Marketing Automation – jak podejść do strategii?

Strategy of a businessmanZ zaciekawieniem śledzę rozwój tematyki marketing automation, zwłaszcza wobec częstych dylematów marketerów, jak włączyć ten trend w aktualne strategie marketingowe. Można zauważyć dwojakie podejście – albo próbuje się „automatyzacją” zastąpić wszystkie inne działania, albo traktuje się ją śladowo, mimo szeregu korzyści jakie niesie.

Muszę się zgodzić z Udi Ziv (Pontis.com), który stwierdził, iż w marketing automation nie chodzi o automatyzację aktualnej strategii marketingowej. Jest to natomiast doskonała okazja do zmiany działań marketingowych i wypełnienia luk powstałych w obecnej strategii firmy. A przy okazji również zautomatyzowania procesów monitorowania otoczenia i przekładania tego na konkretne decyzje biznesowe.

Obecnie mamy do czynienia nie tylko z ogromną ilością danych, ale również dość restrykcyjnie traktowanymi budżetami marketingowymi, zwłaszcza w korporacjach, przez co konieczna często okazuje się zmiana strategii i bardziej zautomatyzowane podejście do prowadzonych działań. Oczywiście nie trzeba od razu zmieniać wszystkiego na raz – równie dobrze możemy pokusić się o stopniowe zmiany zmierzające do zwiększenia złożoności prowadzonych kampanii. Warto jednak wspomnieć o kilku istotnych elementach, które są konieczne zarówno przy układaniu nowej strategii jak też przy zmianach dokonywanych w obecnej. Pozwolę sobie opisać je na bazie własnych działań, przemyśleń i wniosków związanych z marketing automation.

Czego oczekujesz?

Kluczowym elementem w tym przypadku jest określenie co chcemy osiągnąć; czego oczekujemy od wprowadzonych zmian strategicznych. Zmierzam tu oczywiście w kierunku identyfikacji kluczowych celów i zastanowienia się w jaki sposób marketing automation może, czy też ma pomóc je osiągnąć. Należy w tym miejscu konieczne pamiętać, że automatyzacja powinna przede wszystkim uczynić życie naszych klientów łatwiejsze – do określenia celów powinniśmy więc podchodzić ostrożnie, by nie wprowadzić niepotrzebnego bałaganu, który może ich jedynie zrazić.

Odpowiedni ludzie w odpowiednim miejscu

Tworzenie i wdrażanie strategii marketing automation, to wbrew dość powszechnej opinii nie tylko domena handlowców. Niezwykle istotne jest w tym przypadku wzięcie pod uwagę wszystkich działów firmy i współpraca między nimi. Marketing automation ma bowiem wpływ nie tylko na sprzedaż ale również rozwój produktów i usług firmy oraz obsługę klienta. Warto jednocześnie ustalić kto i w jakiej roli będzie koordynował procesy automatyzacji marketingu w firmie.

Nie wszystko naraz

Spotykam się w swojej pracy z sytuacjami, w których z informacji Klientów wynika, iż chcą zautomatyzować wszystkie swoje procesy naraz. Podejście takie jest niestety błędne, gdyż jest to niezwykle trudne do realizacji. Tutaj również chciałbym się powołać na słowa zagranicznego eksperta, a dokładniej George’a Frey (Emarsys), który twierdzi, iż sztuką jest określić realistyczne, osiągalne cele i stopniowo dążyć do pełnej optymalizacji automatyzacji.

Nie tylko e-mail

Z jednej strony nie wszystko naraz, z drugiej zaś – odnoszę wrażenie, że w zbyt wielu firmach automatyzacja ogranicza się jedynie do e-mail marketingu. Warto również zadbać o to by automatyzacja wspomagała personalizację również innych kanałów, takich jak strony www, help desk, smsy czy też kanały społecznościowe.

Podsumowując, jako że patrzę jako strateg na procesy marketing automation, koniecznym jest rozsądne i adekwatne włączanie tego typu narzędzia w proces strategii firmy, nie „wywracając jej” do góry nogami. Spojrzeć na to trzeba po prostu mądrze, realistycznie wdrażając rozwiązania, bez popełniania grzechu niedbalstwa, czy nadgorliwości.

Autor tekstu:

Bartłomiej Juszczyk, dyrektor zarządzający agencji marketingu zintegrowanego Grupa Adweb

www.adweb.pl

———————————

Bartłomiej JuszczykBartłomiej Juszczyk – dyrektor zarządzający Grupy Adweb. W sektorze mediów i reklamy działa od ponad 15 lat. Manager, inwestor, ekspert mediów, wykładowca; prywatnie podróżnik, pasjonat motocykli i sportów ekstremalnych, alpinista, teoretyk nauk ekonomicznych w trakcie rozprawy doktorskiej. Autor kilkuset publikacji poświęconych budowaniu marek, wizerunku, promocji firm, zagadnieniom strategii marketingowych oraz wykorzystania Public Relations w kampaniach zintegrowanych; prelegent konferencji i spotkań branży marketingu, PR i IT, wykładowca akademicki warsztatów promocji i reklamy, komentator polskiego rynku marketingu oraz interactive. Promotor niesztampowych kampanii i rozwiązań komunikacyjnych w strategiach marek. Twórca topowej grupy marketingowej – Grupa Adweb, działającej na różnych polach promocji 360.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]