Jak w prosty sposób zwiększyć OR i CTR wiadomości wysyłanych do klientów Twojego ecommerce? [Przykłady wdrożeń]

“Segmentować, czy nie segmentować?” nie jest już dłużej pytaniem, które zadają sobie marketerzy korzystający z baz danych klientów do prowadzenia działań promocyjnych swojej firmy. Sama w sobie, segmentacja bazy kontaktów przy wysyłkach wiadomości zwiększa współczynniki otwarć (OR) i kliknięć (CTR) maili. Jedynie 3% marketerów nie segmentuje kontaktów i liczba ta maleje z roku na rok. Patrząc od drugiej strony – w 2015r. aż 58% zysku z email marketingu pochodziło z wysyłek kierowanych do poszczególnych segmentów, podczas gdy wysyłki do całej bazy pokryły tylko 22% tej kwoty (Email Monday), z kolei Jupiter Research podaje, że przemyślane i nieprzypadkowe emaile przynoszą 18-krotnie większy przychód niż ogólne wysyłki do całej bazy.

 

Bazę kontaktów można segmentować na różne sposoby. SALESmanago pozwala przeprowadzić:

 

  • segmentację behawioralną – w oparciu o zachowania monitorowane w różnych kanałach, m.in.: na stronie WWW, offline, w aplikacji mobilnej,
  • segmentację transakcyjną – w oparciu o zachowania zakupowe, np.: częstotliwość zakupów, średnia wartość koszyka,
  • segmentację demograficzną – w oparciu o dane demograficzne, np.: wiek, lokalizacja, płeć, itp.

 

Segmentacja klientów jest szczególnie istotna w branży ecommerce W większości sklepów internetowych towar jest już posortowany na kategorie i osoby zainteresowane konkretnymi towarami zwykle nie oglądają nic poza nimi. W tym przypadku segmentacja bazy pozwala chociażby dopasować treść wysyłanych wiadomości do zainteresowań klienta i tym samym uniknąć zasypywania jego skrzynki wiadomościami, których na pewno nie otworzy.

 

Segmentację bazy danych można wykorzystywać do różnych celów: analityki, alertów dla działu sprzedaży, czy wspomnianego już wcześniej email marketingu.

Istnieje wiele oczywistych sposobów wykorzystania segmentacji bazy przy wysyłce maili. Jednym z ważniejszych jest dostosowanie komunikacji do cyklu życia klienta. Na różnych etapach podróży zakupowej potencjalny, lub istniejący klient powinien otrzymywać różne typy wiadomości, na przykład:

 

  • osobie po raz pierwszy odwiedzającej stronę warto wysłać wiadomości edukacyjne typu Lead Nurturing
  • osobie, która często robi zakupy warto przesłać od czasu do czasu rabat lub zaproszenie na wyprzedaż, żeby wzmocnić pozytywny wizerunek
  • osobie, która od jakiegoś czasu nie logowała się na konto warto wysłać wiadomość typu win-back

 

Już samo w sobie, takie działanie zwiększa wielokrotnie szansę na wzrost OR i CTR wiadomości. Według naszego działu consultingu statystyki wysyłek zmieniają się następująco po wprowadzeniu segmentacji kontaktów:

  • OR wzrasta o 16,87%
  • CTR wzrasta o 54,67%
  • Ilość opt-out maleje o 10,02%

Jak zatem jeszcze można poprawić statystyki email marketingu?

Jednym ze skuteczniejszych sposobów jest wykorzystanie różnych kont nadawczych do wysyłek różnego typu.

Przykład #1

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep ze sprzętem sportowym i chcesz za pomocą nazwy nadawcy komunikować subskrybentom czego dotyczy dana wiadomość. Oczywiście wszystkie konta zawierają nazwę Twojego sklepu, ale dodatkowo dopisujesz takie słowa jak: Team, Rabaty, Wyprzedaż czy  Trendy. Dzięki temu odbiorcy otwierając skrzynkę i robiąc wstępną selekcję wiadomości mogą od razu zdecydować czy chcą zerknąć na maila od Ciebie. To duże ułatwienie, zwłaszcza że przy obecnym natłoku informacji takiej selekcji dokonujemy w przeciągu kilku sekund i jeżeli widzimy jako nadawcę tylko nazwę producenta, to w pośpiechu stwierdzamy, że to i tak pewnie tylko reklama, więc nie ma co sobie nią zaprzątać głowy.

Jak możesz wdrożyć to rozwiązanie – krótka instrukcja:

  1. Stwórz kilka kont wysyłkowych wchodząc w Ustawienia -> Konta E-mail i klikając w Dodaj nowe konto E-mail Marketing
  2. Wypełnij pola: Nazwa, e-mail i Nazwa wyświetlana
  3. Jeśli chcesz, żeby odpowiedzi były kierowane na adres inny niż ten, z którego wiadomości są wysyłane, to wpisz go w polu Odpowiedz do e-mail
  4. Wprowadzając kontakt do bazy nadawaj mu odpowiedni tag, który pozwoli szybko zakwalifikować daną osobę do odpowiedniej grupy wysyłkowej;
  5. Wysyłając konkretną wiadomość w polu Konto Wysyłkowe wybierz z rozwijanej listy odpowiednie konto

Przykład #2

Podobne rozwiązanie zastosował jeden z naszych klientów, Energy Invest Group S.A. EIG S.A. jest nowoczesną firmą łączącą doświadczenia instytucji finansowych i firm technologicznych, oferującą inwestycje w farmy fotowoltaiczne i elektrownie wiatrowe w modelu obywatelskim. W ich przypadku konta nadawcze to imiona i nazwiska specjalistów przypisanych do poszczególnych kontaktów. Dodatkowo segmentacja uwzględnia regionalizację – przypisując kontaktom z poszczególnych regionów kraju opiekunów odpowiedzialnych za ich obsługę.

Znacznie usprawnia to proces komunikacji zarówno między specjalistą a inwestorami, jak i komunikację wewnątrz firmy.

Jak możesz wdrożyć to rozwiązanie – krótka instrukcja:

  1. Importując bazę danych zaimportuj kontakty z tagiem wskazującym kto jest właścicielem kontaktu
  2. W zakładce CRM wybierz Zarządzanie kontaktami
  3. Wpisz wybrany tag i wybierz masową akcję Dodaj/ usuń szczegół kontaktu
  4. Zaznacz opcję dodaj szczegół kontaktu, w polu nazwa szczegółu wpisz wybraną nazwę, np.: email (ważne – nazwa nie powinna zawierać polskich znaków ani spacji), a jako wartość szczegółu wpisz odpowiedni adres email i potwierdź przyciskiem Wykonaj akcję
  5. Wykonaj tę akcję ponownie dla nazwy szczegółu wpisując na przykład nazwa, albo imię_nazwisko, a jako wartość szczegółu wpisz dane handlowca i także potwierdź przyciskiem Wykonaj akcję
  6. Ustawiając konto email do wysyłek wiadomości od handlowców nie wypełniaj pól: Nazwa, e-mail i Nazwa wyświetlana, tylko zaznacz checkbox nadpisz e-mail i nazwę wyświetlaną detalami kontaktu
  7. Wypełnij pola Nadpisz e-mail detalem o nazwie (email) i Nadpisz nazwę wyświetlaną detalem o nazwie (imię_nazwisko)

 

[WAŻNE] Szczegóły mogą zostać wykorzystane podczas tworzenia stopek do maili – kodując stopkę w HTML należy użyć skryptu $cst.nazwa_detalu$, a w miejsce tego atrybutu zostanie zaciągnięta wartość szczegółu. Dodatkowo można dodać atrybut stanowisko, oraz zdjęcie, gdzie w wartości szczegółu umieścisz link do zdjęcia. Więcej informacji o personalizowaniu wiadomości znajdziesz tutaj.

 

Jak Wam się podoba taki sposób personalizowania korespondencji? Podzielcie się opinią w komentarzu!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]