Jak działać słowami, czyli co filozofia Johna Austina może zmienić w Twojej reklamie

 

Czy reklamy kłamią? Można się nad tym zastanowić, ale John Austin uznałby, że to wyjątkowo jałowe rozważania. Jego zdaniem poszczególne wypowiedzi powinniśmy badać nie pod kątem tego co znaczą, a raczej jak działają na ludzi. 

 

Premiera każdego flagowego smartfona nie może obyć się bez tego dziwnego, współczesnego rytuału: internetowej awantury między fanami różnych marek o to, który telefon jest najlepszy. Jednak gdyby John Austin jeszcze żył nigdy nie wdałby się w tego rodzaju dywagacje. Dyskusja o tym “który telefon jest najlepszy” jest niemożliwa, bo pojęcie “najlepszy” jest tu wyjątkowo niejasne. Wiele cech smartfonów może być opisywana zarówno jako wada, jak i zaleta.

 

Według Austina podobnie wyglądała dyskusja filozoficzna. Różni mocno okopani na swoich stanowiskach ludzie toczyli słowne bitwy, choć niekoniecznie potrafiliby wyjaśnić o co tak konkretnie się kłócą. Zdaniem angielskiego filozofa kluczem do zrozumienia świata nie jest więc tworzenie nowych wydumanych sporów tylko analiza języka, jakim ludzie naprawdę się posługują. 

 

Po pierwsze oddzielił angielski filozof dwa typy wypowiedzi: takie w których coś robimy i takie, w których coś jedynie opisujemy. Przykładowo mówiąc “zwalniam pana” albo “obiecuję ci to” nie opisuje żadnych faktów.

 

Austin nazwał takie wypowiedzi “performatywami” (performatives). Wszystkie różnego rodzaju obietnice, zobowiązania, podziękowania czy inne słowne przedsięwzięcia nie mogą być zdaniem filozofa prawdziwe. Mogą być co najwyżej “szczęśliwe” lub “nieszczęśliwe”. (happy/unhappy). Przykładowo jeżeli sprzedawca mówi “oferuję panu rabat 5%” to zależnie czy jego kompetencje na to pozwalają, czy sytuacja była rozgrywana na “serio” itp to możemy stwierdzić, że złożył obietnicę w sposób “szczęśliwy” lub nie.

 

Problem pojawia się gdy przyjrzymy się zdaniom czysto opisowym np. “ten telefon ma ekran o rozmiarze 5,5 cala” – pozornie nie wykonuję to żadnego działania. Czy jednak na pewno? Mówiąc coś takiego deklaruję pewne stanowisko, stwierdzam jakiś fakt, referuję jakieś okoliczności – słowem, nawet sucha wypowiedź informacyjna może być potraktowana jako pewnego rodzaju działanie. 

 

Austin doszedł więc do wniosku, że najważniejsze jest badanie praktycznych skutków używania takiej, a nie innej wypowiedzi, nie zaś jej znaczenia czy zgodności z prawdą.

 

Każda wypowiedź może pełnić różne funkcje. Jeżeli ktoś mówi na głos na imprezie “jest już północ” to najczęściej nie chce podzielić się zdobytą wiedzą na temat aktualnej godziny, ale pragnie komuś innemu zasugerować, że pora robi się późna i będzie się zbierał. Albo, że czas już podać szampana. 

 

Takie podejście do tematu ma szczególnie istotne znaczenie przy tworzeniu reklamy. Jeżeli dowolny produkt zapakujemy w język suchych faktów, może się okazać, że odbiorca przeżyje wrażenie “ściany tekstu”, albo wręcz uzna produkt za odpychający. Tymczasem selektywny wybór pozornie nieistotnych informacji może dać pozytywny efekt. Przykładowo, teoretycznie sucha informacja o kraju pochodzenia jakiegoś produktu jest przez konsumentów odbierana jako kryterium jakości. Dlatego tak częste napisy typu “niemiecka jakość”, “designed in California”, które mają odwrócić uwagę klienta od azjatyckiego miejsca produkcji. 

 

W filozofii Johna Austina widzimy też zatarcie się różnicy pomiędzy sferą “działania” a sferą “mówienia”. Ostatecznie każda wypowiedź jest swego rodzaju aktem działania i w tym kontekście najlepiej jest ją badać. I… wykorzystywać. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]