E-Mail Marketing to jedno z pierwszych narzędzie do marketingu internetowego jakie otrzymali marketerzy. Jest to również nadal najpopularniejsze narzędzie w marketingu. Duża popularność, niski koszt i relatywnie prosta realizacja sprawiają, że dostajemy coraz więcej wiadomości, a ich skuteczność jest coraz mniejsza. Czy to oznacza, że e-mail marketing stał się taktyką przeszłości? Tradycyjny tak, natomiast z Marketing Automation wynosi go na zupełnie nowy poziom.
Tylko w 2013 roku wysłano 838 miliardów maili marketingowych, a 91% konsumentów korzysta z poczty elektronicznej minimum raz dziennie. Dodatkowo wiadomość e-mail zmusza odbiorcę do podjęcia decyzji i wyrażenia tym samym swojego zainteresowania lub jego braku. Pierwsza decyzja po otrzymaniu wiadomości to otworzyć lub usunąć. Tutaj rozpoznajemy już pierwsze zainteresowanie. Druga następuję po otwarciu, kliknąć w link czy nie. Tutaj kończy się najczęściej możliwość analizy reakcji na wiadomość w tradycyjnych systemach e-Mail Marketing. W Marketing Automation to dopiero początek! Po kliknięciu i przejściu na stronę WWW system monitoruje zachowanie każdego z odbiorców indywidualnie. Rejestrując przebieg wizyty. Na tej podstawie możemy automatycznie zaplanować dalszą komunikację dopasowaną do faktycznego zainteresowania danej osoby.
E-Mail Marketing z Marketing Automation
Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Jupiter Research wiadomości e-mail wysyłane przez system Marketing Automation przynoszą do 18 razy wyższy przychód niż klasyczne masowe mailingi. Dzięki wykorzystaniu możliwości Marketing Automation e-Mail Marketing w 2012 wygenerował 156 milionów dolarów przychodu, jednocześnie czyniąc go najskuteczniejszym narzędziem sprzedażowym w marketingu. Było to możliwe między innymi przy wykorzystaniu Lead Nurturing. Program te wychodzą poza ograniczenia klasycznego e-mail marketingu i wykorzystują dane behawioralne, dynamiczne dopasowanie i personalizację treści oraz automatyzację wysyłki do przekazywania odpowiedniej wiadomości skrojonej na potrzeby konkretnego odbiorcy. Takie wiadomości notują ilość otwarć na poziomie 40% wysłanych wiadomości, przy średniej dla masowych wiadomości na poziomie 8%.
Systemy Marketing Automation automatyzują marketing i sprzedaż, głównie poprzez automatyzację komunikacji i przepływu kontaktu. Jednak samo włączenie systemu nie wystarczy. Najlepsi marketerzy pracując z Marketing Automation tworzą automatyczne programy Lead Nurturing, identyfikują i monitorują zachowanie osób, zbierają dane behawioralne i wykorzystują dostępną wiedzę do optymalizacji kampanii marketingowych. Jak więc, wykorzystać nowe możliwości do doładowania własnego e-mail marketingu?
1. Zacznij od określenia tematów wysyłek edukacyjnych – Lead Nurturing
Tradycyjny e-mail marketing przypomina grę w rzutki z zawiązanymi oczami. Raz trafisz w sam środek tarczy, raz miniesz ją o metr. Zanim zaczniesz wysyłać wiadomości sprawdź co interesuje Twoich odbiorców. Dobrą praktyką jest analiza dotychczasowy działań na bazie osób, które dokonały u Ciebie zakupu. Sprawdź jakie wiadomości otwierali i jakimi tematami byli zainteresowani. Jeśli nie posiadasz takiej wiedzy, to możesz wysłać pierwszą wiadomość powitalną zawierającą odnośniki do różnych tematów, segmentów usług lub produktów. Kolejne wiadomości będziesz mógł wysyłać bazując na reakcji na pierwszą wiadomość i późniejsze zachowanie na stronie WWW.
Po prostuj jeśli zachowanie klienta wskazuje na zainteresowanie danym segmentem system może go automatycznie zasegementować do odpowiedniej grupy i uruchomić dla niego wcześnie przygotowaną tematycznie dopasowaną serię wiadomości, które dostarczą mu interesujących go informacji. Jeśli natomiast potencjalny klient nie zareagował, to spróbuj wysłać mu wiadomość dotyczącą innych zagadnień. Twoim głównym zadaniem jest rozpoznanie czym jest zainteresowana dana osoba, a potem zapewnienie jej tych informacji.
2. Przekaż swoim potencjalnym klientom to czego potrzebują i wtedy kiedy tego potrzebują
Jak tylko rozpoznasz, automatycznie po ustawieniu reguł segmentacji, co interesuje daną osobę przyjdzie czas na uruchomienie dopasowanej komunikacji. Na tym etapie warto przygotować kilka zestawów wiadomości dopasowanych pod kątem danej tematyki. Jeśli w takich wiadomościach dodatkowo użyjesz personalizacji w temacie to możesz dodatkowo zwiększyć ilość otwarć o 22%!
Jednym z najważniejszych zadań jest dostarczenie odpowiedniej ilości treści. Każda wiadomość powinna dostarczać klientowi realną wartość. Brak tej treści to najczęstszy powód niezadowolenia marketerów z wdrożenia Marketing Automation. Tak naprawdę treść jest jednym z najważniejszych paliw dla skutecznych kampanii marketingowych. Treść możesz udostępniać i powiennieś swoim odbiorcom na kilka sposobów: blog, ebook, artykuły, wyniki badań i ankiet lub spotkania online.
3. Dostarczaj treści tak, jak potencjalni klienci chcą je otrzymywać
Na koniec jedna z najważniejszych rzeczy. Każdy z nas, odbiorców, lubi konsumować treści na różny sposób. Zupełnie jak z kawą, większość ją lubi ale każdy podaną na inny sposób. Dlatego treść powinna być dostępna w różnych formach i kanałach komunikacji. Ktoś woli odebrać wiadomość e-mail, a ktoś inny wyszukać wpis na blogu poprzez wyszukiwarkę internetową. Im łatwiej Twoję treści są osiągalne dla potencjalnych klientów tym lepiej. Właśnie dlatego systemy Marketing Automation pozwalają serwować dopasowane komunikaty w wielu kanałach w czasie rzeczywistym. Dzięki temu Twój potencjalny klient zawsze trafi na to co go interesuje w danym momencie.
Dobra treść dopasowana pod kątem zawartości, formy i czasu skutecznie prowadzi klienta do decyzji zakupowej i zakupu!
Podsumowanie
Dzisiejszy artykuł omawia podstawowe możliwości wyniesienia e-mail marketingu na nowy poziom. Systemy Marketing Automation pozwalają na znacznie więcej. Jednak od czegoś trzeba zacząć, a opisane punkty to solidny fundament. Podsumowując, aby skutecznie działać potrzebujesz:
- poznać potrzeby odbiorców
- zapewnić odpowiednie treści
- dostarczyć im treść w odpowiednim czasie, formie i kanale komunikacji.
Te trzy podstawowe kroki, to początek i dobry start w zupełnie nowy e-Mail Marketing, który zwiększy sprzedaż i przychód w Twojej firmie.