Termin Lean Marketing to jedna z najnowszych koncepcji prowadzenia działań promcyjnych w firmie. Pojawił się całkiem niedawno przy okazji publikacji książki „The Lean Startup” autorstwa Erica Riesa. Jego popularność jest największa w środowisku start-upowców. Wynika to ze specyfiki ich działania – a ściślej – potrzebie szybkiego wejścia na rynek z produktem. Jakie są jego główne założenia i gdzie odnajdzie swoje zastosowanie?
Start-up’y jako zalążki przyszłych przedsiębiorstw nie mają przeważnie rozbudowanego zaplecza IT, wyspecjalizowanych działów, czy silnego wsparcia marketingowego. Z ich perspektywy najistotniejszym jest, aby jak najszybciej wypuścić produkt, czy usługę na rynek w celu szybkiej weryfikacji u odbiorców jakości i użyteczności oferowanych rozwiązań. Zależy im na tym, aby jak najmniejszym kosztem pracować i rozwijać swoje usługi maksymalnie efektywnie.
„Cienki” marketing
Działania marketingowe są tutaj prowadzone w podobny sposób – docieramy do potencjalnych klientów i osób jakkolwiek mogących interesować nasze rozwiązanie. Przeważnie odbywa się to przy użyciu nowych mediów – głównie w sieci i przy niewielkim nakładzie finansowym. Jak sama nazwa wskazuje – „lean” oznacza dosłownie „cienki”. W tym wypadku cienki marketing to po prostu marketing niskobudżetowy. Niskobudżetowy nie oznacza w tym przypadku niczego złego, wręcz przeciwnie. Niezwykle trudno jest docierać dokładnie tam, gdzie chcemy i gdzie są nasi odbiorcy jak najmniejszym kosztem.
Główne założenia Lean Marketing:
- szybki rozwój, metodologia oparta o cykle, sprinty
- nastawienie na cel
- priorytetyzacja działań – konkretnie ustalony harmonogram
- maksymalizacja efektywności przy minimalizacji nakładu czasu i pieniędzy
- zbieranie feedbacku wśród testerów i użytkowników
- nowoczesność i pełna transparentność działań
- ciągłe testowanie wersji beta produktu aż do powstania finalnej formy
Najważniejszy jest feedback
W pierwszej chwili takie podejście do marektingu może wydawać się nieco dziwne, czy nawet nieprofesjonalne. Jednak nic bardziej mylnego, ponieważ pozwala ono zebrać potrzebną informację zwrotną niezbędną przy planowaniu kolejnych działań i rozwoju produktu. Zbieranie opinii od testerów czy realnych użytkowników produktów jest nieocenione.
Jakie konkretnie działania pozwalają zebrać feedback?
- wypuszczenie na rynek i do testów wersji beta produktu
- uruchomiony system zbierania opinii / zgłaszania błędów / rekomendacji
- reklama w sieciach kontekstowych
- branżowe (start-up’owe) portale – reklamy Adwords
- imprezy branżowe, spotkania wąskiej grupy geeków, fascynatów
- aktywność na Quora i innych forach
Opcja wyłącznie dla start-upów? Nie!
Lean Marketing w swoim zamyśle ma być rozwiązaniem pozwalającym uniknąć ponoszenia dużych kosztów związanych z reklamą w sytuacji, kiedy wersja finalna danej usługi czy produktu nie jest jeszcze gotowa. Widomo jednak, że bez działań promocyjnych nie można liczyć na sukces. Każda przeprowadzona kampania powinna być traktowana jako sposób na usprawnienie działania samego produktu oraz jego rozwój wraz z coraz to nowszymi funkcjonalnościami. Oczywiście takie podejście nie jest zarezerwowane wyłącznie dla start – upów i z powodzeniem mogą je realizować także mniejsze przedsiębiorstwa lub te, które nie są swoją działalnością nastawione stricte biznesowo.
—————————————
Jeśli chciałbyś zgłębić ten temat, to zachęcamy do zapoznania się z krótkim 2-minutowym filmikiem, w którym Dave Brock, President & CEO, Partners in EXCELLENCE opowiada o tym, czym według niego jest Lean Marketing i na czym polega stosowania się do jego wytycznych: