Customer Lifecycle Management to koncepcja, według której możliwe jest monitorowanie i wpływanie na cykl życia klienta od samego momentu pozyskania do doprowadzenia pierwszej i kolejnych sprzedaży. Marketing Automation pozwala na odpowiednią komunikację na wszystkich etapach cyklu życia klienta. Dzięki temu budujemy i utrzymujemy relacje z aktualnymi i potencjalnymi klientami.
Zarządzanie całym cyklem życia klienta jest bardzo ważne i pozwala uzyskać optymalną monetaryzację każdego pozyskanego kontaktu. Cykl życia klienta zaczyna się od jego pozyskania, trwa poprzez edukację prowadzącą do zakupu, a potem przez retencję i lojalizację. Marketing Automation domyka tą pętle, mierzy zaangażowanie klientów na każdym etapie i odpowiednio się z nimi komunikuje.
Dostępne funkcjonalności:
- monitoring zachowania kontaktów na każdym etapie cyklu;
- pomiar zaangażowania kontaktów
- programy Lead Nurturing dopasowane do etapu cyklu
- automatyczne działania lojalizujące klientów
Scoring kontaktu i engagement index
Do pomiaru ich zaangażowania służy engagement index. Wskaźnik składa się z kilku podstawowych części. Pierwsza odpowiada za poziom zaangażowania klienta przed podpisaniem umowy, dokonaniem transakcji etc. Druga natomiast określa jego zaangażowanie na etapie utrzymania klienta lub fazy wyjścia. Dokładniejszy podział dotyczy ćwiartek wskaźnika. Występują po kolei:
- faza pielęgnacji
- faza sprzedaży
- retencja
- faza wyjścia
System po umieszczeniu klienta na jednej z połówek mierzy jego zaangażowanie rozumiane jako aktywność w kilku obszarach, min. odbierane wiadomości e-mail, zachowanie na stronie www itp. Następnie w oparciu o scoring przypisuje do odpowiedniego etapu.
Co zyskamy?
- lepszą monetaryzację każdego leada
- zaawansowane możliwości prowadzenia dosprzedaży – automatyczne programy cross-sell, up-sell i win-back
- większa lojalizacja pozyskanych klientów
- skrócenie czasu potrzebnego na zwrot kosztów pozyskania nowego klienta