Coraz częściej w tramwajach, na ulicy, w autobusie, restauracji i wszędzie dokoła widzimy ludzi, którzy korzystają ze smartphonów. Nic dziwnego, ponieważ na Ziemi jest już blisko 1.5 mld telefonów tego typu. Większość z osób, na które patrzymy korzysta właśnie z Internetu i to za pomocą aplikacji mobilnych. Każdy marketer widzi nowy sposób dotarcia do potencjalnych klientów. Pozostaje pytanie jakie tak naprawdę mamy możliwości?
Wyobraźmy sobie, że możemy dotrzeć do każdego korzystającego z aplikacji mobilnej, poznać jego zachowanie i wykorzystać w komunikacji marketingowej. Mówimy tutaj o zidentyfikowaniu zachowań indywidualnych osób i odzwierciedlaniu ich w wiadomości e-mail, na stronie WWW, sprzedaży bezpośredniej i wielu innych kanałach komunikacji. Jeśli tylko chcemy to w samej aplikacji możemy dynamicznie i wyświetlać im treści na informacji o ich zachowaniu w innych kanałach, czyli na przykład stronie WWW. Tak najczęściej Marketing Automation pozwala połączyć aplikację mobilną z resztą działań marketingowych firmy.
Największy błąd w marketingowym wykorzystaniu aplikacji mobilnych
Aplikacje mobilne, które mogłyby być wspaniałym narzędziem marketingowym, często są pozostawiane same sobie i równie często zostają odcięte od reszty działań marketingowych. Okazuje się, że największym błędem jest w sumie brak ich wykorzystania. W efekcie ich użytkownicy pozostają anonimowi dla firmy i bezpowrotnie tracimy możliwość nawiązania więzi i zbudowania relacji z potencjalnymi klientami. Co ciekawe, średnio aż 26 % użytkowników aplikacji mobilnych używa ich tylko raz. Tymczasem informacji, które moglibyśmy pozyskać monitorując zachowanie użytkowników aplikacji moglibyśmy wykorzystać do:
- dostarczenia lepszego user experience;
- spersonalizowania interakcji użytkownika z aplikacją;
- włączenia innych kanałów marketingowych w proces komunikacji z użytkownikami aplikacji i upewnienia się, że będą z niej regularnie korzystać.
Jakie informacje zbieramy z Marketing Automation
Przede wszystkim identyfikujemy osobę korzystającą z aplikacji mobilnej a jej dane kontaktowe trafiają do bazy adresowej. Następnie możemy monitorować jej zachowanie, czyli:
- wykonywane akcje,
- przeglądane elementy i sekcje tematyczne
- przeglądane ekrany;
- czas spędzony w aplikacji (globalnie lub z podziałem na ekrany);
- ilość i częstotliwość logowań;
- wprowadzane dane (wyszukiwarki, suwaki etc)
- zmiany ustawieniach aplikacji;
- zmiany w profilu użytkownika.
Dodatkowo, w systemie Marketing Automation uzyskujemy informacje, o tym z jakiego urządzenia korzysta dana osoba.
Jak możemy je wykorzystać – przykłady
W pierwszej sytuacji uruchamiamy aplikację typowo konkursową, w której za określone aktywność wynagradzamy jej użytkowników. Każda z interakcji mówi nam coraz więcej o profilu potencjalnego klienta, a w zamian daje mu jakąś drobną nagrodę. Następnego dnia odwiedza ona stronę WWW firmy i dzięki integracji z Marketing Automation widzi na niej treści nawiązujące do zdobytej przez nią nagrody, a w wiadomości e-mail mówimy o tym co wygrała i jak może to wykorzystać. Cała kampania staje się spójna ze stroną WWW i e-Mail Marketingiem.
Druga sytuacji, klient kupuje lub szuka produktów w internetowym sklepie. W trakcie zakupów trafia na aplikację mobilną, przez którą może śledzić realizację zamówienia i składać nowe. Niestety z jakiegoś powodu po zainstalowaniu aplikacji na telefonie już jej nie uruchamia. W takiej sytuacji system Marketing Automation może automatycznie zareagować i wysłać wiadomość e-mail przypominającą o aplikacji i rabacie na następne zamówienie wykonane przy jej pomocy lub wyświetlić równie zachęcający baner na stronie WWW.
Podsumowanie
Marketerzy pracują coraz ciężej nad wykorzystanie danych behawioralnych do zmiany komunikacji masowej na indywidualną, wysoce dopasowaną do potrzeb odbiorców. Wraz z rozwojem technologii, przyszła kolej na coraz popularniejsze urządzenia mobilne. Im precyzyjnie będziemy komunikować się z potencjalnym klientami, tym większą sympatią nas obdarzą i chętniej skorzystają z naszej oferty.