Przedstawiamy prelegentów III edycji Kongresu Marketing Automation: imprezy, na której spotykają się innowacyjni biznesmeni i eksperci ds. marketingu, by wymieniać się wiedzą i doświadczeniami, inspirować oraz zawiązywać nowe kontakty. W ostatnim poście opowiadaliśmy, dlaczego warto wysłuchać Pawła Przewięźlikowskiego z Selvity, dziś przybliżymy osobę księdza Jacka Stryczka – duszpasterza biznesu i prezesa Stowarzyszenia WIOSNA.
Zarejestruj się na Kongres Marketing Automation
Kim jest ks. Jacek Stryczek?
Skończył studia na Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Papieskiej Akademii Teologicznej.
Prezes i współzałożyciel Stowarzyszenia WIOSNA, które realizuje projekty takie jak Szlachetna Paczka czy Akademia Przyszłości.
Napisał książkę, wydaną w tym roku przez prestiżowe Wydawnictwo Literackie Pieniądze: w świetle Ewangelii. Nowa opowieść o biedzie i zarabianiu.
Spośród licznych wyróżnień, otrzymał m.in. Nagordę im. Jana Wejcherta czy tytuł Gentlemana Roku w uznaniu dla budowania przez niego nowego wzorca męskości. Wzorca, który – jak mówi sam nagrodzony – opiera się na słuchaniu innych i akceptacji odmienności rozmówcy.
Kontrowersyjny duszpasterz
Ksiądz Stryczek potrafi wzbudzić rozgłos i medialny szum wokół spraw, które są dla niego ważne. Kiedy postawił konfesjonał przez Galerią Krakowską, wywołał kontrowersje nietypową akcją ewangelizacyjną, zachęcając do dyskusji nawet tych, którzy rzadko zastanawiają się nad tym, czym jest spowiedź.
Zwrócił także uwagę na postrzeganie biznesmenów w swojej gorzko ironicznej „Odezwie do przedsiębiorców”, w której zalecał, by zamknęli firmy, bo przecież tylko w ten sposób mogą ocalić swoje sumienie.
Mądra pomoc
Utożsamienie dobra z biedą, a zła z pieniędzmi, jest podstawowym mitem, z którym regularnie walczy Stryczek. Obok krytyki niesprawiedliwego stereotypu przedsiębiorcy-oszusta i wyzyskiwacza, stara się on zmienić sposób patrzenia na biedę i środki zaradcze przeciw niej. Celem księdza jest wzmaganie ducha zaradności i przedsiębiorczości tak, by nie tworzyć grup osób w wiecznej potrzebie, ale by stymulować wzrost i awans społeczny.
Innymi słowy, rozwiązaniem problemu biedy jest dostarczenie mniej zamożnym narzędzi, które pomogą im wyjść o własnych siłach z niedostatku. To rozsądna alternatywa dla obecnego powszechnego modelu działalności charytatywnej, w którym im więcej pomocy się udziela, tym więcej jest potrzebujących. Kolejne działania charytatywne nie są prowadzone systemowo: to po prostu akty, na których zyskują głównie obdarowujący, gdy mogą się poczuć lepszymi ludźmi. Nie pomagają one natomiast biednym, zauważa Stryczek. Jednorazowy zastrzyk gotówki czy darów pozwala zaspokoić kilka bieżących potrzeb, ale kiedy skończą się pieniądze z darowizny, potrzebujący zostają w dokładnie tym samym miejscu, w którym byli przedtem. To samo dotyczy regularnych zapomóg: w ich wyniku potrzebujący stają się coraz bardziej zależni od darczyńców, zamiast stawać na własne nogi.
Definicja szczęścia: dawać i brać
Pomysł na projekt WIOSNA polegał na wyjściu z takiego impasu. W nim nikt nie jest bierny: ani darczyńcy, ani obdarowywani. Osnuto go wokół idei wzajemności. Osoby, które dostają starannie przygotowaną pomoc od WIOSNY (czyli, np. maszynę do szycia, a nie 10 kg mąki), otrzymują jednocześnie zastrzyk, który pozwala im się rozwijać: zdobyć pracę, zacząć samodzielnie zarabiać. Dzięki temu wielu beneficjentów Szlachetnej Paczki w kolejnych latach staje się jej darczyńcami. Nie są pasywnymi odbiorcami pomocy, ale znajdują się po dwóch stronach – przyjmują wsparcie, ale jednocześnie dają z siebie energię i zaangażowanie, by jak najlepiej wykorzystać położone w nich nadzieje.
Taki model nie tylko pozwala rozsądnie planować wydatki na pomoc (ponieważ są inwestycjami – nasz obdarowany ma się usamodzielnić), ale również czuć prawdziwe szczęście, jakie bierze się z dawania.
Praktyk
Ks. Stryczek nie jest jedynie prowokatorem czy myślicielem, który zwraca uwagę na problemy egzystencjalne czy filozoficzne. To przede wszystkim praktyk, zarządzający organizacją zrzeszającą 12 tys. pracowników i wolontariuszy. W projekcie Szlachetna Paczka uczestniczy 600 tys. Polaków, czyli prawie 2% społeczeństwa.
Nie żyje w bańce idei, ale z pragmatyzmem rozpoznaje sytuację, w jakiej funkcjonuje stowarzyszenie:
“Żyjemy w czasach wolnego rynku i reklamy. Ścierają się nie tylko masło z margaryną, lecz także idee. Ja mam do zaproponowania Dobrą Nowinę, ale też pomysł na pomoc, która nie krzywdzi, nie jest bezmyślna”, mówi ksiądz.
Dzięki temu udaje mu się uniknąć pułapki dobrych intencji, które pozostają pustymi deklaracjami.
Dlaczego warto go posłuchać na Kongresie?
To nie jest dobrotliwy ksiądz, którego kochają wszyscy wierni. Nierzadko starsze panie wychodziły z kościoła – np. kiedy podczas kazania po posadzce świątyni potoczyła się puszka z piwem. Duszpasterz budzi żywiołowe dyskusje i ma równie zagorzałych zwolenników, co przeciwników. Pierwsi zachwalają jego skuteczność w niesieniu pomocy, drudzy nie mogą zdzierżyć jego sympatii dla przedsiębiorców i wiary w wolny rynek.
Niezależnie od tego, po której stronie barykady się opowiadasz, musisz przyznać, że dzięki niemu to powszechnej medialnej debaty weszły zagadnienia i problemy, których dotąd w niej nie było. Ks. Stryczek nieustannie stara się przełamać barierę, która oddziela religię od codziennego życia, zagadnienia wiary od spraw, którymi zajmują się media. Nie chce, by wiara czekała zamknięta w kościelnych murach na cichych wiernych, lecz domaga się jej uczestnictwa w dyskusjach o naszym codziennym życiu: o pracy, zarabianiu i wydawaniu.
Na Kongresie Marketing Automation wygłosi prelekcję PR jest w człowieku, czyli jak wygrać życie.
Więcej informacji o Kongresie, sylwetki prelegentów oraz program wydarzenia znajdziesz na stronie Marketing Automation Congress. Dołącz także do wydarzenia na Facebooku.