Jak poprawnie wprowadzać zgody w kontekście RODO? Sprawdź nowe funkcje w SALESmanago

Umowy z prywatnymi odbiorcami, osoby zapisane na newsletter, dane pracowników czy bazy mailingowe naszego sklepu. To wszystko podlega ochronie. Przed RODO nie uchroni się nikt.

RODO lub GDPR to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Stosuje się je do przetwarzania danych osobowych, definiowanych jako jakiekolwiek operacje wykonywane na danych osobowych. Pod rozporządzenie RODO podlega każdy przedsiębiorca prowadzący działalność na terenie Unii Europejskiej. Może to być działalność w jakiejkolwiek formie prawnej: spółka, jednoosobowa działalność gospodarcza, czy nawet oddział w Unii Europejskiej przedsiębiorcy mającego siedzibę poza Unią. Aby działać zgodnie z prawem unijnym i krajowym wymagane jest posiadanie udokumentowanych zgód na przetwarzanie danych osobowych.

Warunki wyrażenia zgody według RODO:

1.Możliwość wycofania zgody

RODO wprowadza obowiązek poinformowania o możliwości wycofania takiej zgody (funkcja “zapomnij mnie”), jak również o tym że  wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Jeśli administrator chce pozyskać zgody, powinien już na samym początku przewidzieć mechanizm ich wycofania – zastanowić się jak będzie można ją odwołać. Wycofanie tej zgody powinno być tak samo proste jak jej wyrażenie.

2. Dobrowolność

RODO stawia ogromny nacisk na dobrowolność wyrażonej zgody – oceniana jest ona w kontekście sytuacyjnym. Oznacza to, że jako punkt wyjścia należy przyjąć że jeśli odmowa udzielania zgody wywoła negatywne konsekwencje dla odmawiającej osoby, wówczas zgoda nie będzie dobrowolna.

3.Zapytanie o zgodę

Zapytanie o zgodę musi być zwięzłe, a jeśli odbywa się ono w formie elektronicznej, nie może zakłócać niepotrzebnie korzystania z usługi. Pytanie te, nie mogą być uciążliwe dla osób do których są kierowane. Zgoda nie może mieć charakteru abstrakcyjnego, osoba wyrażająca zgodę musi zrozumieć istotę zgody, jej cel i skutki, musi więc posiadać pełne rozeznanie, konkretnie przez kogo i w jakim celu jej dane będą przetwarzane.

 

Jakie informacje zawierają zgody?

W treści takiej zgody pojawia się zazwyczaj formuła, która zawiera informację o możliwości jej wycofania, wykonywaniu działań wobec użytkownika (na przykład przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną) czy zawierającą informację do jakich celów będą wykorzystywane te dane – np. profilowanie.

 

Jak mogę pozyskiwać zgody na przetwarzanie danych?

Są na to dwa sposoby; poprzez formularze kontaktowe i API. Korzystając z formularzy zgody możesz pozyskiwać za pomocą formularzy systemowych, które dołączasz w pop-upach. W praktyce oznacza to dla Ciebie dodanie małego checkboxu z formułą zgody.

Jeśli chcesz dodać zgodę poprzez API, wystarczy że za pomocą contact/upsert dodasz informacje o kontaktach. Możesz również przesłać informację o wyrażeniu zgody przez kontakt dodając formułę – ważne jest, by była ona stworzona w systemie.

 

Tworzenie zgody w SALESmanago

Samo tworzenie zgody jest bardzo proste i intuicyjne. Przejdź do zakładki Ustawienia => Inne => Lista zgód. To właśnie tam stworzysz zgody, które później będa zapisywać się na liście. Pamiętaj, że nie możesz usunąć ani zmienić jej nazwy – jedynie zmienić jej treść.

[1] Dodaj nową zgodę – tu możesz dodać nową zgodę

[2] – gdy utworzysz zgodę, pojawi się ona na liście. Każda stworzona zgoda w systemie posiada historię zmian, która rozwinie się po naciśnięciu strzałki zaznaczonej na powyższej ilustracji.

 

Dodawanie zgody

W dodawaniu nowej zgody, możesz wprowadzić pierwsze ustawienia: [1] Nazwa – wprowadź nazwę zgody. Raz ustawiona nazwa nie może zostać zmieniona. Nazwa zgody może składać się tylko z liter (a-z), cyfr (0-9) i podkreślników ( _ ). [2] Treść zgody – wprowadź treść zgody. Dzięki możliwości edycji zgody możesz później aktualizować jej treść. Możesz formatować czcionkę, a także dodawać podlinkowania.
Klikając w ikonkę zapisz, zapiszesz zgodę w systemie. 

Edytowanie zgody

Wybierz konkretną zgodę na liście i naciśnij strzałkę po prawej stronie, która rozwinie historię zmian zgody.

[1] Aktualizuj – naciśnij przycisk, by edytować treść zgody. Najaktualniejsza treść zgody znajduje się na pierwszej pozycji.

Przykład zastosowania: Początkowo chcesz tylko stworzyć zgodę na przetwarzanie danych osobowych klienta, np. „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych”. Jeśli chcesz ja wyedytować, możesz później sprawdzić historię zmian jej zmian wraz z datą modyfikacji – np. „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu badania moich preferencji”.

Jak dodać zgodę do formularza?

Przejdź do zakładki Pozyskuj kontakty => Pozyskaj kontakty => Pop-up / Exit pop-up => Stwórz = > Express. Po wybraniu typu formularza, w drugim kroku możesz wybrać pola, które będą pojawiać się w formularzu.

Po kliknięciu [ + ] Dodaj nowe pole z rozwijanej listy wybierz Zgodę z listy zgód, po czym zatwierdź swój wybór. Następnie przejdź do ustawień, klikając ikonę ołówka widniejącą po prawej stronie etykiety z nazwą dodanego właśnie przez Ciebie pola.

[1] Zgoda – z rozwijanej listy wybierz zgodę, którą chcesz zamieścić w formularzu. Jeśli nie możesz wybrać z listy żadnej zgody, ponieważ nie stworzyłeś żadnej do tej pory, naciśnij przycisk [5] Dodaj nową zgodę.

[2] Treść zgody – po wybraniu konkretnej zgody w polu wyświetli się jej treść. Za pomocą selektora kolorów znajdującego się po prawej stronie pola tekstowego możesz zmienić kolor czcionki.

[3] Wyświetl zgodę jako pole z wyborem (checkbox) – zgoda będzie wyświetlała się na formularzu jako pole do zaznaczenia.

[4] Pole wymagane – zaznacz opcję, jeśli chcesz, żeby zaznaczenie zgody było wymagane, by przesłać formularz.

[5] Dodaj nową zgodę – wybierz w przypadku, kiedy chcesz stworzyć zgodę od nowa.

Po wprowadzeniu wszystkich ustawień, kliknij przycisk Zapisz.

Do jakich formularzy mogę dodać zgodę?

Każda zgoda stworzona bezpośrednio w kreatorach jest zapisywana na liście zgód, która znajduje się na platformie w zakładce Ustawienia => Inne => Lista zgód.

Zgodę można dodać do następujących formularzy:

Pop-up (Ekspres i Zaawansowany), Formularz (Ekspres i Zaawansowany), Landing page, Sidebar, Live Chat.

 

Gdzie mogę znaleźć zgody?

Można je znaleźć w dwóch miejscach – na karcie kontaktu i na liście zgód.

Informacja o tym, że kontakt potwierdził lub nie potwierdził zgody przesłanej w formularzu widnieje na karcie kontaktu. Informacje zaprezentowane są w postaci listy, zawierające wszystkie zgody, które były wysłane do kontaktu. Taka lista może posłużyć za dokumentację, dzięki której wykażesz, że Twoje działania wobec danego kontaktu są zgodne z prawem, a użytkownik jest świadomy tego, jakie czynności są wobec niego są wykonywane.

[1] Nazwa zgody – nazwa zgody, którą została przesłana w formularzu do użytkownika.

[2] Status zgody – zielona kropka widnieje przy zgodach, które zostały potwierdzone; pomarańczowa kropka oznacza zgodę, która nie została potwierdzona.

[3] Data potwierdzenia – data, kiedy kontakt wyraził zgodę.

[4] Treść zgody

 

Kolejnym miejscem jest lista zgód. Są na niej zapisane wszystkie zgody jakie były utworzone przez Ciebie w systemie. Każda ze zgód może zostać przez Ciebie zaktualizowana o nową treść – pamiętaj, że w każdym momencie masz możliwość sprawdzenia historii zmian wprowadzonych w zgodzie.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]