Groza ratowania tonącego statku. Dlaczego retencja klientów jest absolutnie kluczowa dla rozwoju eCommerce

 
Retencja klientów
 

Podnieść żagiel! … lub sprzedaż, jeśli Twój przysłowiowy „statek” jest biznesem eCommerce. Taka decyzja nigdy nie wydaje się błędna, tak właśnie postępują odważni, nieustępliwi menedżerowie i kapitanowie. Aby jednak metafora była trafna, załóżmy, że statek tonie. Czy szybsze poruszanie się do przodu powstrzyma Cię przed zakończeniem podróży na dnie oceanu? A może EMSA lub inna agencja zajmująca się wypadkami na morzu oceni później, że, biorąc pod uwagę sytuację, środki alokowano w niewłaściwym miejscu? W tym krótkim artykule wyjaśnimy, jak firma z wysokim wskaźnikiem churn i niską retencją klientów przypomina tonący statek. Na koniec wskażemy niezawodne, sprawdzone środki zaradcze.

 

Czym jest retencja klientów i wskaźnik retencji

 

Zdolność firmy do utrzymania klientów w czasie nazywamy retencją. Jest to metryka procentowa, informująca o tym, jak dużą część puli klientów udało się zatrzymać do końca danego okresu.

Nowi klienci świeżo pozyskani przez firmę, a także pewna liczba klientów, którzy odeszli kończąc umowę, nie wracając do zakupu lub zamykając subskrypcję, także wpływają na retencję klientów.

Z drugiej strony, retencja może być opisana nie jako stan, ale jako działanie. Z tego punktu widzenia możesz myśleć o retencji jako o sumie wszystkich działań podejmowanych przez Twoją firmę w celu zwiększenia liczby stałych klientów i zwiększenia liczby zakupów w całym ich cyklu życia.

Mówiąc najprościej, retencja to wszystkie wysiłki, które firma podejmuje, aby przekonać klientów do pozostania z nią.

Wskaźnik retencji klienta jest miarą retencji w danym okresie.

 

Customer Retention formuła

 

Skuteczna pielęgnacja retencji klientów wymaga przede wszystkim wiedzy, jak ją wyliczyć.

Wyliczając retencję musimy przede wszystkim określić interesujący nas okres. Możemy na przykład przyjrzeć się bliżej retencji w kwartale lub w roku.

Następnie korzystamy ze wzoru:

[ (liczba klientów na koniec okresu — liczba klientów pozyskanych w okresie) / liczba klientów na początku okresu] x 100

Jeśli:

  • założymy roczny okres dla wskaźnika retencji klientów
  • rok zaczynaliśmy z 20 klientami
  • w ciągu roku pozyskaliśmy dodatkowych 5 klientów 
  • jednak jeden z naszych klientów zrezygnował

Otrzymujemy formułę:

[ (24 – 5) / 20 ) ] x 100

co daje nam wskaźnik retencji na poziomie 95% .

 

Najczęściej przytaczane powody istotności retencji klientów

 

Znajomość wskaźnika retencji umożliwia przeprowadzenie audytu procesu odchodzenia klientów i określenie przyczyn. Wyniki audytu powinny pomóc w dobraniu środków zaradczych i obniżeniu współczynnika odpływu klientów.

Dlaczego jest to dla biznesu tak ważne ? Najpierw przyjrzyjmy się najczęstszym i najbardziej znanym argumentom przemawiającym za utrzymaniem wysokiego współczynnika retencji.

 

Lojalni klienci kupują częściej i wydają więcej

 

Lojalni klienci kupują częściej i w większych ilościach. Chętniej dokonają dodatkowych zakupów, jeśli zwrócisz uwagę na to, jakie marki lub rodzaje produktów im się podobają i takie im podpowiesz. Różnice w generowaniu przychodu między „stałymi” a „lojalnymi” klientami również są niemałe – 5% wzrost retencji klientów może zwiększyć przychody firmy o 25-95%.

 

Dostęp do większej ilości danych

 

Im dłużej klienci pozostaną przy Twojej firmie, tym więcej danych na ich temat zgromadzisz. Tym więcej możesz się też dowiedzieć na podstawie ich nawyków zakupowych. Dane mają kluczowe znaczenie dla eCommerce, aby lepiej zrozumieć obecnych i powracających klientów. Dzięki nim możesz precyzyjniej adresować ich potrzeby. Identyfikacja wzorców, danych demograficznych i innych ważnych czynników może pomóc w tworzeniu bardziej skutecznych strategii marketingowych dotyczących utrzymania i pozyskiwania klientów.

 

Polecenia

 

Klientom przyjemność sprawia chwalenie się ludziom w swoim środowisku wysoką jakości usług z których skorzystali, lub produkcie, który ułatwił im życie. Zadowoleni, a tym samym lojalni, klienci chętniej dzielą się doświadczeniem konsumenckim zapewnianym przez Twoją firmę i polecają ją swoim znajomym i rodzinie, skutecznie pozyskując dla Ciebie nowych klientów.

 

Mniejsza wrażliwość cenowa

 

Lojalni klienci są znacznie mniej wrażliwi na cenę jako czynnik przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Koncentrują się na wartości, jaką Twoja firma wnosi do ich życia i ufają Ci w zakresie rozwiązań ich istotnych problemów. Lojalni klienci mają doświadczenie z Twoją marką i dobrze rozumieją, co dostają za swoje pieniądze. Dlatego chętniej zaakceptują ceny premium.

 

Lepszy Customer Lifetime Value

 

Zaangażowani klienci mają zwykle znacznie dłuższy czas życia, a zatem również wskaźnik Customer Lifetime Value (CLV). Zwykle jest czterokrotnie większy niż w przypadku przeciętnego klienta. Zaangażowani klienci generują 80% sprzedaży.

 

Przystępność cenowa

 

Klienci, których firmie udało się zatrzymać na dłuższy czas, znają Twoje produkty i usługi, co zmniejsza Twoje wydatki marketingowe, takie jak środki konieczne do budowy świadomości marki i reklamowania asortymentu. Utrzymanie klienta jest od 5 do 25 razy tańsze niż pozyskanie nowego!

 

PRAWDZIWY powód kluczowej roli retencji w utrzymaniu biznesu eCommerce na powierzchni

 

I te wszystkie powyższe powody są absolutnie prawdziwe! Patrząc na nie, łatwo sobie wyobrazić, o ile szybciej będzie się rozwijał Twój biznes, jeśli tylko o retencją zadbasz. Kluczowe wskaźniki prezentować będą się świetnie, a ROI rósł będzie proporcjonalnie do wskaźnika retencji. Powody te pokazują, o ile lepszy może być biznes, gdy wskaźnik retencji jest wysoki.

Aby jednak naprawdę zrozumieć, jak działa lejek marketingowy, wyobraź sobie sytuację odwrotną.

Wyobraź sobie, że odpływ klientów jest tak wysoki, a retencja tak niska, że klienci wychodzą tylnymi drzwiami szybciej niż wchodzą frontowymi. Oznacza to, że tracisz nie tylko klientów. Tracisz pieniądze wykładniczo, jak wyjaśniamy za minutę..

Czy ta sytuacja naprawdę jest tak niezwykła? W końcu konsumenci mają dziś więcej możliwości niż kiedykolwiek w historii eCommerce, aby po prostu przejść do konkurencji, jeśli Twoja firma ich zawiedzie, nie zaangażuje ich wystarczająco, zapewnia słabą jakość obsługi klienta.

Zadajmy więc ponownie to samo pytanie tylko innymi słowami – czy  budżety marketingowe rosną? A może nawet „lecą w kosmos”, jak się czasem mówi? Tak, tak się właśnie dzieje.

Kiedy firma traci klientów, zwykle dodatkowa presja wywierana jest na zespół zajmujący się generowaniem leadów i sprzedażą, w celu wypełnienia pustoszejącego lejka. Bez odpowiedniej retencji klientów, rozumianej jako zespół działań, które firma podejmuje w celu jak najdłuższego ich utrzymania, jest to z finansowego punktu widzenia gaszenie pożaru benzyną. Jak wspomniano, pozyskanie nowego klienta jest 5-25 razy droższe niż utrzymanie dotychczasowego. Zwiększenie sprzedaży i generowania leadów oznacza jedynie najdroższe i najbardziej nietrwałe rozwiązanie z możliwych, napędzające jedynie inflację budżetu marketingowego. Mówiąc najprościej, to tak, jakby próbować ratować tonący statek przy pomocy małego wiaderka, kiedy wody przybywa szybciej, niż jesteś w stanie się jej pozbyć – efekty nie mogą trwać, to tylko opóźnia to, co nieuniknione.

W takich okolicznościach nie ma mowy o rozwoju firmy. Pozytywne powody, dla których warto utrzymywać wskaźnik retencji klientów na wysokim poziomie są kuszące. Jeden duży, negatywny powód sprawia, że ​​jest to po prostu koniecznością.

 

Prawdziwa praca zaczyna się po pierwszym zamówieniu. A CDP może uratować Twoją retencję

 

Wśród sposobów na zwiększenie retencji klientów najskuteczniejszym jest dążenie do poprawy doświadczenia konsumenckiego, a co za tym idzie, zaangażowania klientów. 89% konsumentów rozpoczęło współpracę z konkurencją po kiepskim doświadczeniu konsumenckim.

W większości sytuacji doświadczenie konsumenckie bezpośrednio przekłada się na zaangażowanie konsumentów, a to na retencję. W tym artykule szczegółowo pokazaliśmy, w jaki sposób wykorzystanie nowoczesnych, wspieranych przez sztuczną inteligencję CDP, umożliwiających komunikację wielokanałową, może pomóc Twojej firmie w śledzeniu istotnych wskaźników zaangażowania. Ale CDP zapewnia więcej niż tylko śledzenie. Aby dowiedzieć się, jak SALESmanago może przełożyć zdobytą wiedzę na działania retencyjne, poproś o demo SALESmanago.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]