIK stworzył łącznie 6 e-maili i 6 wiadomości sms.

Reasumując, przygotowanie kampanii zajęło około 15 godzin, a wygenerowało 100 000 EUR.

Był to przykład kampanii skierowanej do około 2% bazy kontaktów AIK.
Klub ma w przyszłości plan dotyczący tworzenia jeszcze bardziej spersonalizowanych, trafnych i aktualnych kampanii, aby kontynuować rozwój marketing automation, co za tym idzie – zaangażowania kibiców.
Na przykład programy lojalnościowe czy sprzedaż biletów last minute.

Czy warto więc poświęcić czas, pieniądze i zasoby na digitalizację i automatyzację marketingu?
Jeśli masz co najmniej kilka tysięcy kontaktów i chcesz wysyłać treści odpowiednie dla swojej grupy docelowej, zwiększyć przychody i obniżyć koszty, wtedy odpowiedź jest oczywista: tak.
 
 
Case Study powstało dzięki współpracy z partnerem DATA TALKS
 
 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]