Dlaczego Real-Time Marketing wieje nudą?

 

Real-Time Marketing (RTM) wszedł na stałe do marketingowego krajobrazu. Jest wszędzie, a zauważamy go dopiero przy większych wydarzeniach, kiedy atakuje nas wysyp lepszych lub gorszych reklam, memów i innych form dla niego typowych. Już nie bawi, nie zaskakuje, częściej nudzi.

 
Okej, Ikea jest wyjątkiem
 

Są kampanie RTM, które zyskują dużą popularność i które są prowadzone dobrze. Jak pokazują badania dobre działania RTM połączone z innymi działaniami marketingowymi mogą zwiększyć sentyment do marki, zainteresowanie nią, czy chęć zakupu ich produktu. Kampania RTM, jeżeli prowadzona dobrze, jest świetnym narzędziem do budowania pozytywnego wizerunku marki. Dobrym przykładem może być Ikea, która wielokrotnie pokazała, że wie co to dobry RTM, jakimi prawami się rządzi i jak sprawnie taką kampanię przeprowadzić. Tutaj przykład z okresu śluby księcia Harry’ego z Meghan Markle:

 
 

Jest coś, co elektryzuje życie publiczne całego państwa? Marmite pokazuje, że to też dobra okazja do RTM:

 
 

Są to jednak ogromne korporacje, obracające potężnymi środkami i wieloosobowymi działami marketingu. Problemy zaczynają się kiedy pan Mariusz prowadzący sklep z nakrętkami, albo przyrządami do basenów przeczyta gdzieś chwytliwy artykuł i marzy mu się w przerwie obiadowej zostać Donem Draperem polskiego internetu. To może wyjść świetnie, albo tragicznie – zazwyczaj wychodzi tragicznie i nudno. Toniemy w zalewie słabego RTMu, a jednocześnie stała się to tak popularna forma, że przestaliśmy już zauważać, że to co widzimy jest złe, nudne i nijakie. Dlaczego jest jaki jest i w jakich sytuacjach powstaje tragicznie nudny RTM?

 

Dostałeś maila NAPISANEGO CAPS LOCKIEM, a bardzo potrzebujesz tej pracy

Około 16 dostałeś link z artykułem i wiadomość od szefa: “właśnie o tym czytam, może warto by było zadziałać? :)”. Po tym jak wysyłasz maila, że “w sumie to nie wiem czy to się sprawdzi”, dostajesz odpowiedź napisaną caps lockiem. Średnia kwota kredytu studenckiego w USA wynosi 37,172$. Oczywiście, nie mieszkasz w Stanach, mieszkach w Polsce, w której ludzie w wieku 18-24 lat są łącznie zadłużeni na ponad miliard złotych, to daje średnie zadłużenie wynoszące 7,1 tysięcy złotych. Wszystkie te rozważania sprowadzają się do tego, że bardzo potrzebujesz tej pracy i masz godzinę na to, żeby wymyślić kreatywną kampanię RTM.

 

Jesteś spóźniony

Real-Time Marketing jest skuteczny, jeśli odnosi się do rzeczy aktualnych, silnie rezonujących w społeczeństwie, obecnych w dyskursie społecznym. Trzeba zaskoczyć odbiorcę, stworzyć coś, co przekieruje uwagę na twoją markę – to co robisz musi być świeże. Jeżeli coś ważnego wydarzyło się w piątek w nocy, a w poniedziałek w pracy, zagryzając kanapkę, wpadasz na pomysł, że można to jakoś wykorzystać, to jest duża szansa, że nie warto – potencjał już dawno wyparował.

 

Zrobiłeś to tak, jak każdy

“Czy mogę dane wydarzenie wykorzystać do wypromowania swojej firmy, no i co moja firma ma z tym wydarzeniem wspólnego?” – po zadaniu sobie tego pytania chwyciłeś pierwsze skojarzenie, idąc tropem: “pierwsze słowo do dziennika, drugie do śmietnika”? Otwierasz maila i zaczynasz pisać do działu marketingu (twój bratanek, który trochę umie w paint’a),
na koniec wiadomości dodajesz motywujący cytat: “Pomysły są powszechnym towarem. Wprowadzanie ich w życie nie jest”. Jak widać, ludzie przedsiębiorczy nawet w pracy mają czas na poezję. Teraz dział marketingu (twój bratanek) musi tylko na szybko zrobić grafikę i gotowe – czekamy na lajki, szery, sławę i zaproszenie do telewizji śniadaniowej. Jeżeli tak uważasz, to jest duża szansa, że twoja kampania raczej się nie przebije i zginie w natłoku innych wyznających zasadę “try-hard”.

 
Wygląda znajomo?
 

Próbujesz być zabawny – nie wychodzi

Cel jest prosty – chcesz pokazać, że macie dystans, lubicie się pośmiać w firmie i w ogóle jesteście fajni. Problem w tym, że nie zawsze to wychodzi. Nie ma nic gorszego niż ciągnięcie na siłę żartu, który nie śmieszy.

 
Młodzieżowe słowo roku, coraz częściej zamienia się w festiwal cring’u. Nic dziwnego – daje możliwość połączenia dwóch poprzednich punktów w jeden
 

Co roku robisz to, co każdy

Nadchodzi cykliczne wydarzenie? Black Friday, Boże Narodzenie, Matki Boskiej Zielnej?  Jesteś przekonany, że konkurencja już szykuje kampanię, którą zabłysną, a ich popularność wystrzeli w powietrze? Zrób taką samą! Może jaki upust na Black Friday, tak żeby klienci zabijali się wirtualnymi koszykami?

 

Zapostowałeś i wyparowałeś

Po co właściwie wrzucasz posta z kategorii RTM? Chcesz zbudować wizerunek swojej marki, zyskać w oczach aktualnych klientów i tych potencjalnych, chcesz zmniejszyć dystans między marką a klientem?
Jest wiele powodów dlaczego ludzie decydują się na ten typ działania marketingowego. Niezależnie jaki jest powód musisz pamiętać o interakcji. Wrzucasz post o 16:45 i o 17 jesteś już w drodze do domu? Błąd. Szczególnie w przypadku takich kampani trzeba działać na wielu kanałach social media i to przez całą dobę.

 

Są oczywiście także kampanie, które nie są nudne, ale niekoniecznie się sprawdzą.

Od katastrof naturalnych, morderstw, huraganów, aż do pożaru Notre Dame, wszystko jest szansą na promocję? Nie do końca – musisz mieć na uwadze jaki wizerunek firmy kreujecie i kim są wasi klienci. Generalnie lepiej jest unikać tematów, które dzielą społeczeństwo, albo są związane
z tragediami.

 

Chociaż wciąż są to próby ciekawsze, niż wypełnianie wciąż tych samych szablonów.

 

Jędrzej Chrząstek
Business Writer

@jedrzej.chrzastek

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]