Jednym z największych wyzwań stojących przed marketerem w e-commerce jest sprowadzenie użytkowników na stronę WWW. Wyzwaniem jest nie ilość odwiedzających a ich dopasowanie do oferty sklepu. Marketer staje zatem przed ogromem możliwości i musi dobrze wybrać kanały, które przyniosą klientów firmie. MarketingSherpa przeprowadziło badanie wśród 1000 marketerów, z jego wyników dowiemy się jaki kanał wybrać.
Okazuje się, że dobór kanału komunikacji nie zależy tylko od profilu potencjalnego klienta ale także od wielkości firmy mierzonej wielkością przychodu. W badaniu wzięły udział firmy o przychodzie poniżej 10 000 $ i powyżej 100 mln $. Ich zadaniem było udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jakie są kanały generują ruch na Twoją stronę WWW w e-Commere? Każda firma mogła wybrać więcej niż jeden. Wyniki prezentuje wykres poniżej.
Szybko rzuca się w oczy TOP 2 zestawienia, które jest niema jednakowe dla wszystkich ankietowanych firm, czyli e-Mail Marketing i wyszukiwanie organiczne.
e-Mail Marketing generuje największy ruch w e-Commerce?
Wynik mówi Tak. Jednak jak zwykle mamy do czynienia z małym „ale”. e-Mail Marketing, który generuje wartościowy ruch na stronę musi dostarczać wiadomości istotne dla odbiorcy Dopasowane dla niego indywidualnie, zawierające interesującą go treści i wysłane w odpowiednim momencie, czyli wtedy kiedy potrzebuje danych informacji. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie systemów Marketing Automation, które zadbają o to by w automatyczny sposób każdy klient otrzymał, te wiadomości, które znajduje obecnie jako interesujące.
Skuteczność e-Mail Marketingu z Marketing Automation, wynika również z jego powszechności. Dzisiaj ciężko znaleźć osobę, która powie nam „nie mam adresu e-mail i nie korzystam z internetu”. Obok popularności istnieje jeszcze jeden aspekt. Wiadomość e-mail wymusza na odbiorcy decyzję otwórz albo usuń. Właśnie dopasowanie e-Mail Marketingu w Marketing Automation sprawia, że więcej osób decyduje otwórz. Dlatego popularność e-Mail Marketingu jest trochę niższa wśród firm o najniższych przychodach. Wynika to z konieczności wykorzystania technologia. Gdzie minimalny wkład wymaga zakupu systemu do realizacji wysyłek. Wielkość inwestycji warunkować będzie możliwości działania w tym kanale.
Wyszukiwanie organiczne najważniejsze dla firm ze średnimi przychodami
W tej kategorii mieszczą się firmy generujące do 10 000 do 10 milionów dolarów rocznie. Jest to trudna sztuka ale dając widoczne rezultaty. Z jednej strony musimy dbać o to by pozycjonować naszą stronę zgodnie z zasadami wyszukiwarek. Z drugiej natomiast bardzo ważna jest zawartość samej strony WWW, która powinna być maksymalnie wartościowa dla klienta. Po prostu musi na naszej stronie WWW dać klientom to czego potrzebują. Żeby to zrobić warto przeanalizować ich potrzeby. Pomocny tutaj będzie moduł analizy konwersji w SALESmanago Marketing Automation, który pokaże nam skąd pozyskujemy klientów, co robią na stronie WWW, jak reagują na działania marketingowe i kiedy dokonują zakupu, a także czego szukają w wyszukiwarkach w trakcie tego procesu. Dzięki temu lepiej dopasujemy zawartość strony do ich potrzeb.
Social media dobrze sprawdza się w małych sklepach
Zależność jest dosyć prosta im większa firma, tym mniejszy procentowo udział ruchu generowanego przez social media. Taka sytuacja wynika między innymi z ilości danych. Małemu sklepowi łatwiej zgromadzić swoich klientów w social media i skutecznie się z nimi komunikować. Im większy sklep, tym bardziej zróżnicowani klienci i bardziej rozproszeni wśród różnych portali społecznościowych. Dlatego duże firmy skupiają się na konkretnej grupie docelowej i prowadzą działania w ograniczonym zakresie. Problemy dużych firm w social media wynikają z:
- dużej ilości danych koniecznych do analizy i odpowiedzi w czasie rzeczywistym;
- skomplikowanej procedury akceptacji treści przed udostępnieniem.
Efekt skali nie pokrywa się ze specyfiką Social Media, gdzie reakcja powinna być natychmiastowa.
Podsumowanie
W efekcie marketer powinien na bieżąco monitorować źródła pozyskiwania ruchu i skupiać się na strategicznych kanałach komunikacji. Następnie w każdym z nich optymalizować proces komunikacji, tak aby skutecznie docierać do indywidualnych odbiorców. Nie jest to możliwe przy ręcznym wykonywaniu prac. Dlatego coraz więcej firm dostrzega konieczność wdrożenia systemów Marketing Automation, które biorą na siebie ciężar mechanicznych działań i pozwalają ludziom skupić się kreatywnej pracy i optymalizacji procesów.