Historia komputera: od Leibniza do Linuxa [zdjęcia]

Pamiętasz, jak skrzypi stalówka po papierze? Jaki dźwięk wydaje słuchawka telefonu stacjonarnego, odłożona na widełki? Jaki niepokój towarzyszy Ci, kiedy musisz zapytać nieznajomego o drogę, bo zapomniałeś mapy i zgubiłeś się w mieście? Czy w ogóle potrafisz sobie jeszcze wyobrazić życie bez komputera?

W latach 70. pecety służyły do prostych obliczeń i jeszcze prostszych gier, a dziś nasze smartfony mają większą moc niż komputery NASA, które w 1969 r. pomogły wyekspediować człowieka na Księżyc.

Jak niewiele nam zajęło nam oddanie wszystkich dziedzin życia naszym komputerom! To najbardziej podstawowe narzędzie wyrażania siebie, nawiązywania relacji, zdobywania nowych umiejętności czy zarabiania.


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz ebooka za darmo


Wybierz się z nami w sentymentalną podróż do zamierzchłych czasów, kiedy dyskietka wydawała się rogiem obfitości, a idea arkusza kalkulacyjnego nie prześladowała jeszcze pracowników wszystkich szczebli i zawodów.

 

Archeologia pecetów

Filozofowie i wynalazcy od zawsze zmagali się z pytaniem o to, jak można liczyć szybciej i wydajniej. Najsłynniejszym nowożytnym rozwiązaniem była maszyna Leibniza – niemieckiego myśliciela i matematyka. Maszyna dodawała, odejmowała, mnożyła i dzieliła, a także wyprowadzała pierwiastki kwadratowe.

W 1822 angielski matematyk Charles Babbage wymyślił kalkulator parowy.

Stąd już prosta droga do maszyny Turinga, będącej pierwowzorem komputerów.

 

II Wojna Światowa

Wojna okazuje się silnym bodźcem motywującym do rozwoju technologii i to właśnie wtedy powstają potężne maszyny liczące, tworzone na potrzeby wojska. Najsłynniejszą z nich był Electronic Numerical Integrator And Computer (ENIAC). “Kosztował 500,000 dolarów, ważył 30 ton i zajmował prawie 2,000 stóp kwadratowych przestrzeni” (History.com). Prasa nazwała go “Wielkim mózgiem”.

ENIAC Penn1

ENIAC na wystawie Moore School of Engineering and Applied Science. Copyright 2005 Paul W Shaffer, University of Pennsylvania.

Mikroprocesor

Dla naukowców i biznesmenów stało się oczywistym, ze narzędzie ma potencjał, ale trzeba było uczynić je nieco bardziej kompaktowym. Wynalezienie układu scalonego i rozwój tranzystorów doprowadziły do powstania takich urządzeń jak Kenbak-1 (1971):

Czy cud radzieckiej gospodarki, MIR.

Ale prawdziwą rewolucję przyniósł dopiero mikroprocesor. Zawdzięczamy go Tedowi Hoffowi, inżynierowi Intela. Pierwszy procesor został nazwany „4004” i oferował moc, jaką dysponował ENIAC.

 

Intel 4004

Intel 4004, fot. Luca Detomi

Pierwszym komputerem osobistym wykorzystujacym ten wynalazek był francuski Micral z 1973, wynaleziony przez duet André Truong Trong Thi i Francois Gernelle.

Micral P2

Micral: pierwszy komputer osobisty wykorzystujący mikroprocesor

Wraz z wynalezieniem mikroprocesora historia nabiera tempa.

 

Hipsterskie hobby albo Adam Słodowy 2.0

Komputery osobiste stały się tańsze i bardziej wydaje. Ale w jaki sposób je sprzedawać? W latach 70. komputery były rozrywką z zakresu „Zrób to sam” – zamawiało się z katalogu wysyłkowego zestaw do samodzielnego zmontowania.

Efekt końcowy wyglądał np. jak Altair 8800 firmy Micro Instrumentation and Telemetry Systems (1974).

Altair 8800 Computer

Altair 8800: komputer do składania

W 1975 dwóch gości pracujących dla MITS zorientowało się, że tu są dużo większe pieniądze i zamiast pisać oprogramowanie dla cudzych komputerów powinni przejść na swoje. Nazywali się Paul G. Allen i Bill Gates.

 

W tym samym czasie dwóch innych gości, Steve Jobs and Stephen Wozniak, zaczęli pracę nad Apple I (to jedyny model do samodzielnego składania, jaki wypuściła firma). W 1977 powstał Apple II: miał kolorowy wyświetlacz, kieszonkę na kaset i VisiCalc: pierwszy program do obsługi arkuszy kalkulacyjnych. Dzięki temu komputer stanie się nieodłącznym narzędziem w biurach.

 

Komputery, których nie musisz budować sam

Fani techniki, którzy sami składają swój komputer, to jednak nisza. Definitywnie jest tu większy potencjał! I tak zaczęła się era komputerów adresowanych do masowego odbiorcy, sprzedawanych w gotowych zestawach – z monitorem i klawiaturą, a także oprogramowaniem.

 

Reklama Apple z 1978 przedstawiała nowe życie w dobie komputerów osobistych, które miały być wielofunkcyjne i przydatne dla każdego członka rodziny. Komputer służył w pracy i w domu, dostarczał rozrywki i pomagał w nauce.

 

Podczas gdy Apple prowadziło obszerną kampanię na rzecz obecności swojego sprzętu w szkołach i w domach uczniów, IBM skupiało się na kliencie indywidualnym, szczególnie na przedsiębiorcy (tak, w tamtych zamierzchłych czasach wyobrażano sobie jeszcze biuro bez komputera). Adresowano do nich np. model CPU.

Rok 1982 został przez „Time” nazwany rokiem komputera. W 1983 w samych Stanach Zjednoczonych używano 10 milionów komputerów.

 

Podróbki i ceny

Lata 80. wymagały ustalenia zasad, bowiem mniejsi producenci zaczęli wypuszczać na rynek tanie podróbki komputerów (posuwając się nawet do haseł reklamowych w stylu „Sweeter than Apple”). Columbia Personal Computer naśladował IBM, Outbound Notebook System – Apple II…

Proceder zakończyło kilka spektakularnych pozwów.

Wyścig o najbardziej dostępny sprzęt wygrał w końcu Commodore 64: najlepiej sprzedający się komputer osobisty wszech czasów.
Commodore64

 

GUI

Kolejny ważny krok na drodze do większej przyjazności dla przeciętnego użytkownika wyznacza graficzny interfejs użytkownika: dzięki niemu korzystanie z peceta nie wymaga wpisywania komend, ale polega na bardziej intuicyjnym i naturalnym przesuwaniu i klikaniu ikon czy obrazków.

Pierwszym komputerem, który wdrożył to rozwiązanie, była niesławna Lisa Apple’a: za droga i za wolna. Być może jej porażka była warunkiem późniejszego sukcesu Macintosha.

 

W 1986 powstaje też – nawiązujący do tej filozofii – Windows 1.0.

 

Marketing

Odkąd komputery przestają być zabawką szalonych hobbystów i staje się jasnym, że mówimy tu o wielkim biznesie, losy branży splatają się na zawsze z marketingiem. W 1984 Apple wypuszcza legendarną reklamę podczas Superbowl:

Rok później, 15 marca 1985, zostaje zarejestrowana pierwsza domena .com: ale to materiał na inną opowieść.

Trzecia droga

Rywalizacja między Microsofem a Apple trwała i pożerała masę pieniędzy – w tym pieniędzy konsumentów, dopóki w 1991 Linus Torvalds nie pomyślał, że da się to zrobić inaczej. Określił swoje przedsięwzicie słowami: „Robię (darmowy) system operacyjny (to tylko hobby, nic wielkiego ani profesjonalnego)”. w 2009 z Linuxa, którego pierwsza wersja została wypuszczona w 1994, korzystało w 2009 10 milionów komputerów.

Linux zmienił perspektywę. O ile Microsoft i Apple chciały dawać użytkownikom narzędzia do twórczości, pracy i ekspresji, o tyle Linux zachęcał ich do tego, by sami produkowali narzędzia i uczestniczyli we wspólnym wysiłku jako współbudowniczy, nie jako konsumenci.

 

A Ty?

Tak w skrócie przedstawia się historia komputerów osobistych. Jest tak krótka, że wielu z nas pamięta pewnie jej momenty przełomowe. Co dla Was było największą rewolucją? Co wspominacie szczególnie mocno?

Bibliografia

Przy tworzeniu wpisu korzystaliśmy m.in. z następujących źródeł, które serdecznie polecamy zainteresowanym:

Invention of the PC, History.com

Computer History

Personal Computer History

http://www.livescience.com/20718-computer-history.html

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]