W marketingu dzisiaj najmodniejsza jest personalizacja komunikacji z konsumentami. Natomiast w mediach prym wiedzie mniej lub bardziej tajemniczy Gender. Łącząc te dwa elementy powstaje pytanie, czy i jak podejść do tematu płci konsumenta w działaniach marketingowych? Potraktowaliśmy temat gender, jako kolejny etap zaawansowania w personalizacji komunikacji z konsumentem, dokładnie takim jakim jest.
Polityka równości szans kobiet i mężczyzn w sferze społeczno-gospodarczej – tak właśnie brzmi pełna nazwa Gender. Jak to często bywa, gdy pojawia się coś „nowego” i jeszcze nie uregulowanego prawnie, to polityków aż korci do przygotowania nowego aktu prawnego. Tym razem wydaje się, że Unia Europejska była pierwsza i zdefiniowała gender mainstreaming. W komunikacie Komisji Europejskiego z 21.02.1996 r, czytamy:
„Świadome, systematyczne włączanie problematyki płci do głównego nurtu każdej polityki na wszystkich jej etapach tj. planowania, realizacji, monitoringu i ewaluacji”
Podążając za publikacją prof. Janiny Sawickiej[1] koncepcja gender odnosi się do naszej płci kulturowej, nie natomiast biologicznej wynikającej z naszych cech fizycznych. Skąd się bierze płeć kulturowa? Najprościej mówiąc jest ona kształtowana przez społeczeństwo, w którym żyjemy i teoretycznie „uczymy się” jej dojrzewając w danym społeczeństwie. Przykład: chłopcy mają niebieskie śpioszki, a dziewczynki różowe. Typowe uwarunkowanie kulturowe, bo dziecku jest wszystko jedno jakiego koloru ma śpioszki. Podsumowując podejście gender stara się rozdzielić fizyczne cechy płciowe od kulturowych uwarunkowań.
Co na to marketing?
Czy w marketingu powinniśmy się sugerować płcią odbiorców, czy może ich faktycznemu zainteresowaniu? W tym kontekście systemy Marketing Automation i technologia dynamicznych wiadomości e-mail jest najbardziej Gender, ze wszystkich systemów wspierających marketing i sprzedaż. Już spieszę z wyjaśnieniem. Główną ideą Marketing Automation jest personalizacja komunikacji, czyli przesłanie odbiorcy dokładnie tego co go interesuje i wtedy kiedy go to interesuje. SALESmanago Marketing Automation, dzięki technologii dynamicznych treści w wiadomościach e-mail, umieszcza w wiadomości produkty i oferty pasujące do profilu adresata. Co składa się na taki profil? Przede wszystkim jest to faktyczne zachowanie danej osoby zmonitorowane najczęściej na stronie WWW. W skrócie jeśli dana osoba oglądała kawę, kwiaty i śrubokręty, to w wiadomości e-mail pojawią przeglądane przez nią produkty i na przykład produkty podobne, niezależnie od jej płci.
Czy to jest już gender marketing?
Jeśli poprzez gender marketing rozumiemy taką personalizację i dopasowanie komunikacji marketingowej, aby każda osoba otrzymywała treści pasujące do jej faktycznych potrzeb i zainteresowań, bez względu na jej fizyczną płeć, to jak najbardziej TAK.
Pierwsze kroki w gender marketingu?
Otrzymałem niedawno taką właśnie ofertę od jednego z portali w formie wiadomości e-mail. Do dzisiaj nie jestem pewien czy to pierwsze odważne próby działania w myśl równości płci czy może przypadek ale ta oferta idealnie obrazuje o co w tym wszystkim chodzi. Jeśli faktycznie będziemy mocno zwracać uwagę na płeć konsumentów i dopasowywać wysyłki do fizycznej płci i z góry zakładać czym są zainteresowani, to z automatu wycinamy blisko 50% potencjalnych klientów. Okazuje się, że korzystając z Marketing Automation trochę nieświadomie podążamy w duchu gender. Po prosu wysyłamy naszym potencjalnym i aktualnym klientom wiadomości i oferty, których potrzebują i które ich interesują nie zważając na to jakiej są płci. Przy okazji sam mechanizm jest w pełni automatyczny. Na podstawie zachowania osób na stronie WWW do szablonu wiadomości e-mail trafiają produkty, którymi adresat był zainteresowany, a sama wiadomość jest wysyłana najczęściej krótko po wizycie osoby na stronie WWW.
Podsumowanie
Marketing, to jedna z najnowocześniejszych i najodważniejszych działów w firmie. Dlatego tez jako pierwszy często podejmuje nowe niesprawdzone przez innych działania. Pominięcie fizycznej płci konsumentów i skupienie się na ich rzeczywistych potrzebach to kolejny krok w stronę skuteczniejszej komunikacji. Systemy Marketing Automation, to narzędzie które pozwoli marketerom wdrożyć „nowe” spersonalizowane działania. Po prostu pozwoli wysyłać do konsumentów to czego potrzebują i wtedy kiedy potrzebują, nie zważając na to czy adresat jest kobietą lub mężczyzną.
[1] Janina Sawicka, Rynek pracy an obszarach wiejskich Mazowsza – perspektywa gender, Wyd. SGGW, Warszawa 2o13.