Czasy, kiedy marketing sprowadzał się do reklam tylko w jednym kanale odszedł do lamusa. Aby prowadzone kampanie były skuteczne, konieczne okazało się prowadzenie działań marketingowych wielokanałowo i wieloetapowo. Upowszechniły się koncepcje mówiące o tym, że aby dotrzeć do określonego targetu, należy także dopasować formę komunikatu oraz najodpowiedniejszy ku niej kanał. Jak zatem wykorzystać jego możliwości, wspierajac się przy tym Marketing Automation?
1. Marketing to więcej niż jeden kanał.
Warto dołożyć wszelkich starań, aby potencjalny klient nie tylko dowiedział się o naszym istnieniu, ale też zaczął bardziej interesować się naszymi produktami, czy usługami. Marketing wielokanałowy to po prostu obecność. Obecność wszędzie tam, gdzie może znajdować się również potencjalny klient. Mowa tu o reklamach typu AdWords, dynamicznych bannerach, ale też klasycznym e-mail marketingu. Warto również wyjść poza sieć i angażować się w działania typu CSR (Corporate Social Responsibility) czyli tzw. społeczną odpowiedzialność biznesu.
2. Każdy kanał komunikacji to spotkanie z klientem (którego znamy lub możemy poznać).
Kiedy już prowadzimy rozległe działania marketingowe na wielu płaszczyznach, należy pamiętać o tym, aby nie tylko w trakcie, ale i po skończonych kampaniach umiejętnie korzystać z zebranych informacji o klientach obecnych i tych potencjalnych. Każdy kanał to potencjalne źródło styku z konsumentem. Systemy klasy Marketing Automation umożliwiają takie wielokanałowe działania. Połączenie takich modułów jak CRM, Komunikacja, Automatyzacja czy Analityka pozwala na prowadzenie kompleksowych działań, na ujednoliconej bazie. Marketing Automation wykorzystuje wysyłkę także SMSów, aplikacje / wtyczki do portali społecznościowych, czy bezpośrednie integracje z popularnymi narzędziami i platformami.
3. Śledzenie trendów i rozdzielczość wyników.
Marketing wielokanałowy wymusza także dużą szczegółowość jeśli chodzi o monitorowanie tego, co dzieje się na poszczególnych etapach kampanii marketingowych czy sprzedażowych. Szczególnie ważne jest tu śledzenie tego, w jaki sposób na komunikaty reagują konsumenci i wyłapywanie ewentualnych problemów. Warto także pamiętać o stosowaniu rozdzielnych metod analizy efektywności danych kanałów. Dzięki temu otrzymamy szczegółowe informacje, które w przyszłości posłużą do jeszcze lepszego prowadzenia podobnych akcji i ich optymalizacji, zarówno jeśli chodzi o kwestie organizacyjne i techniczne, jak i związane z podziałem kosztów na poszczególne część kampanii, czy wykorzystywane metody i narzędzia komunikacji.