Jak budować własne listy adresowe do celów e-Mail Marketingowych

Jedną z najważniejszych podstaw skutecznego e-Mail Marketingu jest dobra lista mailingowa, a takiej listy niestety nie da się kupić. Banalne stwierdzenie, które niestety w dalszym ciągu nie jest dla wszystkich oczywiste. Świadomi słabości kupionych list , kuszeni różnymi ofertami, ulegamy i kupujemy gotowe rozwiązania. Wybieram wyjście łatwiejsze unikając wysiłku na rzecz zbudowania własnej listy mailingowej, która wsparta dobrymi relacjami z odbiorcami stanowi najważniejszy zasób przedsiębiorstwa. Jak więc zacząć?

Po pierwsze, dlaczego nie należy kupować list mailingowych? Powodów jest co najmniej kilka, dlatego też omówmy dwa najważniejsze:

1. Nie ma czegoś takiego jak dobra lista mailingowa na sprzedaż

Każdy, kto posiada naprawdę dobrą listę mailingową nie zdecyduje się na jej sprzedaż. Powód jest prosty. Jeśli udostępnimy listę na wolnym rynku, to z każdym użyciem wzrośnie „zmęczenie” adresatów i spadnie jej wartość. Dlatego też status „na sprzedaż” oznacza, że każdy z e-maili na liście dostał już i będzie dostawał sporą ilość wiadomości od wszystkich. Zanim kupisz listę mailingową odpowiedz na dwa pytania:

  • Czy zdecydowałbyś się udostępnić komuś innemu listę osób, które same się do Ciebie zgłosiły zainteresowane otrzymywaniem wiadomości ofertowych głównie od CIebie?
  • Czy sam zapisałbyś się na taką listę mailingową?

2. Kontakty z takiej listy nigdy o Tobie nie słyszały

Nawet, jeśli kupiona przez Ciebie lista zawiera adresy osób, które same się do niej zapisały, to zapisały się w miejscu zupełnie z Twoją firmą niepowiązanym. Przez co, kiedy dostaną od Ciebie wiadomość, to w większości wypadków odbiorą ją jako spam, gdyż o Tobie nie słyszeli i nie zapisywali się na Twoje wiadomości. Oprócz zmarnowanego czasu i pieniędzy na taką wysyłkę stracisz coś dużo cenniejszego. Im częściej Twoje wiadomości będą zaznaczane jako SPAM, tym bardziej ucierpi reputacja Twojego IP i dostarczalność maili do skrzynek odbiorców.

Dodatkowo o słabości takich list świadczy podejście firm dostarczających usługi e-Mail Marketingu. Każda z nich będzie naciskać na swoich klientów, aby realizowane wysyłki były kierowane tylko do list zbudowanych w oparciu o opt-in. Praktyka ta wynika z troski o własne serwery oraz dobro klientów. Pozwala ona na zapewnienie wysokiej dostarczalności wiadomości e-mail do skrzynek odbiorców.

Skoro już wiemy dlaczego nie warto opierać swojego e-Mail Marketingu o kupione listy adresowe, to rozważmy jak ją skuteczniej zbudować w oparciu o opt-in. Według danych pochodzących z MarketingSherpa, aż 77% respondentów wskazało formularze kontaktowe, jako główne narzędzie gromadzenia adresów email. Jednakże sposób zapisu to kwestia późniejsza. Najpierw musimy zadbać, aby potencjalni klienci chcieli odszukać naszą firmę i pozostawić nam swój adres email.

Po pierwsze musimy zadbać o ilość osób odwiedzających naszą stronę internetową. Na tym etapie pomoże nam tworzenie atrakcyjnych treści i publikacja ich na firmowym blogu. Pamiętajmy, że każdy wpis na blogu to kolejna strona, którą można zindeksować w wyszukiwarkach. Przez co, gdy internauci będą wyszukiwać interesujące ich treści będziemy mieli większą szansę do nich trafić. Warto, również połączyć nasz blog z Social Media i pozwolić na udostępnianie naszych wpisów. Wymienione działań pozwolą nam zainteresować odwiedzających w długookresowej perspektywie. Natomiast na początku warto je wesprzeć płatnymi akcjami:

  • reklamą w systemie Pey-Per-Click;
  • reklamą w Social Media;
  • promowaniem blogu na pokrewnych portalach tematycznych.

W drugim kroku, gdy już zadbamy o odwiedzających. Przeanalizujmy czego u nas szukają i co możemy im zaproponować. Dobrym pomysłem jest zaoferowanie jakiegoś rodzaju „przynęty”, która zachęci odwiedzających do dokonania konwersji na stronie WWW. Taką zachętą może być: e-book, kod rabatowy, specjalny rodzaj usługi, darmowa porada, dostęp do ciekawych treści czy funkcji. Jednakże, na tym etapie przyda nam się system Marketing Automation, który umożliwi monitorowanie i identyfikowanie klientów i ich zainteresowań. Co pozwoli nam dobrze dobrać oferowane treści oraz sprawdzać: kto, kiedy i co pobrał.

Trzeci ostatni krok, to przygotowanie odpowiednich formularzy, które pozwolą na konwersję anonimowych odwiedzających na zidentyfikowanych użytkowników. Tutaj również pomoże system Marketing Automation i oferowane przez niego progresywne formularze. Dzięki zastosowaniu formularzy dostosowujących ilość pól i pobieranych informacji do stopnia zaangażowania indywidualnego odwiedzającego jesteśmy w stanie gromadzić adresy i budować kompletne profile użytkowników.

Na koniec, 3 najpopularniejsze sposoby pozyskiwania adresów email i 3 najskuteczniejsze metody według badań MarketingSherpa. Trzy najbardziej popularne metody budowania list mailingowych online to:

  • formularze kontaktowe na stronie WWW – 77%;
  • przycisk „udostępnij” poprzez portal społecznościowy w treści e-mail’a – 48%;
  • formularze rejestracji w trakcie dokonywania zakupu – 41%.

Natomiast wśród trzech najbardziej efektywnych taktyk znalazły się:

  • formularze rejestracji w trakcie dokonywania zakupu – 61%;
  • wydarzenia online, np. szkolenia online – 41%;
  • formularze kontaktowe na stronie WWW – 37%.

Pamiętajmy, że każdy proces należy monitorować i tak samo jest z pozyskiwaniem nowych kontaktów. Będziemy potrzebować narzędzia mogącego wskazać, które działania czy formularze generują najlepsze efekty i dać nam wskazówkę co rozwijać dalej, co poprawić, a z czego zrezygnować. Tak zbudowana lista adresowana to prawdziwie istotny zasób przedsiębiorstwa, który pomoże skutecznie prowadzić działania na rynku.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]