Dlaczego powinno się zabronić świątecznych mailingów z życzeniami

Zaraz po pierwszym listopada i obchodach uroczystości Wszystkich Świętych w centrach handlowych w Polsce pojawiają się bożonarodzeniowe ozdoby, a w głowach marketerów pojawia się pomysł na wypuszczenie mailingu pełnego świątecznych życzeń. Wtórują temu firmy dostarczające rozwiązania z zakresu e-Mail Marketingu prześcigając się w pomysłach na najlepszy mailing świąteczny. Pojawia się pytanie. Czy powinniśmy go wysyłać?

Pierwsza myśl, jasne przecież Boże Narodzenie ma same pozytywne skojarzenia i miło jest dostać życzenia ale czy zawsze, od każdego i w każdej formie? Poddajemy pod rozwagę kilka punktów studzących świąteczno-marketingową gorączkę.

1. Tylko 29% ogółu społeczeństwa jest regularnie praktykującymi katolikami

To najpierw zastanówmy się ile osób spośród naszej bazy adresowej faktycznie wierzy. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2011 roku 87% procent Polaków deklarowało wiarę katolicką. Z drugiej strony oficjalny organ Kościoła Katolickiego, czyli Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego podaje, że w 2012 roku 40% zobowiązanych uczestniczyło w niedzielnej mszy św., a 16% przyjmowało Komunię św. Biorąc pod uwagę definicję osób zobowiązanych do uczestnictwa i przeliczając okazuje się, że daje nam to około 29% ogółu społeczeństwa. Jaki więc procent naszej bazy jest wierzący? W skrajnych sytuacjach możemy więcej osób urazić niż przekonać do siebie. Z jednej strony możemy zniechęcić osoby nie wierzące. Z drugiej osoby głęboko wierzące mogą być niezadowolone, że staramy się wykorzystać jedno z najważniejszych świąt do zwiększenia sprzedaży.

2. Wysyłka marketingowo-świątecznych życzeń nic nie zmienia

W handlu coraz mocniej wykorzystuje się atmosferę różnych świąt do zwiększenia sprzedaży i dotarcia do klienta. Z roku na rok konsumenci są coraz bardziej zmęczeni i coraz mniej wierzą w bezinteresowność firmy karmiących ich życzeniami i pozdrowieniami przy każdej nadążającej się okazji. Skoro tak czy owak konsumenci otrzymają kilkanaście (o ile nie więcej) wiadomości e-mail z życzeniami świątecznymi, to w jaki sposób akurat te od nas mają wyjątkowo na nich wpłynąć? Skoro nic nie zmienia, to poświecony czas i zasoby generują stratę. W efekcie kupimy tam gdzie dostaniemy lepszą ofertę, nie tam gdzie ładniejsze życzenia.

3. Masowy świąteczny mailing nie buduje wartości w firmie

Cały rok marketerzy pracują nad jakością bazy adresowej. Dbają o to by każdy z adresatów otrzymywał to co go interesuje i wtedy kiedy potrzebuje tych informacji. Zapewniają sobie w ten sposób wysoką skuteczność i niski poziom rezygnacji z wysyłek lub zgłoszeń do spamu. Przy okazji cieszą się z wysokiej reputacji swoich serwerów wysyłkowych. I nagle pod koniec roku: „Dzisiaj musimy wysłać mailing z życzeniami. Dlaczego? Bo to Boże Narodzenie!”. Wysyłanie wiadomości masowej bez czytelnego celu to jedna z najgorszych praktyk. W ten sposób znajdziemy w grupie wielu bezbarwnych firm wysyłających od niechcenia i bez przekonania świąteczne życzenia. Może i pierwsze dwa-trzy maile na skrzynkach odbiorców zostaną przeczytane. Natomiast następne od razu trafią do archiwum lub zostaną oznaczone jako spam. W okresie przedświątecznym ilość wiadomości SPAM rośnie o prawie 7% i osiąga poziom około 73% wszystkich wysyłek. Czy taka praktyka pomoże nam w pozyskaniu sympatii klientów?

4. Ludzie lubią być traktowani wyjątkowo

Dlatego personalizacja w marketingu tak dobrze działa. My jako konsumenci jesteśmy coraz bardziej świadomi i wymagający. Oprócz tego po prostu lubimy być traktowani indywidualnie i mieć poczucie choćby złudne wyjątkowego traktowania. Jeśli więc, dostaniemy uniwersalne życzenia kierowane do wszystkich i wysyłane wszystkim, to czy pomyślimy: „Wow, ta firma naprawdę zwraca uwagę na moje potrzeby.”? Im mniej indywidualna komunikacja, tym gorzej.

5. E-mail to mało wartościowa forma składania życzeń

Abstrahując od samej zasadności wysyłania życzeń. Im większy wysiłek włożymy w przygotowanie i wysłanie życzeń, tym bardziej doceni je odbiorca. Mail to jeden z najtańszych i najmniej wymagających nośników i adresaci o tym wiedzą. Jeśli naprawdę zależy nam na przekazaniu życzeń i zarazem pozytywnych emocji to postarajmy się o coś wyjątkowego. Wyślijmy ręcznie podpisane kartki pocztowe lub drobny upominek. Coś co pokaże, że włożyliśmy trochę więcej wysiłku żeby dotrzeć do klienta.

Okres świąt i tak cechuje się zwiększoną ilością otrzymywanych wiadomości e-mail. Co zostało w humorystyczny sposób skomentowane przez firmę Symantec (LINK). Rośnie aktywność zakupowa klientów i firm, które chcą maksymalnie wykorzystać potencjał sprzedażowy przed relatywnie słabszym początkiem roku. W styczniu zarówno klient indywidualny po kosztownych świętach jak i B2B po okresie przepalania resztek zeszłorocznego budżetu ograniczy swoją aktywność zakupową. Przygotowując się na świąteczny natłok zastanówmy się czy tak naprawdę nie będzie lepiej się wstrzymać i czas przeznaczony na tworzenie mailingu poświęcić rodzinie? Natomiast zasoby wykorzystać na działania marketingowe w przyszłości? Klientom nie potrzeba więcej niepotrzebnych wiadomości e-mail, tylko więcej czasu na przygotowania do świąt. W całym tym zamieszaniu zatraca się prawdziwa natura Bożego Narodzenia, które nie jest środkiem promocji. Tylko ważnym świętem i czasem, który warto poświęcić rodzinie.

Niech to będzie rok bez świątecznego SPAM-u. Pomożecie?

 


SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]