Dlaczego wymyślanie własnej bazy danych pod Twój startup SaaS nie ma najmniejszego sensu

 

108 silników baz danych NoSQL, tyle, wraz z ich cechami wylicza portal bigdata‑madesimple.com. Jakieś 30 tylko najważniejszych baz typu SQL listuje softwaretestinghelp.com, Wikipedia nie ogranicza aż tak bardzo i podaje listę aż 60 silników SQL. Jeszcze dalej idzie portal db-engines.com co miesiąc porównujący 331 silników.

Bazy SQL są popularne już od kilku dekad. W 1974 r. IBM rozpoczął opracowywanie System R , projektu badawczego mającego na celu opracowanie prototypowego RDBMS. Jednak pierwszym komercyjnie dostępnym RDBMS był Oracle, wydany w 1979 r. przez Relational Software, obecnie Oracle Corporation.

Pomysł nierelacyjnych baz danych nie jest również nowy, a wykorzystanie nierelacyjnych repozytoriów rozpoczęło się w czasach pierwszych komputerów. Nierelacyjne bazy danych rozkwitały w latach 60. XX wieku, w czasach komputerów mainframe, a później, w momencie dominacji relacyjnych baz danych DBMS, znalazły zastosowanie w wyspecjalizowanych repozytoriach, na przykład w hierarchicznych usługach katalogowych. Pojawienie się nierelatywnego systemu DBMS nowej generacji wynikało z potrzeby stworzenia równoległych systemów rozproszonych dla wysoce skalowalnych aplikacji internetowych, takich jak wyszukiwarki internetowe.

NoSQL zyskał popularność na początku XXI wieku, gdy pojawiły się nowe potrzeby firm Web 2.0, takich jak Facebook, Google i Amazon.com, Netflix, Yahoo, eBay, Hulu, IBM i wiele innych.
Termin NoSQL natomiast po raz pierwszy został użyty przez Carlo Strozziego w 1998 roku jako nazwa dla lekkiej relacyjnej bazy open source Strozzi NoSQL.
Wyróżniamy kilka głównych typów NoSQL, np. na podstawie modelu danych:

  1. bazy klucz-wartość (ang. key-value) – są najmniej skomplikowanymi implementacjami NoSQL. Są to tabele, które zawierają dwie kolumny tekstowe. Pierwsza kolumna to klucz, druga zaś wartość. Przykłady takich baz to: BerkeleyDB, LevelDB, Memcached, Project Voldemort, Redis, Riak,
  2. bazy kolumnowe (ang. column oriented stores) – w tym modelu zamiast w wierszach, dane zapisywane są w kolumnach. To rozwiązanie jest stosowane do przechowywania dużych ilości danych. Przykładowe bazy danych to MongoDB i CouchDB, Orient DB oraz baza w systemie IBM Domino,
  3. bazy oparte na grafach (ang. graph stores) – Najpopularniejszą bazą tego typu jest Neo4j. Bazy te oparte są na teorii grafów. Przykładami takich baz są Versant, Objectivity, db4O, EyeDB, a także SBQL,
  4. inne bazy danych – zazwyczaj stanowią hybrydę kilku z wyżej wymienionych. Takie podejście jest wykorzystane np. w bazie OrientDB,

Wiele z tych silników rozwijanych jest przez potężne organizacje, pracują nad nimi rzesze inżynierów i najwyższej klasy specjalistów. Powstają narzędzia do zarządzania nimi, mechanizmy są optymalizowane.

Wiele z tych silników zrzesza ogromne społeczności wspomagające się w razie problemów, ludzi doradzających sobie nawzajem optymalne rozwiązania. Są one “sprawdzone w boju” w tysiącach projektów.

W takiej ilości opcji każdy znajdzie coś dla siebie. Słysząc więc, że ktoś decyduje się na stworzenie własnego silnika baz danych, nie sposób nie zadać sobie pytań:

  • czy na pewno tworzenie silnika baz danych to nasz core business?
  • czy na pewno żadne z kilkuset ugruntowanych rozwiązań na rynku nie spełnia naszych oczekiwań?
  • czy jesteśmy w stanie konkurować z ogromnymi środkami wkładanymi w rozwój istniejących baz danych?
  • czy jesteśmy w stanie zapewnić podobną ilość narzędzi, wsparcia w razie sytuacji problematycznych jak inne, gotowe rozwiązania?
  • czy stać nas na tracenie tak dużych zasobów osobowych deweloperskich?
  • czy świadomie ignorować możemy fakt społeczności wspierających aktywnie inne projekty? Ludzi, którzy doświadczyli praktycznie wszelkich możliwych problemów i znaleźli dziesiątki na nie rozwiązań?

Oczywiście każdy powie, że jeżeli nikt nie postanowił by stworzyć własnej bazy danych nie powstały by wspomniane rozwiązania. Ale śpieszę wyjaśnić – w większości to core business dla firm tworzących poważne silniki bazo-danowe. Google stworzył BigQuery – ale to, poza wykorzystaniem wewnętrznym w wielu projektach, element jego oferty w ramach usługi Google Cloud – a więc komercyjny produkt. Inne firmy, które ewentualnie z sukcesem decydują się na takie rozwiązania, poza core swojego biznesu to giganci jak np. Facebook, którzy przeznaczają ogromne środki finansowe i całe zespoły na te projekty, firmy, które taką na działalność mają praktycznie dowolne zaplecze finansowe i technologiczne.

Osobiście znane są mi takie przypadki jak “stworzenie własnej bazy danych” dla produktu, gdyż, tu cytat “żadna nie jest na tyle doskonała by sprostać oczekiwaniom autora programu” tworzącego produkt – jak dziś pamiętam smak Guinnessa w Slattery’s gdzie świętowaliśmy usunięcie ostatniej jej linijki kodu, przeplatającego się z produktem (no bo jak inaczej mogło się to potoczyć?) – a proszę mi wierzyć, tam świętowaliśmy tylko wyjątkowe wydarzenia, bo znacznie bliżej było jakieś 10 innych Pub’ów.

Więc czy napisanie własnej bazy ma sens? Tak. Pierwsza sytuacja to jeżeli autorska baza danych to produkt, który chcesz sprzedawać, z którego chcesz uczynić swój biznes – i tylko gdy pewny jesteś, że wypełniasz konkretną lukę na tak zatłoczonym rynku i jesteś równie przekonany że zainteresujesz nim odpowiednią jego część.
Druga sytuacja, to taka, w której stać Cię na zainwestowanie ogromnych pieniędzy, w produkt ogromnego ryzyka, który ma nikłe szanse rozwiązać Twoje problemy – a koniec końców z którego prawdopodobnie zrezygnujesz tak jak Facebook zrezygnował z Cassandry tam gdzie oryginalnie została zbudowana (używa teraz HBase).

Post Author

Konrad Pawlus
CTO, co-founder

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]