ELK: Elasticsearch | Logstash | Kibana

ELK

Wraz z rozwojem aplikacji przychodzi moment, w którym zwiększa się zapotrzebowanie na dokładniejszą analizę tego, co nasz system w danej chwili robi, lub robił w przeszłości. Problem zaczyna się wtedy, gdy mamy do czynienia z architekturą rozproszoną. W takiej sytuacji, najczęściej poszczególne elementy naszego systemu znajdują się na różnych maszynach, co często utrudnia analizę występujących problemów.

Ponadto, gdy nasz system zyskuje na popularności musimy zacząć myśleć o efektywnym monitorowaniu poszczególnych jego elementów. Często, podpisujemy umowy SLA (Service Level Agreement), które wymuszają na nas pewien poziom dostępności naszych usług. Naruszenie tych umów wiąże się często z przykrymi konsekwencjami, często finansowymi. Niezapewnienie odpowiedniego poziomu dostępności nieraz doprowadzało do ruiny różne organizacje. Musimy szybko reagować na anomalie, przerwę w działaniu poszczególnych usług, kluczowe jest ustalenie przyczyny awarii i szybkie jej usunięcie.

Jednym ze sposobów monitorowania oraz ustalania przyczyn błędów w działaniu systemu jest analiza logów aplikacji i o tym opowiem w poniższym artykule.

Zastanówmy się przez chwilę, jak w prosty sposób możemy podejść do tematu organizacji logów naszego systemu. Jak wspomniałem wcześniej, istnieje duża szansa na to, że nasz system zostanie rozmieszczony na kilku (a nawet kilkuset) fizycznych maszynach. Co jeżeli, nie chcemy by zespół IT miał bezpośredni dostęp do poszczególnych maszyn? Możemy wtedy zorganizować sobie jedno miejsce, na które przekierujemy sobie nasze logi aplikacyjne, z danych serwerów i do niego dać dostęp zespołowi. Podejście to sprawdza się do pewnego momentu, niestety nie rozwiązuje ono problemu rozproszonych informacji, które dostarczają wartość przy ich całościowej analizie.

Z pomocą przychodzi ELK stack: Elasticsearch, Logstash, Kibana czyli zestaw narzędzi służący do przetwarzania logów aplikacyjnych oraz scentralizowanego zarządzania nimi. Na ELK składa się:

  • Elasticsearch – baza danych, w której zapisywane będą nasze logi, zapewnia ona szybki dostęp do interesujących nas informacji.
  • Logstash – narzędzie, do którego trafiają nasze logi z różnych maszyn w celu ich przetworzenia, wyciągnięcia z nich kluczowych dla nas informacji. Logstash komunikuje się z bazą danych w celu zapisu przetworzonych logów.
  • Kibana – narzędzie do wizualizacji danych pochodzących z bazy danych Elasticsearch

ELK jest wydawany pod jedną wspólną wersją, oznacza to, że np. używanie Elasticsearch w wersji 6.5 wymusza na nas by pozostałe narzędzia były oznaczone tym numerem wersji.

Przyjrzyjmy się najpierw narzędziu, które bezpośrednio będzie przetwarzać nasze logi, czyli Logstashowi. Logstash umożliwia stworzenie pewnego przepływu pracy, na podstawie którego logi, które do niego trafiają mogą być przetwarzane i transformowane w jednolity sposób. Udostępnia on zestaw funkcji oraz podstawowych instrukcji warunkowych przydatnych do rozpoznawania pewnych wzorców w naszych logach oraz wzbogacania ich o dodatkowe informacje.

Podstawowym plikiem konfiguracyjnym Logstasha jest plik logstash.conf. Zawiera on trzy podstawowe sekcje, które uzupełniamy interesującymi nas wyrażeniami.

input {}

filter {}

output {}

Sekcja input definiuje wejście do Logstasha. Udostępnia ona zestaw wtyczek, umożliwiających integrację z różnymi źródłami informacji, np

  • kafka – czyta zdarzenia z określonego topicu brokera komunikatów Kafka,
  • log4j – czyta dane bezpośrednio z aplikacji, w której skonfigurowane jest gniazdo TCP, przez które Log4J przesyła logi aplikacyjne,
  • file – służy do strumieniowania danych z pliku

Gdy mamy już skonfigurowany sposób wejścia danych, czas na ich przetworzenie. Podstawowe wtyczki dla tej sekcji filter to:

  • grok – bardzo przydatna wtyczka, służąca do parsowania logów i umieszczania ich w odpowiednie pola,
  • date – służy do parsowania dat, umieszczania ich w interesujących nas polach
  • mutate – przydatny do manipulowania polami, konwersją danych, usuwaniem zbędnych pól

Sekcja output, określa gdzie mają trafić nasze przetworzone dane, w naszym przypadku skorzystamy z wtyczki elasticsearch, w celu zapisu naszych danych w bazie.

Polecam zapoznanie się z poszczególnymi wtyczkami dla każdej z sekcji, ponieważ jest ich dużo i każda z nich jest bardzo interesująca:

Przykładowy plik konfiguracyjny może wyglądać w ten sposób:

input {

  file {

    path => “/var/log/application.log”

    start_position => "beginning"

  }

}

filter {

    grok {

    patterns_dir => ["./patterns"]

    match => { "message" => [

"%{TIMESTAMP_ISO8601:timestamp}%{SPACES}\[%{GREEDYDATA:thread}\]%{SPACES}%{WORD:level}%{SPACES}%{PACKAGE:package}%{SPACES}-%{SPACES}%{GREEDYDATA:log_message}"

         ]

}

    }

    date {

        match => [ "timestamp", "YYYY-MM-dd HH:mm:ss,SSS" ]

        target => "@timestamp"

        timezone => "Europe/Warsaw"

    }

    if [level] == "DEBUG" { drop{} }

    mutate {

remove_field => ["timestamp", "time", "host", "@version", "message", "thread"]

    }

}

output {

    elasticsearch {

        hosts => ["localhost:9200"]

    }

}

Powyższa konfiguracja powoduje czytanie z pliku application.log, opcja beginning oznacza, że chcemy czytać plik od początku. Następnie, plik jest filtrowany, funkcja match próbuje dopasować log do podanego wzorca (powyższa konfiguracja wskazuje poprzez parameter patterns_dir miejsce ze zdefiniowanymi, nazwanymi wzorcami), a następnie przekazuje wartości do odpowiednich pól (timestamp, thread, level, package itd). Chcemy, aby nasze logi trafiły do Elasticsearch z uzupełnioną data wystąpienia w aplikacji, służy do tego wtyczka date, której podajemy format daty oraz pole do którego ma zostać przekazana. Pole @timestamp jest domyślnie wykorzystywane przez Elasticsearch i Kibanę, w celu indeksowania i wyświetlania danych po czasie. Na końcu tej sekcji usuwamy niepotrzebne pola oraz wszystkie logi z poziomem DEBUG. W sekcji output, korzystamy z wtyczki elasticsearch, więc dane trafiają już bezpośrednio do bazy.

Ostatnią rzeczą jaką potrzebujemy jest uruchomienie Kibany oraz zdefiniowanie index pattern. Jeżeli poprawnie uruchomiliśmy wszystkie elementy ELK powinniśmy mieć do wyboru interesujące na indeksy Elasticsearch.

Wzorzec ustawiamy na logstash-*, przez co złapią się w niego wszystkie indeksy Elasticsearch, których nazwy rozpoczynają się od logstash-

Klikamy w przycisk Next step, następnie musimy wybrać pole, które będzie służyło do filtrowania naszych danych po czasie. W naszym przypadku jest to pole @timestamp

W tym momencie możemy rozpocząć przygodę z analizą naszych danych. W celu przeszukiwania logów po zdefiniowanych wcześniej polach, przechodzimy do zakładki Discover, w bocznym menu.

Zakładka ta pozwala na wyszukiwaniu danych, m.in poprzez definiowanie zakresu czasu, oraz wpisywaniu własnych zapytań.

Często zdarza się, że potrzebujemy skorzystać z przygotowanych wcześniej wizualizacji naszych danych. Aby przygotować takie wizualizacje, przechodzimy do zakładki Visualize. Mamy do wyboru szereg wykresów i narzędzi, które pomogą nam skorelować i zobrazować nasze dane. Do wyboru są między innymi wykresy typu line, heatmap, pie. Ciekawe jest narzędzie mapa, przydatne gdy mamy do czynienia z danymi typu IP, albo współrzędnymi geograficznymi.

Z gotowych wizualizacji możemy budować Dashboardy, zawierające interesujące nas informacje, co bardzo ułatwia analizę zachowania naszych usług.

Od wersji 6.4 Kibana dostarcza nam również narzędzi służących do uczenia maszynowego. Oferuje on wizualizatory pomagające zrozumienie istniejących danych oraz narzędzia analizujące nasze dane pod kątem występujących w nich anomalii. Narzędzie to przedstawimy w osobnym artykule.

Mateusz Morawski

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]