Komunikacja jest chyba najważniejszą częścią budowania relacji marki z klientem. Zarówno przekazywanie ważnych wiadomości jak i otrzymywanie informacji zwrotnych to istotne elementy tej więzi. Mimo że żyjemy w epoce cyfrowej, nadal jesteśmy zobowiązani do traktowania klientów jako odrębnych jednostek, a nie bezimiennej i pozbawionej twarzy masy po drugiej stronie ekranu.
W Lekcji 1 pisałam wiele o jednym z podstawowych narzędzi do komunikowania się z klientami i dobrze rokującymi kontaktami: email marketingu. Nowoczesne oprogramowanie oferuje wiele funkcji, które umożliwiają dostosowanie każdego maila do indywidualnych potrzeb każdego z odbiorców w bazie danych. To właśnie email powinien stanowić forpocztę Twojej komunikacji. Sięgaj po niego zawsze gdy chcesz informować, zadawać pytania lub zwyczajnie pogratulować użytkownikowi.
W Lekcji 2 poszerzyłam Twoją wiedzę na temat możliwości poczty elektronicznej. Opisałam Ci mechanizm i zastosowania maili dynamicznych (absolutnie niezbędnych w zakresie rekomendacji, upsellingu i cross-sellingu) i maili służących do ratowania porzuconych koszyków (aż 67% porzuconych koszyków można odzyskać wysyłając odpowiednią wiadomość).
Dziś nadszedł czas, aby przedstawić strategie wspomagające – Media Społecznościowe i powiadomienia Web Push.
Media społecznościowe
Z młodzieżowej nowinki Social Media ewoluowały do wszechobecnego tła naszych codziennych działań. W tej chwili ciężko jest znaleźć w sieci miejsce wolne od wtyczek mediów społecznościowych: przycisku Lubię to, Udostępnij, czy chociażby Zaloguj się za pomocą… Są wszechobecne. Używają ich przeciętni Kowalscy, światowej klasy influencerzy, prezesi i marki. Są wręcz stworzone do dwukierunkowej komunikacji pomiędzy firmami i klientami.
Mimo iż praca z mediami społecznościowymi wydaje się bardziej zabawą niż pracą, osoba, która chce zostać specjalistą w tej dziedzinie musi zastosować bardziej naukowe podejście do swoich obowiązków żeby to osiągnąć. Każdy dobry marketer wie które KPI musi śledzić, żeby:
- mierzyć skuteczność podejmowanych działań i wiedzieć, które z nich należy zmienić bądź poprawić
- zidentyfikować najbardziej efektywne działania
- dostarczać pracownikom feedbacku na temat wykonywanej przez nich pracy
- lokalizować problemy
- mierzyć stosunek kosztów do uzyskanych efektów
Co więcej, najlepsi gracze unikają jak ognia taktyki ‘Spray & Pray’. Wiedzą, do kogo się zwracają, znają specyfikę wybranego kanału komunikacyjnego i dostosowują intensywność prowadzonych działań do publiczności. Sekretnym składnikiem, którym doprawiają swój sukces jest szczypta zautomatyzowanej magii.
Połączenie działań w Mediach Społecznościowych z platformą do automatyzacji marketingu otwiera szereg nowych możliwości marketingowych. Po pierwsze pozwala na zakolejkowanie postów w najpopularniejszych serwisach, takich jak Facebook i Twitter oraz zmierzenie ich statystyk. Po drugie angażuje posiadane na temat kontaktów informacje podczas tworzenia tzw. Custom Audiences, czyli grup odbiorców które Facebook tworzy na podstawie porównania bazy danych (tej posiadanej przez firmę i własnej).
Skuteczne kampanie na Facebooku są skierowane do grup najchętniej wchodzących w interakcję w danym obszarze zainteresowań. Precyzyjne targetowanie jest tu kluczem do sukcesu. Możesz tworzyć grupy docelowe Facebooka bazując na indywidualnie monitorowanych przez system zachowaniach użytkowników, takich jak dodanie tagu do kontaktu, osiągniecie przez kontakt określonego scoringu, czy na przykład wypisanie się kontaktu z wysyłek.
Integracja platformy z Facebook Ads ma na celu zaadresowanie luki w podejściu markerów do social media: podczas gdy większość z nich przyznaje, że korzysta z Facebooka w celach biznesowych, jedynie 45% uważa, że te działania przynoszą efekty.
Całość procesu oraz kreacje tworzone są bezpośrednio w systemie, bez konieczności przełączania się do panelu Facebook Ads. W systemie użytkownicy znajdą również pełną analitykę działań z wykorzystaniem tego kanału social media.
Gra jest warta świeczki: 71% osób, które miało dobre doświadczenie z daną marką w mediach społecznościowych chętnie poleci ją znajomym.
Czytaj dalej o social media:
Marketing na Facebooku: Za co ja wam płacę!?
Przewodnik po platformach społecznościowych dla Ecommerce [Darmowy Ebook]
Albo wypróbuj tę funkcję za darmo przez 14 dni.
Web Push
Powiadomienia Web Push są doskonałym przykładem komunikacji za pozwoleniem. Średni CTR tego medium wynosi 30 %.
Web push to proste, krótkie powiadomienia, umożliwiające komunikację z użytkownikami, którzy choć raz odwiedzili Twoją stronę i wyrazili zgodę na otrzymywanie specjalnych powiadomień. Największą ich zaletą jest to, że nie potrzebujesz adresu e-mail użytkownika, żeby mu te powiadomienia wysyłać! Web push działa także dla kontaktów anonimowych. Jedynym warunkiem pojawienia się powiadomienia Web Push jest wcześniejsze wyrażenie zgody na ich otrzymywanie. Użytkownik nie musi nawet mieć otwartej przeglądarki, ani z niej korzystać w danej chwili. Procesy odpowiedzialne za wysyłkę Web Push pozostają aktywne nawet po zamknięciu okna przeglądarki.
Wdrożenie web push:
- nowy sposób komunikacji z kontaktami w bazie,
- komunikacja z kontaktami anonimowymi (powiadomienia nie wymagają podania adresu email),
- nowe kryterium podczas segmentacji bazy,
- poprawienie wyników sprzedaży przez wprowadzenie spersonalizowanych treści o konkretnym produkcie z przekierowaniem na odpowiednią podstronę,
- możliwość rozbudowywania bazy danych przez przekierowanie na odpowiednie landing page
- dodatkowe narzędzie do progresywnego profilowania,
- łatwy sposób na wyróżnienie oferty
Przykład? Załóżmy, że dowozisz jedzenie. Przed ważnymi wydarzeniami sportowymi możesz przypomnieć użytkownikom, że muszą zamówić je wcześniej, żeby mieć ciepłe przekąski podczas meczu.
Albo też masz typowy odzieżowy ecommerce. Masz w danym momencie fajne ceny na kostiumy kąpielowe, więc piszesz szybkie powiadomienie, dodajesz przyciągający wzrok obrazek i “przypadkiem” wspominasz, że oferta obowiązuje przez 48 godzin. Abrakadabra – ruch na Twojej stronie właśnie wzrósł trzykrotnie.
Możliwości są naprawdę ogromne. Twoje komunikaty będą wyświetlane każdemu użytkownikowi, który potwierdzi ich subskrypcję będąc na stronie, a następnie wyrazi zgodę na pokazywanie powiadomień przez przeglądarkę. Jeżeli jakiś kontakt nie wyrazi akceptacji – nic straconego. Formularz zgody może być wyświetlony ponownie po upływie określonego przez Ciebie czasu.
Web Pushes są świetne i wiemy o tym!
Przeczytaj nasz rewelacyjny Kompletny i ostateczny przewodnik po powiadomieniach Web Push
Wysyłaj je za darmo przez 14 dni.
Zapraszam również na poprzednie lekcje:
Ecommerce z Marketing Automation – Lekcja 1: Budowanie podstaw
Ecommerce z Marketing Automation – Lekcja 2: Budowanie przychodu