W czasach gdzie statystyczny telefon komórkowy posiada wyższą moc obliczeniową niż statek Apollo, Adobe sprawdziło na ile marketing jest gotowy do działania w całkiem cyfrowym świecie. Okazało się, że tylko 14% marketerów, którzy chcą przejść do cyfrowego marketingu faktycznie wie jak to zrobić. Często marketerzy chcąc coś zmienić decydują się na zakup Marketing Automation. Powstaje pytanie czy wiedzą co dalej?
Wszystko się zmienia i coraz bardziej obecna w naszym życiu technologia z jednej strony znacząco je ułatwia, z drugiej ogranicza naszą prywatność. Oczywiście nadal bardzo daleko nam do orwellowskiego porządku świata. Natomiast marketerzy chcąc nadążyć za konsumentami muszą podążać za zmianami i adaptować do nowej sytuacji.
Na jakie bariery trafiają tradycyjni marketerzy?
Co ciekawe jedynie 40% z ponad 1000 ankietowanych przez Adobe marketerów potwierdziło, że chce wykorzystać cyfrowy marketing i 14% z nich wie jak to zrobić. Po części problemy te wynikają z braku odpowiedniego wsparcia dla samych marketerów. 30% narzekało na brak dostępnych szkoleń, które nauczyły by ich nowych umiejętności i jednocześnie kolejne 30% winę zrzucą na własne firmy, które nie wdrażają nowoczesnych technologii. Tymczasem najlepsi z marketerów osiągają 70% wyższy ruch z urządzeń mobilnych, 30% dłuższy czas wizyty na stronie WWW oraz ponad 100% wyższe konwersje.
Coraz szybciej rosnąca liczba dostępnych rozwiązań
Wszystko komplikuje bardzo szybko rosnący wachlarz dostępnych rozwiązań. Na rynku codziennie pojawiają się nowe rozwiązania wspierające działania marketingowe praktycznie w każdym obszarze. Wybór zaczyna się od ogromnych rozwiązań oferowanych przez ugruntowanych korporacyjnych graczy, a kończy się na produktach oferowanych przez małe lokalne start-up’y próbujące swoich sił na rynku nowoczesnych technologii. Dzisiaj kiedy kupujemy najnowszy model telefonu, to właściwie w momencie zakupu okazuje się, że na rynku dostępny jest już nowszy, lepszy i szybszy model. To samo zaczyna dotyczyć systemów dla marketingu i sprzedaży. Marketerzy nie tylko muszą nadążać za nowościami ale również potrafić odnaleźć te funkcjonalnośći i narzędzia, które są im naprawdę potrzebne.
Kupiłem system Marketing Automation, ale czy potrafię go wykorzystać ?
1. Zbyt szybki rozwój dostępnych technologii
„Prawdopodbnie i tak nie wykorzystam wszystkich funkcjonalności w nowym narzędziu ale fajnie je mieć”. Takie podejście wśród firm kupujących nowe rozwiązania jest coraz popularniejsze. Dzisiaj systemy są na tyle rozbudowane, że często łączą sobie funkcje przydatne dla firm działających w większości segmentów oraz takie, które są mocno specjalistyczne i charakterystyczne dla niektórych branż. Często systemy zawierają dużo więcej funkcjonalności, niż firma faktycznie potrzebuje i jest w stanie wykorzystać.
2. Trudność ze zdefiniowaniem własnych potrzeb
Można by zrzucić winę na marketera, ale tak naprawdę to prędkość z jaką pojawia się nowe, a w starym następują zmiany jest tak duża, że znalezienie czasu na naukę nowych umiejętności i optymalizację wykorzystania posiadanych narzędzi jest bardzo trudne, a czasem nie możliwe. Niektórzy z nich mają problem z właściwym zdefiniowaniem ich potrzeb, co przekłada się na umiejętność wybrania narzędzia, które je zabezpieczy.
3. Odpowiedni ludzie na odpowiednim miejscu
Nawet najlepsze narzędzie to za mało, aby odnieść sukces. Ktoś musi je obsługiwać. Musimy zadać sobie pytanie czy posiadamy odpowiednich pracowników, którzy będą w stanie wykorzystać potencjał nowego rozwiązania i przynieść firmie większe zyski. Jeśli nie, to czy i w jaki sposób jesteśmy w stanie ich doszkolić i przystosować do nowych warunków.
4. Jeden marketer to za mało
Kampanie marketingowe składają się z coraz większej ilości kroków, komunikatów, kanałów komunikacji i wykorzystywanych kanałów. Dlatego też, w ich przypadku jedna osoba nie jest w wstanie ogarnąć całego procesu. Złożoność procesów marketingowych wymaga zaangażowania odpowiedniej ilości osób odpowiedzialnych za podstawowe ich elementy. Tak aby w efekcie ich praca zaowocowała przeprowadzenie skutecznej kompleksowej kampanii.
Podsumowanie
Niezależnie od sytuacji i segmentu, w jakim działa firma, system Marketing Automation pozwala połączyć wiele działań marketingowych w jednym miejscu i obsłużyć je z poziomu jednego narzędzia. W ramach jednego narzędzia marketer może realizować zarówno proste i skomplikowane kampanie marketingowe, w których komunikaty zawierają indywidualnie dopasowaną i spersonalizowaną treść. Dodatkowo wszystko co robimy zapisywane jest w formie procesów, przez co jest bardziej przejrzyste, łatwiej je nadzorować i optymalizować. Marketer zaczyna skuteczniej działać, a jego praca zaczyna budować trwałą wartość w firmie.