Marketing Automation pomaga rozwiązać Problem Ostatniej Mili

Problem Ostatniej Mili, to wszystko to, co ma miejsce od momentu, kiedy towar wychodzi z magazynu, aż do jego odbioru i tego, co dzieje się bezpośrednio po opuszczeniu przez dostawcę progu naszego mieszkania. Ostatnia Mila tworzy również kolejny kontekst do efektywnego wykorzystania systemu Marketing Automation. Oprócz samego dostarczenia zamówionego produktu do klienta, idziemy o krok dalej, dostarczamy mu również niezbędnych informacji, które przydadzą się po dostarczeniu zakupionego produktu i podniosą poziom zadowolenia z dokonanego zakupu.

 

Jest to szczególnie ważny element w działaniach ecommerce z bardzo prostego powodu – to tak naprawdę jedyny moment w całym łańcuchu sprzedażowym, który faktycznie „dotyka” klienta. Dla dostawcy takiej usługi jest to niepowtarzalna okazja na wywarcie dobrego wrażenia, a w konsekwencji zdobycie wiernego i lojalnego klienta, który na długo zapamięta poziom naszych usług i w przyszłości nie zgłosi się do konkurencji.

Marketing Automation jako wsparcie sprzedaży

Szczególnie istotne przy automatyzacji marketingu jest uświadomienie sobie, że należy przestać myśleć o Marketing Automation jak o dodatkowym koszcie dla przedsiębiorstwa, ale raczej jak o możliwości stworzenia przy jego pomocy kolejnego kanału przychodów w naszej firmie. Za systematyczne zwiększanie dochodów w oparciu o automatyzację marketingu odpowiada tzw. strategia revenue marketing, która opiera się na współpracy marketingu oraz sprzedaży. Kluczowym elementem realizowanym przez Marketing Automation jest także położenie nacisku na potrzeby klienta i skupienie się właśnie na nich, aż do samego końca łańcucha sprzedażowego, który, jak już ustaliliśmy, nie kończy się wcale na samym zakupie towaru.

Cztery pomysły na wykorzystanie Marketing Automation w kontekście Ostatniej Mili

 

1. Poznaj potrzeby klienta i skup się na nich

Pierwsza reguła stawia klienta w centrum naszych działań. Z perspektywy Marketing Automation ten nacisk jest niezbędny i kluczowy, jeśli zależy nam na sukcesie. To na kliencie powinni się skupić marketerzy i to jego zadowolenie traktować jako ostatni krok w całym procesie sprzedaży. Monitorowanie zachowania konkretnych, czy to potencjalnych czy aktualnych klientów, to wiedza której  potrzebujesz aby realnie odpowiedzieć na indywidualne potrzeby każdego z nich.

2. Wskaż najlepszą ofertę i sposób realizacji zamówienia

Bazując na historii transakcyjnej, geolokalizacji  i zachowaniu klienta na stronie WWW możemy dokonać prostej analizy. Przykładowo jeśli klient przeglądał określony produkt na stronie WWW i zawsze preferował odbiór w punkcie blisko domu, to możemy automatycznie zaproponować mu dostarczenie produktu do danego punktu na preferencyjnych warunkach. Automatycznie otrzyma ofertę na produkt, który go interesuje i sposób realizacji zamówienia jaki jest dla niego najwygodniejszy. Automatyczne dopasowanie oferty wykracza poza czyste dopasowanie produktów.

3. Dbaj o satysfakcję klienta

Kluczem do sukcesu jest każdorazowe zapewnienie satysfakcji klienta z zakupów oraz świadczonych przez nas usług.  Prostym sposobem na zbadanie zadowolenia może być przeprowadzenie krótkiej ankiety ewaluacyjnej, pozwalającej na ocenę przy pomocy punktów poszczególnych etapów sprzedaży. Taki feedback od klientów pozwoli łatwo zweryfikować, który z etapów sprzedaży został oceniony najlepiej, a w kontekście którego występuje najwięcej uchybień. Mając powyższe informacje możemy usprawnić działania w obrębie najsłabiej ocenianego etapu, a osoby odpowiedzialne za najlepiej oceniony obszar sprzedaży dodatkowo wynagrodzić, na przykład procentem od sprzedaży.

4. Edukuj klienta już po dostarczeniu zamówienia

Automatyczne procesy Lead Nurturing realizowane przez systemy Marketing Automation z definicji służą do przygotowania klienta do dokonania zakupu. Tymczasem mogą pomóc na etapie ostatniej mili. Kiedy klient zamówi u nas określony produkt, taka informacja trafi do systemu. Kiedy go odbierze system również może być o tym poinformowany. Teraz łącząc co i kiedy dotarło do klienta możemy wysłać mu informacje dotyczące:

  • sposobów wykorzystania produktu
  • ciekawych lub nietypowych zastosowań
  • porad pozwalających na bezproblemową eksploatacje

Jednym słowem pomagamy każdemu klientowi maksymalnie wykorzystać potencjał zakupu i cieszyć się z niego jak najdłużej. Równolegle zyskujemy kontekst do sprzedaży produktów eksploatacyjnych, uzupełniających lub rozszerzających funkcjonalności.

Podsumowanie

Podsumowując, warto uświadomić sobie jak ważnym etapem jest ostatni krok w łańcuchu sprzedaży, którym jest dostarczenie przesyłki. Bardzo często to dostawa jest wyznacznikiem zadowolenia klienta z całości procesu zakupowego. Jeśli ostatni etap nie będzie dla niego satysfakcjonujący, to wszystkie poprzednie i nawet najlepsza praca działu marketingu okażą się bezcelowe, kiedy ostatnia mila nie zostanie prawidłowo zrealizowana.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]