Marketing Automation pozwala na identyfikację i utrzymanie zagrożonych klientów w modelu SaaS

Wiele pisaliśmy na temat generowania leadów i pozyskiwania klientów przy użyciu systemów Marketing Automation. Nowym i zaskakującym może być wykorzystanie podobnych schematów i tych samych narzędzi do zidentyfikowania i utrzymania klientów, którzy z różnych powodów skłaniają się do odejścia. Takie zastosowanie Marketing Automation pozwoli wszystkim sprzedającym w modelu SaaS na znaczne ograniczenie liczby rezygnacji.

W Marketing Automation najważniejsze jest dobre poznanie potencjalnego klienta, stworzenie profilu wzorcowego klienta i dopasowanie szeregu automatycznych akcji aby optymalnie przeprowadzać go przez lejek sprzedażowy, dostarczając mu odpowiednie treści, w odpowiednim czasie. Z drugiej jednak strony, jeśli dobrze znamy naszych klientów to użyjmy tej wiedzy do wychwycenia punktów krytycznych, które najczęściej prowadzą do wygaszenia obecnych klientów. Dzięki temu będziemy mieli czas na reakcję i z dużym prawdopodobieństwem utrzymamy klienta, klienta w którego dużo zainwestowaliśmy w procesie sprzedażowym i wdrożeniowym. Krytyczne zachowania, które najczęściej prowadzą do wygaszenia usługi to nie tylko sygnały, że dany klient jest zagrożony. To przede wszystkim ważna informacja mówiąca nam, że nasza firma, dochód oraz zdolność do dalszego rozwoju jest w pewien sposób zagrożony. Klienci bardzo często w modelu SaaS podejmują działania, które dostawca powinien rozumieć jako sygnał: „Coś jest nie tak, chyba zrezygnuję” i tylko od nas zależy czy zareagujemy w odpowiednim momencie. Co więcej jako dostawcy w modelu SaaS mamy tą przewagę, że wiemy dokładnie jak aktywni są nasi klienci i powinniśmy korzystać z tej wiedzy. Procedura jest prosta:

1. Monitoruj aktywność klientów;

2. Rozpoznaj punkty/zachowania krytyczne;

3. Zidentyfikuj zagrożonych klientów;

4. Pracuj z nimi!

To jakie podejmiesz działania w celu utrzymania klienta zależy już tylko od Ciebie i od łączących Was relacji. Oczywiście punkty krytyczne, na które warto zwrócić uwagę różnią się zależnie od udostępnianego rozwiązania. Jednakże można pokusić się o wypisanie kilku uniwersalnych:

1. Brak zaangażowania klienta w system

Jest to chyba najważniejszy czynnik mówiący nam czy klient zostanie z nami na zawsze czy raczej nie odpowiada mu nasze rozwiązanie. Czynnik ten jest wyjątkowo uniwersalny, gdyż nie ma różnicy czy klient jest mało zaangażowany podczas pierwszych dni, tygodni korzystania z systemu lub 2 lata od wdrożenia. Jeśli ktoś, kto kupił narzędzie i nie korzysta aktywnie z niego, wtedy prędzej czy później zrezygnuje z takiego rozwiązania. Dlatego też powinniśmy monitorować zaangażowanie klientów i dbać o to by korzystali z naszego narzędzia. Dzięki trosce o aktywność klientów w systemie, jesteśmy w stanie najefektywniej ograniczyć ilość wygasłych abonentów.

2. Balansowanie na granicy taryfy abonamentowej

W tym wypadku powinniśmy być wyczuleni na sytuację, w której klient korzystający z systemu robi wszystko aby nie przejść do kolejnego droższego progu opłaty. W modelu SaaS opłata za korzystanie z systemu jest często uzależniona od jednego czynnika, jak:

• dostępna przestrzeń dyskowa na dane;

• ilość kontaktów w bazie.

Jeśli zobaczymy, że klient sztucznie ograniczania ilość danych, wpisów w bazie lub innego wskaźnika, który warunkuje wysokość opłat. W takiej sytuacji najczęściej otrzymujemy sygnał, że właśnie ten klient próbuje zyskać na czasie i poszukuje innego tańszego rozwiązania. Jeśli uda nam się zidentyfikować takiego klienta i wynegocjować nowe lepsze warunki to najpewniej zechce uniknąć kosztów związanych ze zmianą systemu i pozostanie z nami.

3. Eksportowanie danych z systemu

Eksportowanie informacji z dotychczas używanego systemu może być ważny sygnałem. Tak postępująca firma może pomału wycofywać się z naszego rozwiązania lub przenosić dane do innego systemu w celu jego przetestowania. Oczywiście nie oznacza to od razu rezygnacji takiego klienta, jednakże na pewno należy się z nim skontaktować i zapytać czy wszystko jest w porządku.

4. Odwiedziny na stronie zamykającej konto

To już jest dość poważny sygnał. Często zdarza się, że firmy oferujące swoje oprogramowanie w modelu SaaS posiadają specjalną stronę www, na której dokonuje się zamknięcia/anulowania konta. Warto więc monitorować tą stronę i reagować na każde jej otwarcie. Tym bardziej, że narzędzia Marketing Automation pozwalają w łatwy sposób monitorować aktywność kontaktów w internecie i powiadamiać o takiej niepożądanej aktywności naszych klientów.

5. Usuwanie zewnętrznych części składowych systemu

Większość rozwiązań oferowanych w modelu SaaS opiera się o jakieś dodatkowe składniki pozwalające na wykorzystanie wszystkich ich możliwości. Najczęściej są to:

• kody monitorujące na stronie firmy,

• formularze kontaktowe,

• ankiety,

• czaty,

• pop-up’y, bannery etc.

Jeśli nasz klient kasuje taki dodatkowy składnik, to jest dość oczywisty sygnał, że pojawił się jakiś problem i musimy szybko zareagować.

Monitorując wymienione punkty krytyczne przy użyciu narzędzi klasy Marketing Automation z całą pewnością ograniczymy wskaźnik wygaszonych kont abonentów. Ciężko powiedzieć jaka jest optymalna wartość takiego wskaźnika. Z całą pewnością naszym celem powinno być osiągnięcie jak najniższej wartości. Oczywiście nie uda nam się sprowadzić go do zera, gdyż zawsze następuję pewna naturalna rotacja klientów. Z drugiej strony czemu mamy tracić klientów, którzy mogli by z nami pozostać?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]