Lean Marketing – niskobudżetowe rozwiązanie tylko dla start-up’ów?

leanTermin Lean Marketing to jedna z najnowszych koncepcji prowadzenia działań promcyjnych w firmie. Pojawił się całkiem niedawno przy okazji publikacji książki „The Lean Startup” autorstwa Erica Riesa. Jego popularność jest największa w środowisku start-upowców. Wynika to ze specyfiki ich działania – a ściślej – potrzebie szybkiego wejścia na rynek z produktem. Jakie są jego główne założenia i gdzie odnajdzie swoje zastosowanie? 

Start-up’y jako zalążki przyszłych przedsiębiorstw nie mają przeważnie rozbudowanego zaplecza IT, wyspecjalizowanych działów, czy silnego wsparcia marketingowego. Z ich perspektywy najistotniejszym jest, aby jak najszybciej wypuścić produkt, czy usługę na rynek w celu szybkiej weryfikacji u odbiorców jakości i użyteczności oferowanych rozwiązań. Zależy im na tym, aby jak najmniejszym kosztem pracować i rozwijać swoje usługi maksymalnie efektywnie.

„Cienki” marketing

Działania marketingowe są tutaj prowadzone w podobny sposób – docieramy do potencjalnych klientów i osób jakkolwiek mogących interesować nasze rozwiązanie. Przeważnie odbywa się to przy użyciu nowych mediów – głównie w sieci i przy niewielkim nakładzie finansowym. Jak sama nazwa wskazuje – „lean” oznacza dosłownie „cienki”. W tym wypadku cienki marketing to po prostu marketing niskobudżetowy. Niskobudżetowy nie oznacza w tym przypadku niczego złego, wręcz przeciwnie. Niezwykle trudno jest docierać dokładnie tam, gdzie chcemy i gdzie są nasi odbiorcy jak najmniejszym kosztem.

Główne założenia Lean Marketing:

  • szybki rozwój, metodologia oparta o cykle, sprinty
  • nastawienie na cel
  • priorytetyzacja działań – konkretnie ustalony harmonogram
  • maksymalizacja efektywności przy minimalizacji nakładu czasu i pieniędzy
  • zbieranie feedbacku wśród testerów i użytkowników
  • nowoczesność i pełna transparentność działań
  • ciągłe testowanie wersji beta produktu aż do powstania finalnej formy

Najważniejszy jest feedback

W pierwszej chwili takie podejście do marektingu może wydawać się nieco dziwne, czy nawet nieprofesjonalne. Jednak nic bardziej mylnego, ponieważ pozwala ono zebrać potrzebną informację zwrotną niezbędną przy planowaniu kolejnych działań i rozwoju produktu. Zbieranie opinii od testerów czy realnych użytkowników produktów jest nieocenione.

Jakie konkretnie działania pozwalają zebrać feedback?

  • wypuszczenie na rynek i do testów wersji beta produktu
  • uruchomiony system zbierania opinii / zgłaszania błędów / rekomendacji
  • reklama w sieciach kontekstowych
  • branżowe (start-up’owe) portale – reklamy Adwords
  • imprezy branżowe, spotkania wąskiej grupy geeków, fascynatów
  • aktywność na Quora i innych forach

Opcja wyłącznie dla start-upów? Nie!

Lean Marketing w swoim zamyśle ma być rozwiązaniem pozwalającym uniknąć ponoszenia dużych kosztów związanych z reklamą w sytuacji, kiedy wersja finalna danej usługi czy produktu nie jest jeszcze gotowa. Widomo jednak, że bez działań promocyjnych nie można liczyć na sukces. Każda przeprowadzona kampania powinna być traktowana jako sposób na usprawnienie działania samego produktu oraz jego rozwój wraz z coraz to nowszymi funkcjonalnościami. Oczywiście takie podejście nie jest zarezerwowane wyłącznie dla start – upów i z powodzeniem mogą je realizować także mniejsze przedsiębiorstwa lub te, które nie są swoją działalnością nastawione stricte biznesowo.

 —————————————

Jeśli chciałbyś zgłębić ten temat, to zachęcamy do zapoznania się z krótkim 2-minutowym filmikiem, w którym Dave Brock, President & CEO, Partners in EXCELLENCE opowiada o tym, czym według niego jest Lean Marketing i na czym polega stosowania się do jego wytycznych:

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]