Jak udowodnić szefowi, że marketing generuje popyt i przychód? – kilka porad

Problem właściwego zaprezentowania osiąganych wyników w pracy jest szczególnie poważny w wypadku marketingu. Według badania Fournaise Marketing group study, aż 73% osób zarządzających firmami nie wierzy, że Marketing generuje popyt i przychód. Ten brak wiary wynika z braku odpowiedniego podkreślenia osiąganych wyników.

Wraz z coraz większą konkurencją na światowych rynkach, coraz częściej i dokładniej kadra zarządzająca weryfikuje koszty ponoszone przez firmę. Co za tym idzie wymagają dokładnych informacji o efektach płynących z działań marketingowych. Mimo to, w 2012 roku jedynie połowa osób zajmujących się marketingiem była w stanie dostarczyć swoim szefom dokładnych wskaźników ROI z kampanii marketingowych.

Każdy marketingowiec powinien mieć możliwość pójścia do swojego szefa i przedstawienia mu twardych dowodów, świadczących o wpływie jego pracy na osiągane wyniki w firmie. Bez tego ciężko jest dotrzeć do świadomości zarządzających i otrzymać dalsze wsparcie prowadzonych działań. Problem w tym, że zamiast konkretnych liczb pokazujemy zestaw zrzutów ekranu i wypunktowanych działań, co jedynie mgliście przedstawia rezultaty naszej pracy. Na szczęście wraz z pojawieniem się systemów klasy Marketing Automation, marketing otrzymał narzędzie pozwalające dokładnie powiązać każdego nowego klienta z działaniami, które go sprowadziły i przeprowadziły przez cały proces sprzedażowy. Daje to możliwość wyjątkowo precyzyjnego obliczania kilku najważniejszych wskaźników opisujących efektywność działań marketingowych. O wspomnianych wskaźnikach pisaliśmy tutaj. Dodatkowo przedstawiamy 6 prostych praktyk, które pomogą w kontaktach z osobami zarządzającymi firmą.

1. Wskaźniki, wskaźniki i jeszcze raz wskaźniki

Oczywiście przeprojektowana strona może wyglądać dużo lepiej niż poprzednio i możesz pokazać ją szefowi. Jednakże do niego dużo lepiej przemówi konkretny wskaźnik mówiący o ile więcej kontaktów pozyskujecie dzięki nowej stronie internetowej.  Zaletą przedstawiania i posiadania danych jest to, że możemy dokładnie powiedzieć ile firma zyskała, dzięki naszej marketingowej pracy. Jeśli wykażemy, że przygotowania kampania wygenerowała 1000 nowych kontaktów, z czego 10 % zostało klientami, a średnia wartość sprzedaży wynosiła 500 zł, to mamy prosty wynik =  50000 zł przychodu. Pamiętajmy, że nie każdy szef doceni każdy detal nowej strony WWW ale każdy doceni nowy przychód.

2. Przekazuj najważniejsze wiadomości

Musisz szybko streścić przełożonemu ostatnią przeprowadzoną kampanię? Na pewno najlepiej będzie jeśli przekażesz mu tylko kluczowe dla Niego kwestie. Najważniejsze będą oczywiście efekty, czyli ile nowych kontaktów, ile okazji sprzedażowych i nowych klientów zyskaliśmy. Opowieści o poszczególnych działaniach, wyglądzie landing page’y może zachować dla siebie. Zostałeś zatrudniony, ponieważ masz odpowiednie kompetencje i zostałeś obdarzony zaufaniem, że wiesz co robić by osiągać efekty.

3. Wyciągaj wnioski

Przekazanie suchych faktów to za mało aby skutecznie przekonać szefa o zasadności realizowanych działań. To Twoim zadaniem jest bieżące analizowanie parametrów prowadzonych działań i ich kontrola. Natomiast Twojego przełożonego najbardziej będzie interesował wynik przeprowadzonych akcji, osiągnięte rezultaty oraz wnioski dotyczące działań, które warto powtarzać lub nie. Dlatego też najlepiej będzie, jeśli przedstawisz tylko kluczowe rezultaty prowadzonych działań.

4. Wybierz najlepsze wskaźniki

Jako marketingowiec masz możliwość określenia skuteczności i wydajności swoich działań wieloma różnymi parametrami, ale to nie znaczy, że powinieneś przedstawić je wszystkie. Pamiętaj, że według badań Fournaise Marketing 70% CEO uważa, że marketingowcy zasypują ich i rady nadzorcze zupełnie nieistotnymi z ich punktu widzenia danymi. Co jest najważniejsze dla nich? Na pewno będą to wyniki finansowe i wpływ Twojej pracy na nie. Dlatego powinieneś przedstawić wskaźniki marketingowego odnoszące się do wygenerowanego przychodu i poniesionych kosztów. Dokładniejsze propozycje takich wskaźników znajdziesz tutaj.

5. Przekazuj odpowiednie informacje

Cechą dobrego komunikatu jest jego odpowiednia zawartość. Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim popieraj swoje stwierdzenia jednym ale najważniejszym parametrem i to takim, który obiektywnie i bezsprzecznie pokaże efektywność realizowanych działań. Tak jak warto dobrać odpowiednie wskaźniki tak samo warto przekazywać tylko najważniejsze dane. Drugim aspektem, na który warto zwrócić uwagę jest powiązanie przekazywanych informacji z tematem spoktania. Łatwo jest mówiąc zbyt dużo skierować rozmowę na złe tory i niebezpiecznie oddalić się od celu spotkania.

6. Bądź przygotowany

Na pewno zdążyłeś już poznać swojego przełożonego, dyrektora czy szefa. Wiesz jak analizuje dane  i  na co zwraca uwagę. Powinieneś przed spotkaniem spojrzeć swoimi oczami na materiały, które chcesz mu pokazać  i zadać pytania jakie możesz od niego usłyszeć. Z drugiej strony jeśli jeszcze go nie znasz to zastanów się jakie Ty zadałbyś pytania. Po co to? Taki zabieg pozwoli Ci się lepiej przygotować do spotkania. Dzięki temu nabierzesz pewności siebie oraz zyskasz w oczach szefa profesjonalny wizerunek. Pamiętaj zrób wszystko żeby   odpowiedzieć na pytania, które mogą paść z drugiej strony.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]