Marketerzy nieustannie poszukują nowych sposobów na osiąganie coraz to lepszych wyników w kampaniach, wypracowując tym samym coraz wyższe wskaźniki ROI. Firmy ewoluują i rozwijają się niemal każdego dnia. Osiąganie zamierzonych celów staje się dużym wyzwaniem dla działów marketingu. Na szczęście istnieje coś, co pozwoli, aby ich działania odbywały się nieco płynniej i efektywniej, pozwalając jednocześnie na zbieranie cennych informacji na temat swoich potencjalnych klientów.
Pod hasłem ‘Automatyzacja marketingu’ rozumiemy zarówno rodzaj oprogramowania, w ramach którego dysponujemy konkretnymi narzędziami. Jednocześnie to forma strategii polegająca na zdobyciu kontaktów, które następnie pielęgnujemy i edukujemy przy pomocy specjalnie dopasowanej, spersonalizowanej formy komunikacji. Całość ma na celu doprowadzić do momentu, w którym zwykli odwiedzający stają się naszymi klientami. Marketing Automation należy postrzegać całościowo, a nie jako element wspierający jedynie moment zakupu. Lead’y powinny być monitorowane na każdym etapie lejka sprzedażowego, łącznie z etapem po – zakupowym, mając na uwadze retencję klienta i jego utrzymanie. Bez systemu klasy Marketing Automation niemal niemożliwym jest (zwłaszcza w przypadku dużych firm, posiadających rozległą bazę kontaktów) wyłapywanie indywidualnych klientów, z ich specyficznymi potrzebami.
4 kluczowe komponenty, o których musisz pamiętać, jeśli chcesz zbudować skuteczną strategię marketingową:
1. Postaw na pełną bazę danych kontaktowych
Niekompletne dane mogą być prawdziwym przekleństwem, jeśli chodzi o rozwój ukierunkowanych pod względem targetu kampanii marketingowych. Budowanie tego typu akcji, skierowanych do konsumentów konkretnego segmentu, czy branży, może okazać się dużym fiaskiem, kiedy przeprowadzane są w oparciu o niepełne lub nieaktualne dane wewnętrzne. Jednak dzięki Marketing Automation marketerzy są w stanie tworzyć szczegółowe profile klientów np. w postaci karty kontaktu, zawierającej wszystkie istotne szczegóły z marketingowego i sprzedażowego punktu widzenia.
2. Korzystaj z dostępnych wskaźników i analizuj
System Marketing Automation to także szczegółowe raporty i statystyki, które prezentowane na przykład na głównym dashbordzie. Pozwalają na szybki podgląd obecnej sytuacji, marketerzy mogą na bieżąco śledzić konwersję i aktualne dane – służą do tego moduły typu ‘real time’, gdzie mamy szczegółowy podgląd, kto konkretnie przebywa na naszej stronie internetowej i czym się interesuje. Na początku pracy warto odpowiedzieć sobie na pytanie jakiego typu wskaźniki będą odpowiednie w naszej sytuacji. Nie zawsze to, co sprawdza się u kogoś innego, będzie odpowiednie również dla nas. Na pewno warto jednak zaznajomić się z takimi pojęciami jak CPL (ang. Cost Per Lead) czyli kosztami wygenerowania lead’a, liczbę nowych leadów, konwersja, jakość i przygotowanie leadów do kolejnego etapu procesu sprzedażowego. Powyższe wskaźniki pozwolą na precyzyjne i co najważniejsze – wymierne podsumowania prowadzonych działań i ich planowanie w przyszłości. Więcej odnośnie szczegółowych wskaźników pisaliśmy tutaj.
3. Wykorzystaj potencjał social media
Nowoczesny system Marketing Automation łączy w sobie wiele możliwości działania, w tym również w obszarze mediów społecznościowych. Spotykamy się z wbudowanymi oryginalnie wtyczkami lub specjalnymi aplikacjami zintegrowanymi z systemem, które pozwalają zaciągać dane zebrane w innych kanałach bezpośrednio do naszej bazy CRM. Otrzymujemy w pakiecie miejsce poświęcone planowaniu i wysyłce mailingu, moduły pozwalające na angażowanie klientów w dialog, edukację potencjalnych konsumentów, a następnie analizowanie wyników kampanii. Media społecznościowe to duże ułatwienie w kontekście szerzenia treści. Marketerzy share’ują wybrane przez siebie informacje, które następnie pojawiają się w postaci wygenerowanych linków przekierowujących na konkretne podstrony poświęcone szczegółowym informacjom, na udostępnieniu których najbardziej nam zależy. W ten sposób, korzystając z jednego systemu łączymy cechy i możliwości kilku innych.
4. Monitoruj potencjalnych klientów
Część przedsiębiorstw ma do czynienia z dłuższym cyklem sprzedażowym niż pozostałe. Długi proces może niestety oznaczać większe prawdopodobieństwo utraty potencjalnych klientów podczas przechodzenia między kolejnymi etapami lejka sprzedażowego. Marketing Automation zapobiega traceniu leadów, ponieważ pozwala mieć oko na to, co dzieje się z potencjalnymi klientami bez względu na długość cyklu sprzedażowego. System jest w stanie pomóc w przeprowadzeniu klienta przez elementy kampanii sprzedażowej w przyspieszonym tempie oferując właściwą treść w odpowiednim czasie.
Podsumowanie
W ciągu ostatnich lat, czy nawet miesięcy odnotowuje się stały wzrost wykorzystania systemów do automatyzacji marketingu. Szacuje się, że w 2015 roku wykorzystanie oprogramowania do automatyzacji wzrośnie o kolejne 50%. W dobie ciągłego postępu technologicznego, nikogo nie zdziwi, ze wykorzystanie Marketing Automation stanie się właściwie normą i zjawiskiem całkowicie powszechnym. Choćby dlatego warto zainteresować się automatyzacją marketingu już dziś.