Lean Marketing – niskobudżetowe rozwiązanie tylko dla start-up’ów?

leanTermin Lean Marketing to jedna z najnowszych koncepcji prowadzenia działań promcyjnych w firmie. Pojawił się całkiem niedawno przy okazji publikacji książki „The Lean Startup” autorstwa Erica Riesa. Jego popularność jest największa w środowisku start-upowców. Wynika to ze specyfiki ich działania – a ściślej – potrzebie szybkiego wejścia na rynek z produktem. Jakie są jego główne założenia i gdzie odnajdzie swoje zastosowanie? 

Start-up’y jako zalążki przyszłych przedsiębiorstw nie mają przeważnie rozbudowanego zaplecza IT, wyspecjalizowanych działów, czy silnego wsparcia marketingowego. Z ich perspektywy najistotniejszym jest, aby jak najszybciej wypuścić produkt, czy usługę na rynek w celu szybkiej weryfikacji u odbiorców jakości i użyteczności oferowanych rozwiązań. Zależy im na tym, aby jak najmniejszym kosztem pracować i rozwijać swoje usługi maksymalnie efektywnie.

„Cienki” marketing

Działania marketingowe są tutaj prowadzone w podobny sposób – docieramy do potencjalnych klientów i osób jakkolwiek mogących interesować nasze rozwiązanie. Przeważnie odbywa się to przy użyciu nowych mediów – głównie w sieci i przy niewielkim nakładzie finansowym. Jak sama nazwa wskazuje – „lean” oznacza dosłownie „cienki”. W tym wypadku cienki marketing to po prostu marketing niskobudżetowy. Niskobudżetowy nie oznacza w tym przypadku niczego złego, wręcz przeciwnie. Niezwykle trudno jest docierać dokładnie tam, gdzie chcemy i gdzie są nasi odbiorcy jak najmniejszym kosztem.

Główne założenia Lean Marketing:

  • szybki rozwój, metodologia oparta o cykle, sprinty
  • nastawienie na cel
  • priorytetyzacja działań – konkretnie ustalony harmonogram
  • maksymalizacja efektywności przy minimalizacji nakładu czasu i pieniędzy
  • zbieranie feedbacku wśród testerów i użytkowników
  • nowoczesność i pełna transparentność działań
  • ciągłe testowanie wersji beta produktu aż do powstania finalnej formy

Najważniejszy jest feedback

W pierwszej chwili takie podejście do marektingu może wydawać się nieco dziwne, czy nawet nieprofesjonalne. Jednak nic bardziej mylnego, ponieważ pozwala ono zebrać potrzebną informację zwrotną niezbędną przy planowaniu kolejnych działań i rozwoju produktu. Zbieranie opinii od testerów czy realnych użytkowników produktów jest nieocenione.

Jakie konkretnie działania pozwalają zebrać feedback?

  • wypuszczenie na rynek i do testów wersji beta produktu
  • uruchomiony system zbierania opinii / zgłaszania błędów / rekomendacji
  • reklama w sieciach kontekstowych
  • branżowe (start-up’owe) portale – reklamy Adwords
  • imprezy branżowe, spotkania wąskiej grupy geeków, fascynatów
  • aktywność na Quora i innych forach

Opcja wyłącznie dla start-upów? Nie!

Lean Marketing w swoim zamyśle ma być rozwiązaniem pozwalającym uniknąć ponoszenia dużych kosztów związanych z reklamą w sytuacji, kiedy wersja finalna danej usługi czy produktu nie jest jeszcze gotowa. Widomo jednak, że bez działań promocyjnych nie można liczyć na sukces. Każda przeprowadzona kampania powinna być traktowana jako sposób na usprawnienie działania samego produktu oraz jego rozwój wraz z coraz to nowszymi funkcjonalnościami. Oczywiście takie podejście nie jest zarezerwowane wyłącznie dla start – upów i z powodzeniem mogą je realizować także mniejsze przedsiębiorstwa lub te, które nie są swoją działalnością nastawione stricte biznesowo.

 —————————————

Jeśli chciałbyś zgłębić ten temat, to zachęcamy do zapoznania się z krótkim 2-minutowym filmikiem, w którym Dave Brock, President & CEO, Partners in EXCELLENCE opowiada o tym, czym według niego jest Lean Marketing i na czym polega stosowania się do jego wytycznych:

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]