Dziury w e-marketingu, czyli którędy wycieka Twój budżet [Post gościnny]

Czy Twoje działania promocyjne w Internecie są szczelne? Upewnij się, czy część Twojego budżetu reklamowego się nie marnuje.

Czy marketing internetowy jest najbardziej efektywny kosztowo? Temat dyskusyjny. Ale na pewno działania on-line są najbardziej mierzalne. Przy dobrze skonfigurowanej analityce jasno widać, ile Cię kosztują wyświetlenia, kliknięcia, leady a nawet zamówienia.

Z drugiej strony, uruchomienie kampanii on-line jest bardzo łatwe – można to zrobić samodzielnie, bez pośrednictwa agencji ani innych specjalistów. To kuszące, ale nie mając doświadczenia w planowaniu i optymalizacji działań promocyjnych narażamy się na straty zazwyczaj większe niż kwoty zaoszczędzone na pominięciu pośrednika.

 

Gdzie szukać przecieków

Strona internetowa

Czy to serwis firmowy, produktowy czy dedykowana kampanii landing page – strona musi być zoptymalizowana pod kątem konwersji. Każdy element powinien prowadzić do jednego, z góry zdefiniowanego celu – rejestracji, zakupu, pobrania pliku. Jeżeli tak nie jest, duża część przyciągniętego ruchu jest marnowana, bo odwiedzający nie są „przechwytywani”.

 

Najłatwiejszy sposób na zmarnowanie budżetu reklamowego to strona niedostępna, np. z winy niedostosowania usługi hostingowej do zwiększonego ruchu. W trakcie działań promocyjnych zawsze trzeba monitorować dostępność serwisu – np. za pomocą SuperMonitoringu.

SEO

Podstawą pozycjonowania jest właściwy dobór słów kluczowych – takich, których rzeczywiście używają osoby z grupy docelowej (a nie jakich Ci się wydaje) i takich, które są ściśle związane z Twoją ofertą i dają szanse na konwersje. Niewłaściwe – lub zbyt szerokie w swoim znaczeniu – słowa kluczowe sprawią, że będziesz przyciągać do swojego serwisu użytkowników spoza Twojego targetu.

 

Jeżeli rozpoczniesz SEO od aktywności off-site (czyli np. link buildingu), ignorując lub zostawiając „na później” działania on-site (optymalizację techniczną serwisu oraz treści), Twój budżet na pozycjonowanie również będzie częściowo zmarnowany. Wydasz go optymalnie tylko zajmując się SEO we właściwej kolejności.

Kampania reklamowa

Niezależnie od modelu rozliczeniowego działań reklamowych – czy jest to CPM, CPC, CPA czy może hybryda – każda kampania wymaga ciągłej optymalizacji. Możliwość zmiany ustawień na bieżąco to jedna z najważniejszych korzyści reklamy w Internecie – i trzeba ją maksymalnie wykorzystać.

Jednorazowe skonfigurowanie kampanii – na kilka tygodni z góry – to sprawdzony przepis na zmarnowany budżet. Stale optymalizując ustawienia (słowa kluczowe, targetowanie, treści reklam, strony docelowe) i testując różne kombinacje zmniejszasz koszt jednostkowy (np. kliknięcia), skutkiem czego z określonego budżetu możesz wyciągnąć dużo więcej.

 

Czasem marnowanie budżetu wynika ze zwykłych zaniedbań lub braku komunikacji – np. promowania produktu, który już nie jest dostępny albo remarketingu oferty do użytkowników, którzy już z niej skorzystali.

Brak automatyzacji

Robot nie zastąpi człowieka (przynajmniej na chwilę pisania tego artykułu – bo AI ostatnio rozwija się błyskawicznie), ale z drugiej strony niekorzystanie z automatyzacji powtarzalnych i skalowalnych czynności to niepotrzebne marnowanie zasobów ludzkich.

W marketingu internetowym zautomatyzować możesz przede wszystkim komunikację emailową: cold mailing + follow-up, lead nurturing, kampanie typu drip, newslettery.

Przegapione wzmianki

Efekty działań reklamowych to nie tylko ruch i akcje na Twojej stronie. To również zainteresowanie marką lub produktem przejawiające się w postaci dyskusji na forach i w komentarzach, postów w mediach społecznościowych, czasem artykułów na blogach i w portalach.

To istotny potencjał sprzedażowy, na zignorowanie którego Cię nie stać. Wzmianki o Twoim produkcie (jak również o produktach konkurencji lub nawet samej kategorii) wykryjesz dzięki monitoringowi Internetu – np. Brand24.

Procesy

Nawet najlepsza kampania reklamowa może okazać się nieefektywna jeżeli wygenerowane przez nią rezultaty (leady, zamówienia) nie zostaną właściwie obsłużone. I nie chodzi tylko o gotowość do przyjęcia ruchu z kampanii w znaczeniu skali (odpowiednia liczba pracowników, wydajność operacyjna). Ważne jest też przygotowanie merytoryczne pracowników, spójność z komunikatem kampanii i postępowanie wg optymalnych procedur.

Jeżeli procesy są zaniedbane, mniej leadów przekształci się w zamówienia a nawet już pozyskani klienci mogą więcej nie wrócić.

 

Doprowadzenie do początku wszystkich wymienionych obszarów oczywiście również wiąże się kosztami. Ale na pewno mniejszymi niż potencjalne straty wynikające z realizowania „dziurawych” działań reklamowych. Im większy budżet kampanii, tym mniej istotne stają się koszty „łatania”, które przynosi same korzyści – nawet w czasie, kiedy żaden budżet reklamowy nie jest wydatkowany.

 

Konrad Caban kieruje agencją interaktywną SITEIMPULSE, od 2002 roku pomagającą klientom realizować ich cele biznesowe za pomocą marketingu internetowego.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]