Jak działa Marketing Automation w B2C i 3 innych modelach biznesowych

Statystycznie Marketing Automation najpopularniejszy jest w wypadku B2C i to realizowanego poprzez e-commerce. Jest to taki rdzenny dla automatyzacji marketingu i sprzedaży obszar. Tymczasem, równie dobre efekty możemy osiągać zarówno w popularnym modelu B2B, jak i modelach B2G, C2B i C2C. Marketing Automation bazuje na dopasowaniu treści/oferty do odbiorcy i sprawdza się niezależnie od modelu, w którym działamy.

E-Commerce może zostać wykorzystany nie tylko w modelu B2C. Jeśli trochę poeksperymentujemy w obszarze kto i komu, co sprzedaje, gdzie i jak finalizuje transakcje, to możemy znaleźć nowe miejsca i sposoby na rozwój firmy. Tak powstały różne modele:

  • B2C – business-to-consumer, czyli firmy sprzedają klientom detalicznym;
  • B2B – business-to-business, firmy sprzedają innym firmom;
  • C2B – consumer-to-business, konsument zgłasza zapotrzebowania a firmy konkurują o zamówienie;
  • C2C – consumer-to-consumer, konsumenci handlują między sobą, np. allegro.

Zależnie od modelu, w którym zaczniemy działać, inaczej wykorzystamy możliwości Marketing Automation. Każdy z tych modeli zakłada inny sposób komunikacji, dotarcia do klienta i finalizacji transakcji. Poniżej opisujemy jak wykorzystać automatyzacje marketingu w każdym z nich.

1. B2C

Najpopularniejszy model. Kiedy oferujemy produkty konsumentom detalicznym, to działamy w ramach bardzo konkurencyjnego rynku, na którym wygrywa ten który najszybciej i najlepiej odpowie na potrzeby potencjalnych i aktualnych klientów. Firmy e-Commerce działające w ten sposób najczęściej wykorzystując mechanizmy dynamicznego dopasowywania treści w wiadomościach e-mail i na stronie WWW, tak aby zawsze docierać do konsumenta z precyzyjnie dopasowanym komunikatem lub ofertą. Często mechanizmy te używane są w formie dynamicznych wiadomości e-mail lub jako ramki produktowe na stronie WWW, w których wyświetlają się produkty dopasowane do indywidualnych odwiedzających.

Czytaj więcej:Podstawowe automatyzacje do wykorzystania w eCommerce

2. B2B

Drugi najczęściej spotykany model w wypadku firm korzystających z Marketing Automation. Jeśli sprzedajemy usługi i produkty innym firmom, to dla nas będzie najważniejsza informacja kiedy i czy nasi kontrahenci czytają nasze wiadomości e-mail i odwiedzają stronę WWW. SALESmanago Marketing Automation identyfikuje wizyty firm na stronie WWW, podając kiedy, jaka firma i co przeglądała. Dodatkowo możliwe jest połączenie skrzynek pocztowych handlowców z systemem, dzięki czemu wiedzą oni kto otwiera ich wiadomości e-mail, a kto nie. Co więcej system może automatycznie powiadamiać handlowców o konieczności kontaktu z daną osobą lub jej gotowości do dokonania zakupu. Poniżej przykładowa rozpoznana wizyta firmy na stronie WWW.

Czytaj więcej:Marketing zaczyna obsługiwać coraz większą część procesu zakupowego w B2B

3. C2B

Nietypowy model biznesowy, który opiera się na sytuacji w której to konsumenci oferują firmom możliwość dokonania sprzedaży, czyli po prostu umieszczają oferty zakupu. Model ten jest na tyle mało popularny, że często jest zaliczany do sektora B2C i część firm analitycznych nie uznaje go jako osobnego działu. Najczęściej model ten stosowany jest na platformach e-Commerce, gdzie konsumenci umieszczają oferty zakupu , na które reagują firmy konkurując między sobą. W tym wypadku system Marketing Automation może automatycznie łączyć konsumentów poszukujących danego produktu z firmami, które są wstanie go dostarczyć.

4. C2C

Typowy model spotykany w wypadku praktycznie każdego portalu aukcyjnego. W tym wypadku to konsumenci sprzedają konsumentom. Oczywiście trudno sobie wyobrazić sytuację, w której indywidualne osoby kupują system klasy Marketing Automation, aby sprzedać pojedyncze produkty na wirtualnej aukcji. Natomiast całkowicie realne jest wdrożenie takiego systemu przez samą platformę oferującą możliwość zawierania transakcji pomiędzy konsumentami. I w tym wypadku można wykorzystać moduł monitorowania i identyfikowania zachowania osób na stronie WWW do sprzedaży dodatkowych pakietów/usług premium bardziej aktywnym użytkownikom serwisu. Można też do tych, którzy głównie na nim kupują wysyłać ofertę produktów, które pasują do ich profilu lub były przez nich przeglądane. Dzięki temu niskim kosztem zwiększymy skuteczność naszej platformy. Kolejny pomysł to udostępnienie osobom sprzedającym dodatkowych możliwości promocji wśród osób, które oglądają ich oferty lub ogłoszenia pokrewne. Po wykupieniu takiej opcji system mógłby wysyłać wiadomość e-Mail lub SMS do każdego zainteresowanego danym ogłoszeniem lub wyświetlać je wyżej w wynikach wyszukiwania lub na stronie głównej, tym osobom, które faktycznie interesują produkty/usługi tego typu.

Podsumowanie

Niezależnie od przyjętego modelu system Marketing Automation pomoże skuteczniej połączyć każdego potencjalnego klienta z odpowiednią treścią, ofertą, komunikatem czy innym działaniem marketingowym lub sprzedażowym. Najlepsi w tym obszarze robią wszystko, aby dokładnie poznać preferencje swoich klientów i pomóc im kierując do nich spersonalizowaną i dopasowaną komunikację.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]