Dlaczego Schopenhauer powinien zostać patronem marketerów?

Artur Schopenhauer to filozof znany głównie z pesymistycznych memów, zniechęcających do działania. Okazuje się jednak, że jego filozofia wyjątkowo dobrze pokrywa się z rzeczywistością pracy marketingowca.

 
Schopenhauer
 

Schopenhauer przemyślał system, który dobrze opisuje to, jak postępujemy. Zauważył, że tkwi w nas siła, którą nazwał wolą życia. Można się jej przeciwstawić lub za nią podążać – przeważnie wybieramy to drugie rozwiązanie, ponieważ najlepiej czujemy się, gdy możemy manifestować naszą wolę poprzez ciągłe mocowanie się z przeszkodami. W konsekwencji przechodzimy z jednego stanu niezadowolenia do drugiego, ale za to jesteśmy lepiej przystosowani do nieprzyjemnych sytuacji. Gdy mamy poczucie braku, jest też potrzeba wypełnienia go i złagodzenia stanu napięcia, bo nasz wola życia to wyrażenie maksymalnego pragnienia. W zasadzie jedynym momentem, kiedy nie podążamy za tą siłą jest stan podziwiania natury czy sztuki. Wtedy tylko możemy odetchnąć.

Hej, marketerze – jeśli to czytasz, pewnie najchętniej przybiłbyś piąteczkę z Schopenhauerem!

 
Motorem napędowym ludzkich dążeń jest wola życia

Po co starać się osiągać cokolwiek, skoro i tak każdy z nas umrze? Tak wygląda filozofia Schopenhauera w ujęciu tyleż upraszczającym, co zupełnie fałszującym idee tego myśliciela. Artur Schopenhauer (1788-1860) to niemiecki filozof, który zasłynął ze stworzenia systemu wyjaśniającego ludzkie zachowania. Główną kategorią, wokół której rozwijał myśl, była ‘wola życia’, kierująca wszystkimi poczynaniami ludzkimi. Schopenhauer wcale nie postulował rezygnacji i czekania na śmierć, wręcz przeciwnie – jego ‘wola życia’ to tak naprawdę pochwała umiejętności dostosowania się człowieka do okoliczności.

Termin ten możemy rozumieć jako niepohamowany popęd do zachowania życia. Oznacza to nie tylko dążenie do unikania śmierci (co do tego, że każdy z nas chce przeżyć, nie ma chyba wątpliwości), ale również chęć wyboru “lepszego” życia, czyli udoskonalenia go. Według Schopenhauera cały świat z zasady jest przeciwko nam i piętrzy trudności, ale, ponieważ nasze pragnienie życia jest większe, ostatecznie zawsze udaje nam się dostosować do zaistniałych warunków i przezwyciężyć niesprzyjające okoliczności.
Tak też można w zasadzie opisać specyfikę pracy marketera – to nieustanne zmaganie się z trudnościami, pełne dynamiki i zmienności.

 
Siła bierze się z dyskomfortu

Schopenhauer twierdził, że każda wola bierze się cierpienia, tzn. każde działanie dla nas dobre jest poprzedzone stanem dyskomfortu. Dla przykładu: czujemy głód [cierpienie], więc jemy [korzyść]. Wola życia wyraża się tym, że staramy się przerwać nieprzyjemne doświadczenie. Nie robimy tego jednak wybierając śmierć, ale próbujemy różnych technik zmniejszających nasz dyskomfort w danym momencie. Odczuwamy pewien brak i w ten sposób chcemy go wypełnić – tak jak marketerzy podsuwają gotowe rozwiązania osobom, które nie chcą same ich szukać.

Jednak według Schopenhauera nasze wysiłki nie doprowadzają nas nigdy do stanu szczęścia – pomagają jedynie zażegnać jeden z problemów. Na jego miejsce zawsze przychodzi następny – “Nieustanne starania obliczone na usunięcie cierpienia nie dają nic poza zmianą jego postaci”, pisze Schopenhauer. Jest to wręcz codzienność marketerów – ciągłe wyzwania, nieprzewidziane sytuacje, różnorodne, nie zawsze intuicyjne, zadania. Ich praca to ciągłe dążenie do przekraczania własnych granic.

 
Przyzwyczajenie – wykańczająca monotonia

Jak już zostało wspomniane, cierpienie czy też nieprzyjemne doznania zawsze poprzedzają naszą chęć poprawy sytuacji. Jednak, gdy nieustannie jesteśmy wystawiani na negatywne, w naszym odczuciu, okoliczności, zaczynamy się nieco przyzwyczajać. Ostatecznie stajemy się mniej wrażliwi na niekorzystny czynnik – w ten sposób łatwiej nam żyć. Tak samo jak nie chcemy trwać w stagnacji, tak nie lubimy korzystać wciąż i wciąż z tych samych rozwiązań. Nawet najpiękniejszy i najnowszy samochód w końcu się znudzi i opatrzy. Tutaj marketerzy mogą przyjść z pomocą, robiąc za nas większość pracy w poszukiwaniu odpowiadających nam, zupełnie nowych, produktów czy usług.

 
Rozwijając się osiągasz zamierzone cele

Schopenhauer pokazuje, że mimo tego, że jesteśmy w nieustannym napięciu, tkwi w nas niesamowita energia – potrafimy pokonać w zasadzie każde możliwe przeszkody i ciągły rozwój jest wpisany w nasze życie.
Kiedyś wola życia wyrażała się głównie w walce o przetrwanie. Oczywiście dziś nie musimy już wybierać między życiem a śmiercią. Pozostało jednak w naszym życiu coś z tej walki – ciągle mocujemy się z bardziej lub mniej idealnymi warunkami, w których pracujemy, spędzamy czas czy żyjemy. Paradoksalnie to właśnie jest najlepsza część życia. Poczucie ulgi po zażegnaniu kryzysu jest niezbędne, żeby w pełni doświadczyć satysfakcji. Wtedy widać też, jak bardzo udało nam się wpłynąć na samych siebie i mocno rozwinąć.

Ta cecha – na wysokim poziomie – jest również niezbędna w wykonywaniu zadań marketingowych. Kiedy ma się do czynienia z nową sytuacją, towarzyszy temu strach, ale też dreszczyk pozytywnych emocji – innymi słowy jest się w ciągłym napięciu. W takich przypadkach walka i próba wygrania z nowym czynnikiem to jedyna logiczna konsekwencja – wtedy samorozwój i poczucie triumfu z wykonanego dobrze zadania są nieuniknione, ale też wyczekiwane.

 
Schopenhauer
 

 
Dzięki obcowaniu z przyrodą i sztuką przestajemy walczyć

Schopenhauer pokazuje tylko jedno odstępstwo od zasady podążania za wolą życia – kontemplowanie piękna. Podziwianie obrazów czy widoków powoduje, że przestajemy myśleć o trudnościach i sposobach na ich pokonywanie. Nie wiadomo, czy filozof zgodziłby się z tezą, że sam marketing czy też idea, która za tym stoi, istnieje właśnie po to, żeby ludzie odetchnęli. Dlaczego? Ponieważ pozwala zapomnieć o rzeczywistości i niesie za sobą obietnicę lepszego życia, wizualizację pragnień. Marketing to ekwiwalent wycieczki w góry lub do muzeum. A może wyrazem tego będą liczne wyjazdy typowego marketera na liczne konferencje i imprezy integracyjne branży?

 
Być jak Artur Schopenhauer

Schopenhauer jest idealnym patronem marketerów. Jego filozofia wpasowuje się w codzienność ich pracy. Muszą radzić sobie z trudnościami i dobrze przystosowywać się do nowych warunków, które w dodatku – ze względu na specyfikę zawodu – są czasem całkowicie nowe, a ich działanie jest dopiero odkrywane (np. różnego rodzaju social media). Świetnym marketerem jest ten, który weźmie sobie do serca schopenhauerowskie przemyślenia i według nich będzie postępował – wszelkie przeszkody przekuwając w sukces i adaptację w, być może jeszcze nieznanym, środowisku.

Ida Brożek

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]