Coraz więcej marketerów zauważa, że w dzisiejszej rzeczywistości cyfrowego marketingu, Marketing Automation staje się kluczem do prowadzenia skutecznej i dopasowanej komunikacji marketingowej. Systemy te, są jednym z filarów działań polegających na pozyskiwaniu i edukowaniu kontaktów online. Jednak sam system bez odpowiedniego wsparcia nie wystarczy. Jak skutecznie pozyskiwać klientów online i jakie są pozostałe filary?
Zastanawiając się w jaki sposób przyciągamy, pozyskujemy i budujemy relację z klientami online, szybko zauważymy trzy podstawowe filary. Absolutnym wymaganym minimum jest strona WWW, system Marketing Automation i narzędzie CRM(w SALESmanago Marketing Automation, jako standardowy moduł). Jeśli wymienione elementy będą dobrze współpracować, to uzyskamy skuteczny mechanizm pozyskiwania nowych kontaktów, przygotowywania ich do podjęcia decyzji zakupowej(Lead Nurturing), prowadzenia przez proces transakcyjny i dalszej lojalizacj klienta. Wymieniona trójka pozwoli nam obsłużyć cały proces zakupowy i ułatwi analizę skuteczności działań marketingowych.
1. Strona WWW
Każda firmowa strona WWW powinna realizować 3 najważniejsze cele. Powinna przyciągać nowych użytkowników, dostarczać im wartościowych informacji i prowadzić do konwersji.
- Co zrobić, żeby przyciągnąć nowych użytkowników?
Na pewno sama strona WWW powinna spełniać najnowsze wymogi i najlepsze praktyki SEO. Jednak dzisiaj jednym z najważniejszych czynników przyciągających konsumentów jest treść. W podobnym kierunku ewoluują algorytmy pozycjonujące Google, które coraz większy nacisk kładą na merytoryczną zawartość pozycjonowanej strony. Dodatkowo sami konsumenci coraz częściej aktywnie poszukują wartościowych informacji, co oznacza, że wygrywają te firmy, które najszybciej dostarczają cennych informacji.
- Co zrobić, żeby edukować potencjalnych klientów?
Jeśli strona WWW ma dobrze pełnić swoją edukacyjną rolę to musi zawierać odpowiednie treści. Udostępniane treści powinniśmy podzielić na 3 główne kategorie. Pierwsza to informacje dla osób poszukujących podstawowych informacji o produktach i usługach, rozeznających się w temacie. Druga kategoria obejmowałaby treści pozwalające porównać naszą ofertę z ofertą konkurencji. Ostatnia to treści dla osób bliskich podjęcia decyzji o zakupie i tych, którzy już ją podjęli. Na każdym z tych etapów konsumenci potrzebują zupełnie innych informacji.
- Co zrobić, żeby prowadzić klientów do podjęcia konkretnych akcji?
Konwersja to chyba najważniejsze zadanie stawiane przed stroną WWW. Sam formularz kontaktowy na stronie WWW, to również zbyt mało. Dobry pomysłem na zwiększenie konwersji jest treść, a dokładniej jej odpowiednie udostępnianie. Wartościowe i popularne wśród użytkowników treści takie jak raporty, webinaria czy ebooki warto zawsze udostępniać w zamian za pozostawienie danych kontaktowych. W ten sposób dokonujemy uczciwej wymiany wartościowa treść za adres e-mail.
Oczywiście musimy zadbać o to, aby każdy pozyskany kontakt na stronie WWW trafiał do systemu Marketing Automation.
2. Marketing Automation
Początek pozyskiwania nowych klientów to praca strony WWW, która przyciąga nowe i świeże kontakty. Większość z nich jednak nie jest gotowa na działania sprzedażowe. Dlatego na tym etapie wchodzi do gry Marketing Automation. Jego zadaniem jest gromadzenie pozyskiwanych kontaktów, analiza ich zachowania w celu odpowiedniej kwalifikacji kontaktów. Na podstawie analizy zachowania osób na stronie WWW możemy automatycznie przekazać osoby gotowe do podjęcia zakupu do działu sprzedaży, a te niegotowe skierować do zautomatyzowanych programów Lead Nurturing. Programy te polegają na stopniowym przygotowaniu konsumenta do decyzji zakupowej poprzez serię wiadomości zawierających informacje dopasowane do jego indywidualnych zainteresowań i potrzeb. Przez cały proces komunikacji z klientem każde jego zachowanie jest punktowane (scoring), dzięki czemu możemy łatwo złapać moment(scoring przekracza określony pułap), w którym powinniśmy kontakt przekazać do działu handlowego.
3. CRM
System pozwalający na zarządzanie relacjami z klientami jest bardzo ważnym element całego procesu. Nie dość, że przechowuje on wszystkie informacje o konsumencie, to bardzo często jest jedynym narzędziem, które „wie” o dokonaniu zakupu i to praktycznie w czasie rzeczywistym. Na rynku jest wiele rozwiązań CRM, a dodatkowo same systemy Marketing Automation posiadają moduły CRM, tak jest na przykład w wypadku SALESmanago. Dlatego mamy praktycznie pełną dowolność, czy chcemy korzystać z wbudowanego CRM czy zintegrować własny z systemem Marketing Automaiton.
Integracja wszystkich 3 elementów
Cały ten proces nie miałby sensu, gdyby poszczególne jego elementy nie były zintegrowane. Integracja systemu Marketing Automation ze stroną WWW najczęściej polega na wklejeniu kodu monitorującego i zintegrowaniu istniejących formularzy lub ich wymianie na te wygenerowane w Marketing Automation. Systemy CRM integrowane są z Marketing Automation najczęściej za pomocą gotowych integracji często w formie wtyczek. System Marketing Automation jest jedynym łącznikiem pomiędzy stroną WWW i CRM. Dlatego dane powinny swobodnie przepływać z i do Marketing Automation.
Nie wiesz jak zintegrować stronę WWW z Marketing Automation? Zastanawiasz się czy możliwe jest połączenie Twojego CRM z SALESmanago? Napisz do nas na: info@salesmanago.pl