Klient ma zawsze rację? 3 dowody, że tak nie jest

stock-image-25735061Wyobraź sobie ranking marketingowych klisz. Nie mógłby się obyć bez nieśmiertelnego “klient ma zawsze rację”: frazy ukutej w 1909 przez Selfridge’a, właściciela luksusowego londyńskiego sklepu. 100 lat później wciąż to powtarzamy!

Bret Larson, CEO eVisit.com, nazywa to podejście “jednym z najbardziej szkodliwych modeli biznesowych” (źródło). Steve Jobs, znany z pogardy dla wglądu klientów w ich potrzeby, podsumował: “Nie możesz pytać klientów, czego chcą, a potem próbować im to dać. Do czasu, kiedy to zbudujesz, oni będą chcieli już czegoś zupełnie innego” (źródło).

Tak naprawdę bezwzględna akceptacja wszystkich Twoich odbiorców rzadko popłaca.

Poniżej opisujemy 3 sytuacje, w których powinna Ci się zapalić lampka ostrzegawcza.


Inbound Markeitng nie działa w Twoim biznesie? Dowiedz się, dlaczego. Pobierz darmowego ebooka


 

1. Klienci obrażają Twoich pracowników

Sytuacja: Jak na ironię, zaczniemy od przykładu z klientką Apple’a, której zepsuł się telefon. Wparowała do sklepu, krzycząc na pracowników i domagając się natychmiastowego zwrotu bądź naprawy, mimo że skończył się już okres gwarancyjny. Kiedy okazało się, że jej modelu nie ma w sklepie, zażądała dostarczenia nowego aparatu zaraz, po czym uznała, że jednak interesuje ją iPhone 6. Została obsłużona z marszu, terroryzując obsługę wulgarnymi bojowymi okrzykami.

Czemu klient nie ma racji: Klient nie ma prawa obrażać Twoich pracowników. To źle działa na zespół, ale także przysparza Ci odbiorców, których tak naprawdę nie chcesz: osób roszczeniowych, których obsługa zajmuje wiele czasu i energii, a zyski okazują się marne. Nie będziesz za takim klientem tęsknić.

Nie mówiąc już o tym, że taki model faworyzuje klientów agresywnych i nieuprzejmych kosztem sympatycznych osób, które w cywilizowany sposób chcą załatwiać sprawy i godzą się z odmową.

Jak zareagować: Stanowczo wyznaczaj granice i nie oczekuj od swoich pracowników, żeby pozwali sobie na wysłuchiwanie agresywnych uwag. I jasno wyznacz priorytety: najlepsza obsługa dobrych, bezproblemowych klientów.

 

2. Realne zachowania klientów różnią się od deklarowanych

Sytuacja: Kiedy Jobs mówi o bezużyteczności ankiet i grup fokusowych, ma na myśli właśnie fakt, że użytkownicy nie są zbyt dobrzy w przewidywaniu, co im się podoba albo czego będą używać. Bardzo często przeceniają tu swoją pracowitość, altruizm czy skłonność do płacenia za ciekawy produkt. W efekcie otrzymujesz niemiarodajne wyniki.

Czemu klient nie ma racji: To ludzkie, że chcemy się widzieć lepszymi, niż w rzeczywistości jesteśmy. Ankieta jest modelowym miejscem dla takiej autokreacji – i dzieje się to zupełnie nieświadomie, bez złej woli. Nikt nie chce Cię oszukać, czy obniżyć wiarygodności Twoich badań: po prostu w ankiecie, kiedy zaznaczenie boksa nic nie kosztuje, łatwo im zadeklarować, że zapłacą 100 zł za aplikację.

Nie mówiąc już o tym, że często ankiety online po prostu nie są reprezentatywne: zebrana grupa jest zbyt mała albo dotyczy osób, które skusiła nagroda za udział w badaniu.

Jak zareagować: Kiedy szukasz inspiracji czy wniosków, nie redukuj swoich badań do ankiet, ale zestaw je z danymi behawioralnymi i transakcyjnymi, analityką zachowania, albo przeprowadź testy A/B. Dużo tu pomoże platforma Marketing Automation, która zbiera wszystkie dane o użytkownikach w jednym miejscu, co pomaga Ci widzieć zarówno duże, kompleksowe trendy dla całej Twojej bazy, jaki i przeanalizować zachowanie pojedynczej osoby.

Nie oznacza to, że powinieneś kompletnie odrzucić ankiety: raczej znaj ich ograniczenia i mocne strony. To pomoże Ci też układać sensowne pytania  oraz wiedzieć, jakie informacje lepiej pozyskać z innych źródeł.

 

3. Klienci nie są ekspertami

Sytuacja: Jak często klient nie chce zdać się na Twoją wiedzę, tylko coś wymyśla, kombinuje i obstaje z uporem godnym lepszej sprawy przy swojej wersji? Jak często wychodzi z niego Junior Brand Manager, jak często chce Ci udowodnić, że wie lepiej (albo przynajmniej, że wujek Google wie)?

Czemu klient nie ma racji: Siedzisz w swojej branży już sporo czasu, masz doświadczenie i prawdopodobnie wiesz lepiej od swojego klienta, co jest dla niego dobre.

Wiele osób lubi jednak odstawić spektakl własnej siły i wszechwiedzy oraz wykazać się podejrzliwością („O, wciska mi droższy produkt, bo chce ze mnie więcej zedrzeć”). Kiedy usilnie starają się zrobić coś po swojemu, przyoszczędzić lub idą za głosem niesłusznej intuicji.

Jak zareagować: Przede wszystkim, pamiętaj o szacunku. Nawet jeśli klient nie ma racji, to nie znaczy, że możesz go zlekceważyć czy obrazić. Raczej postaw na próbę zrozumienia, o co dokładnie mu chodzi, na aktywne słuchanie, by móc lepiej zbudować swoją argumentację.

Po to, by uniknąć takich sytuacji warto wdrażać kampanie edukacyjne, takie jak Lead Nurturing.


Dowiedz się więcej o Lead Nurturing.


Ta taktyka działa zarówno w B2B, jak i B2C czy ecommerce.

 

Mantra „klient wie zawsze najlepiej” opiera się na błędnym założeniu, że im więcej klientów, tym lepiej, i że nie ma klientów złych. Otóż są. Pochłoną nieskończone ilości Twojego czasu i energii, zepsują atmosferę w zespole i sprawią, że zaniedbasz tych odbiorców, o których powinieneś troskliwie zabiegać.

Stawianie klientów w centrum nie oznacza kultu każdego klienta: zawsze staraj się tak dystrybuować swoje środki, by zaadresować przede wszystkim osoby, które są wobec Ciebie lojalne i które maja obiecującą przyszłość jako klienci. Nie staraj się zadowolić wszystkich – to najkrótsza droga nie tylko do nerwicy, ale również do obniżenia jakości obsługi.

Podzielcie się teraz Waszymi doświadczeniami: miewacie złych klientów? Czy przydarzyły się Wam jakieś ekstremalne przejścia w związku z nimi?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]