Marketing Automation to potężna technologia, która dostarcza sprzedawcom niezwykle cennych narzędzi do zarządzania strategią marketingową. Należy jednak pamiętać, iż samo ich posiadanie nie sprawi, że od razu odniesiemy spektakularny sukces. Kluczem jest właściwe jego wdrożenie oraz odpowiednie wykorzystanie konkretnych funkcjonalności.
Marketing automation a CRM
Oprogramowanie marketing automation pod wieloma względami przypomina narzędzia CRM – oba dysponują ogromnym technologicznym potencjałem. Odpowiednio służyć nam będą jednak tylko wtedy, gdy prawidłowo przeprowadzimy proces implementacji i będziemy właściwie nimi zarządzać. Podobnie jak w przypadku CRM – wiele firm zafascynowanych jest możliwościami, jakie dostarcza nam narzędzie do automatyzacji. Brak im jednak odpowiedniego planu, który zapewniłby oczekiwany sukces. Dlatego, pierwszym i najważniejszym krokiem jest zidentyfikowanie potencjalnych pułapek podczas wdrażania automatyzacji. Poniżej parę wskazówek jak od razu znaleźć się na tej właściwej drodze.
Klucz do sukcesu tkwi w 6 prostych krokach
Krok 1. Zdefiniuj swoje cele i oczekiwania
Jak przy każdym nowym projekcie, tak i tutaj przed wprowadzeniem automatyzacji pierwszą niezbędną czynnością jest ustalenie celów, jakie pragniemy osiągnąć z pomocą nowego systemu. Bardzo często zdarza się też, że nowy software zastępuje po części stosowane już przez nas narzędzia (np. te do e-mail marketingu, marketingu społecznościowego lub analityki). Warto więc zastanowić się, czy nie płacimy za coś podwójnie – z pewnością są usługi, z których można zrezygnować decydując się na kompleksowe narzędzie do automatyzacji.
Krok 2. Wybierz odpowiednie rozwiązanie z zakresu marketing automation
Kiedy już ustalisz swoje oczekiwania i budżet, jaki możesz na to przeznaczyć, ważne jest by określić które rozwiązanie potrzebne jest akurat Twojej firmie. Branża marketing automation z każdym dniem dynamicznie się rozszerza – warto więc wiedzieć na co należy zwracać uwagę. Jakie powinny być decydujące czynniki?
– Zestaw funkcji. Większość platform z pozoru oferuje bardzo zbliżone usługi i narzędzia – wśród nich są głównie automatyczna wysyłka, śledzenie klienta na stronie WWW, lead scoring i inne. Należy wybrać taką ofertę, która w pełni spełnia nasze oczekiwania, a jednocześnie nie będziemy musieli płacić za usługi całkowicie dla nas zbędne.
– Łatwość użytkowania. Krytycznym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji jest oczywiście funkcjonalność systemu. Najlepszym będzie ten, który posiada intuicyjny, przyjazny interfejs a nauka jego obsługi nie zajmie nam dużo czasu.
– Integracje. Należy także szukać takich platform, które umożliwią nam pełną integrację z systemami, z których już korzystamy. Zastanów się, które integracje będą niezbędne dla prawidłowego działania działów marketingu i sprzedaży. Jeśli używasz bardziej złożonego systemu CRM, ważne byś wybrał narzędzie, które umożliwi synchronizację przez API.
– Wsparcie. Nie jest tajemnicą poliszynela, że dobra obsługa i odpowiednie wsparcie to absolutna podstawa. Upewnij się, że Twój potencjalny dostawca równo traktuje zarówno duże korporacje, jak i małych przedsiębiorców, a jego dział obsługi jest kompetentny i zawsze dostępny.
– Cennik. Modele wyceny znacznie różnią się od siebie, w zależności od firmy. Nie należy sugerować się jednak tylko atrakcyjną ceną – przede wszystkim musimy upewnić się, że firma, oprócz dostępu do samych narzędzi, dostarczy nam także odpowiednie wsparcie i regularną edukację. A także, co najważniejsze, że umowa skonstruowana jest w sposób prawidłowy. Inaczej może okazać się, że zobowiązaliśmy się do niezbyt satysfakcjonującej współpracy przez długie lata.
Krok 3. Zastanów się, co jeszcze jest niezbędne dla implementacji narzędzia
Gdy dokonałeś już wyboru musisz rozważyć co jeszcze należy zrobić przed wdrożeniem systemu. Oprócz budżetu należy również upewnić się, ze dysponujemy odpowiednim personelem do jego obsługi. Jeśli tak nie jest, warto pomyśleć o zatrudnieniu konsultanta, który pomoże nam opracować całą strategię. Innym ważnym aspektem jest zastanowienie się nad tym, jak wdrożenie takiego narzędzia wpłynie na kulturę naszej organizacji. Automatyzacja sprawia, że zaciera się granica między terytorium marketerów, a sprzedawcami . Warto wiedzieć o tym wcześniej i odpowiednio przygotować zarówno swój personel, jak i nowe, niezbędne procedury.
Krok 4. Ułóż odpowiedni plan
Posiadanie planu jest niezbędne praktycznie w każdej strategii marketingowej. Także i w tej. Niezbędne jego elementy w marketing automation to, przykładowo: przydzielenie odpowiednich ról (ustalenie administratorów, użytkowników i zasad korzystania z narzędzia), współpraca ze sprzedażą w celu ustalenia procedur, sprawdzenie jak platforma zintegruje się z innymi systemami, integracja formularzy kontaktowych, form subskrypcji i innych form lead generation na swojej stronie, konfiguracja zarządzania subskrypcjami oraz zaprojektowanie strony docelowej i szablonu wiadomości do użytkowników tak, by były spójne, zarówno ze sobą, jak i z wizerunkiem całej marki. Istnieje oczywiście znacznie więcej aspektów, które uwzględnić należy w swoim planie a podane podpunkty są jedynie namiastką.
Krok 5. Zacznij od najprostszych funkcji i rozwijaj je stopniowo
Zdajemy sobie sprawę, jak kuszące jest korzystanie z tych wszystkich nowych funkcji naraz, i w dodatku od samego tylko początku. Dla dobra wszystkich najlepiej jest jednak zacząć od podstaw. Z początku wybrać należy narzędzia, które są dla nas absolutnie niezbędne, stopniowo dodając coraz to nowe dopiero gdy już nauczymy się odpowiednio poruszać po platformie. Tylko wtedy gdy nabierzemy odpowiedniego doświadczenia unikniemy wielu niepotrzebnych błędów i rozsądnie będziemy korzystać z wielu funkcji, które oferuje nam system.
Krok 6. Zastanów się, czy jest Ci niezbędna pomoc z zewnątrz
Zazwyczaj przy implementacji niezbędna okazuje się być pomoc osoby z zewnątrz. Wymaga to bowiem specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, którego, z oczywistych względów, brakować może w Twojej firmie. Wykwalifikowana kadra może jednak nie tylko dostarczyć Ci wsparcie w samym procesie wdrażania, ale i potem na stałe uczestniczyć przy planowaniu strategii i bieżących kampanii.
Z pewnością istnieje wiele innych aspektów niezbędnych do uwzględnienia przy początkach przygody z automatyzacją marketingu. Pamiętać należy jednak, że tylko prawidłowe i mądre użycie narzędzi, do których mamy dostęp zagwarantuje nam długotrwały i widoczny sukces.