Statystycznie Marketing Automation najpopularniejszy jest w wypadku B2C i to realizowanego poprzez e-commerce. Jest to taki rdzenny dla automatyzacji marketingu i sprzedaży obszar. Tymczasem, równie dobre efekty możemy osiągać zarówno w popularnym modelu B2B, jak i modelach B2G, C2B i C2C. Marketing Automation bazuje na dopasowaniu treści/oferty do odbiorcy i sprawdza się niezależnie od modelu, w którym działamy.
E-Commerce może zostać wykorzystany nie tylko w modelu B2C. Jeśli trochę poeksperymentujemy w obszarze kto i komu, co sprzedaje, gdzie i jak finalizuje transakcje, to możemy znaleźć nowe miejsca i sposoby na rozwój firmy. Tak powstały różne modele:
- B2C – business-to-consumer, czyli firmy sprzedają klientom detalicznym;
- B2B – business-to-business, firmy sprzedają innym firmom;
- C2B – consumer-to-business, konsument zgłasza zapotrzebowania a firmy konkurują o zamówienie;
- C2C – consumer-to-consumer, konsumenci handlują między sobą, np. allegro.
Zależnie od modelu, w którym zaczniemy działać, inaczej wykorzystamy możliwości Marketing Automation. Każdy z tych modeli zakłada inny sposób komunikacji, dotarcia do klienta i finalizacji transakcji. Poniżej opisujemy jak wykorzystać automatyzacje marketingu w każdym z nich.
1. B2C
Najpopularniejszy model. Kiedy oferujemy produkty konsumentom detalicznym, to działamy w ramach bardzo konkurencyjnego rynku, na którym wygrywa ten który najszybciej i najlepiej odpowie na potrzeby potencjalnych i aktualnych klientów. Firmy e-Commerce działające w ten sposób najczęściej wykorzystując mechanizmy dynamicznego dopasowywania treści w wiadomościach e-mail i na stronie WWW, tak aby zawsze docierać do konsumenta z precyzyjnie dopasowanym komunikatem lub ofertą. Często mechanizmy te używane są w formie dynamicznych wiadomości e-mail lub jako ramki produktowe na stronie WWW, w których wyświetlają się produkty dopasowane do indywidualnych odwiedzających.
Czytaj więcej:Podstawowe automatyzacje do wykorzystania w eCommerce
2. B2B
Drugi najczęściej spotykany model w wypadku firm korzystających z Marketing Automation. Jeśli sprzedajemy usługi i produkty innym firmom, to dla nas będzie najważniejsza informacja kiedy i czy nasi kontrahenci czytają nasze wiadomości e-mail i odwiedzają stronę WWW. SALESmanago Marketing Automation identyfikuje wizyty firm na stronie WWW, podając kiedy, jaka firma i co przeglądała. Dodatkowo możliwe jest połączenie skrzynek pocztowych handlowców z systemem, dzięki czemu wiedzą oni kto otwiera ich wiadomości e-mail, a kto nie. Co więcej system może automatycznie powiadamiać handlowców o konieczności kontaktu z daną osobą lub jej gotowości do dokonania zakupu. Poniżej przykładowa rozpoznana wizyta firmy na stronie WWW.
Czytaj więcej:Marketing zaczyna obsługiwać coraz większą część procesu zakupowego w B2B
3. C2B
Nietypowy model biznesowy, który opiera się na sytuacji w której to konsumenci oferują firmom możliwość dokonania sprzedaży, czyli po prostu umieszczają oferty zakupu. Model ten jest na tyle mało popularny, że często jest zaliczany do sektora B2C i część firm analitycznych nie uznaje go jako osobnego działu. Najczęściej model ten stosowany jest na platformach e-Commerce, gdzie konsumenci umieszczają oferty zakupu , na które reagują firmy konkurując między sobą. W tym wypadku system Marketing Automation może automatycznie łączyć konsumentów poszukujących danego produktu z firmami, które są wstanie go dostarczyć.
4. C2C
Typowy model spotykany w wypadku praktycznie każdego portalu aukcyjnego. W tym wypadku to konsumenci sprzedają konsumentom. Oczywiście trudno sobie wyobrazić sytuację, w której indywidualne osoby kupują system klasy Marketing Automation, aby sprzedać pojedyncze produkty na wirtualnej aukcji. Natomiast całkowicie realne jest wdrożenie takiego systemu przez samą platformę oferującą możliwość zawierania transakcji pomiędzy konsumentami. I w tym wypadku można wykorzystać moduł monitorowania i identyfikowania zachowania osób na stronie WWW do sprzedaży dodatkowych pakietów/usług premium bardziej aktywnym użytkownikom serwisu. Można też do tych, którzy głównie na nim kupują wysyłać ofertę produktów, które pasują do ich profilu lub były przez nich przeglądane. Dzięki temu niskim kosztem zwiększymy skuteczność naszej platformy. Kolejny pomysł to udostępnienie osobom sprzedającym dodatkowych możliwości promocji wśród osób, które oglądają ich oferty lub ogłoszenia pokrewne. Po wykupieniu takiej opcji system mógłby wysyłać wiadomość e-Mail lub SMS do każdego zainteresowanego danym ogłoszeniem lub wyświetlać je wyżej w wynikach wyszukiwania lub na stronie głównej, tym osobom, które faktycznie interesują produkty/usługi tego typu.
Podsumowanie
Niezależnie od przyjętego modelu system Marketing Automation pomoże skuteczniej połączyć każdego potencjalnego klienta z odpowiednią treścią, ofertą, komunikatem czy innym działaniem marketingowym lub sprzedażowym. Najlepsi w tym obszarze robią wszystko, aby dokładnie poznać preferencje swoich klientów i pomóc im kierując do nich spersonalizowaną i dopasowaną komunikację.